Horeca koploper met contactloos betalen

18 oktober 2017 | Thijs Jacobs

In de horeca betalen gasten steeds vaker met hun pinpas en daarbij ook steeds vaker contactloos. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van Betaalvereniging Nederland. Inmiddels is meer dan de helft van alle pintransacties in de horeca contactloos. In augustus 2017 was de horeca zelfs koploper in Nederland met 70,2% contactloze betalingen. De food speciaalzaken (bakkers, slagers, groentewinkels, slijterijen etc.) nemen de tweede plaats in met 47,6%, gevolgd door de supermarkten met 46%.

Rober Willemsen, voorzitter KHN: “Ik vind het positief dat er naast het pinnen ook steeds vaker contactloos wordt betaald in onze branche. Dat is goed voor onze gasten en voor de horecaondernemers. Want dat betekent dat er efficiënt en snel wordt betaald en dat gasten en medewerkers minder contant geld bij zich hebben. Dat draagt bij aan de veiligheid in de horeca.”

Pintransacties gestegen


Het aantal pintransacties in de horeca steeg van 332 miljoen in 2015 naar 412 miljoen in 2016, een stijging van bijna een kwart. In eerste negen maanden van 2017 is het aantal transacties al opgelopen tot bijna 344 miljoen. Het aantal contactloze pintransacties daarbinnen verviervoudigde van 22,4 miljoen in 2015 naar 91,6 miljoen in 2016 (januari – september 2017: 167,6 miljoen). In september 2017 was het gemiddelde transactiebedrag voor een pinbetaling in de horeca € 17,49; gemiddeld wordt er voor € 10,44 contactloos betaald.
 

Ruim 4 op 10 betalingen met pinpas

Vijf jaar geleden ging nog 82% van alle transacties in de horeca contant. Dat aandeel is inmiddels gedaald naar 56% (2016). Het aandeel pintransacties steeg in die periode (2012-2016) van 18% naar 44%. Deze trend zet zich voort. Koninklijke Horeca Nederland heeft zich samen met andere toonbankinstellingen en banken gecommitteerd aan het streven van 60% pinbetalingen versus 40% contante betalingen in 2018.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Achter de schermen wordt er druk gewerkt aan het definitieve programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik. De eerste namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en aut...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: de GM-functie wordt bedreigd

Hotelbanen zie je zelden in de populaire lijstjes van uitstervende functies die bedoeld zijn om de lezer een afschrikwekkend kijkje in de toekomst te geven. Met ronkende titels als ‘Deze 11 beroepen staan op de lijst om uit te sterven’ en ‘Pikken de robots jouw baan in?’ gaan...

Duurzaamheid
Nog een paar dagen de tijd: meld je aan voor de Food Waste Challenge

Wist je dat 14% van alle voedselverspilling plaatsvindt in de horeca? Dat is voor de Nederlandse horeca maar liefst ruim 51 miljoen kilo voedsel. Voedsel dat de wereld hard nodig heeft en wat een verliespost is voor de horeca. De Rabobank biedt nu samen met de coalitie Samen tegen Voedselverspilling...

Opening Internationaal
Nieuw JA Lake View Hotel Opent in het grootste experience resort van Dubai

Het JA Lake View Hotel, dat op 22 september opent, is het derde unieke pand in het 1 miljoen vierkante meter grote JA The Resort in Jebel Ali, Dubai. Het JA Lake View Hotel is een uniek gebouw met panoramisch uitzicht over de golfbaan en de Arabische zee en wordt omschreven als een 'design-gedre...

Advertorial
Revenue Management: onmisbare expertise voor een optimale bedrijfsvoering

Hotels richten zich in hun dagelijkse werkzaamheden vooral op service en beleving, maar missen budget en expertise om hun hotelkamers structureel bezet en strategisch geprijsd te krijgen. Dat kan een optimale omzet in de weg staan. IFHG, de Hospitality Expert met jarenlange ervaring in de dynamische...

Achtergronden
Zo til je je revenue management skills naar een hoger niveau

De essentie van revenue management is om hotelkamers en zalen tegen het best mogelijke tarief aan te bieden. Dat lijkt makkelijker dan het is. Daarom heeft de HM-Academy in samenwerking met Stan Josephi de tweedaagse masterclass revenue management ontwikkeld. Wegens de grote belangstelling zijn er e...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: