Horeca koploper met contactloos betalen

18 oktober 2017 | Thijs Jacobs

In de horeca betalen gasten steeds vaker met hun pinpas en daarbij ook steeds vaker contactloos. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van Betaalvereniging Nederland. Inmiddels is meer dan de helft van alle pintransacties in de horeca contactloos. In augustus 2017 was de horeca zelfs koploper in Nederland met 70,2% contactloze betalingen. De food speciaalzaken (bakkers, slagers, groentewinkels, slijterijen etc.) nemen de tweede plaats in met 47,6%, gevolgd door de supermarkten met 46%.

Rober Willemsen, voorzitter KHN: “Ik vind het positief dat er naast het pinnen ook steeds vaker contactloos wordt betaald in onze branche. Dat is goed voor onze gasten en voor de horecaondernemers. Want dat betekent dat er efficiënt en snel wordt betaald en dat gasten en medewerkers minder contant geld bij zich hebben. Dat draagt bij aan de veiligheid in de horeca.”

Pintransacties gestegen


Het aantal pintransacties in de horeca steeg van 332 miljoen in 2015 naar 412 miljoen in 2016, een stijging van bijna een kwart. In eerste negen maanden van 2017 is het aantal transacties al opgelopen tot bijna 344 miljoen. Het aantal contactloze pintransacties daarbinnen verviervoudigde van 22,4 miljoen in 2015 naar 91,6 miljoen in 2016 (januari – september 2017: 167,6 miljoen). In september 2017 was het gemiddelde transactiebedrag voor een pinbetaling in de horeca € 17,49; gemiddeld wordt er voor € 10,44 contactloos betaald.
 

Ruim 4 op 10 betalingen met pinpas

Vijf jaar geleden ging nog 82% van alle transacties in de horeca contant. Dat aandeel is inmiddels gedaald naar 56% (2016). Het aandeel pintransacties steeg in die periode (2012-2016) van 18% naar 44%. Deze trend zet zich voort. Koninklijke Horeca Nederland heeft zich samen met andere toonbankinstellingen en banken gecommitteerd aan het streven van 60% pinbetalingen versus 40% contante betalingen in 2018.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening
The Hunfeld: On-Utrechts hip Boutiquehotel

On-Utrechts hip boutiquehotel The Hunfeld opent op vrijdag 22 november 2019 zijn deuren aan de prachtige Mariaplaats. Begin deze maand schitterde Utrecht al op de voorpagina van de Engelse Lonely Planet en weten steeds meer binnen- en buitenlandse toeristen het geliefde Utrecht te vinden. Utrech...

Awards Mensen
NH Collection Eindhoven Centre winnaar Brabantse Gastvrijheid Award 2019

Tijdens Das Leisure Ondernemers Festival op 19 november in De Koepel in Breda is de Brabantse Gastvrijheid Award 2019 uitgereikt. In het bijzijn van 400 Brabantse ondernemers uit de vrijetijdssector maakte gedeputeerde Economie, Kennis en Talentontwikkeling Martijn van Gruijthuijsen bekend dat NH Co...

Events Hoteltech
Verslag HotelTech 2019: live-interviews, colleges en keynotes

16.00 Live-interview Rogier Braakman We zijn alweer bijna aan het einde gekomen van het sprekersprogramma. Op de agenda staat het live-interview met Rogier Braakman, de man die medeoprichter was van IHMG. Op het hoogtepunt had IHMG 14 hotels, maar het bedrijf bleek te snel gegroeid te zijn. Br...

Wet- en regelgeving Ondernemen
Nieuwe wetgeving voor franchise hotels en horeca op komst

De vele overnames en fusies in de hotelsector hebben de afgelopen jaren aangetoond dat het landschap binnen de hotelsector snel verandert. In Europa en Nederland worden franchiseformules in de hotelsector steeds populairder. Bekende hotelketens, zoals Holiday Inn, Best Western en Accor Hotels, hebbe...

Amsterdam Achtergronden
Rembrandt's Marten en Oopjen hingen jarenlang in het Pulitzer, Amsterdam

De huwelijksportretten van Marten Soolmans en Oopjen Coppit hingen vanaf 1798 jarenlang in het Saxenburg Huis op Keizersgracht 224, tegenwoordig onderdeel van Pulitzer Amsterdam. Op 30 november en 1 december wordt deze sfeer terug gebracht naar het Saxenburg Huis door de verkoopexpositie van meester...

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: