Horeca koploper met contactloos betalen

18 oktober 2017 | Thijs Jacobs

In de horeca betalen gasten steeds vaker met hun pinpas en daarbij ook steeds vaker contactloos. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van Betaalvereniging Nederland. Inmiddels is meer dan de helft van alle pintransacties in de horeca contactloos. In augustus 2017 was de horeca zelfs koploper in Nederland met 70,2% contactloze betalingen. De food speciaalzaken (bakkers, slagers, groentewinkels, slijterijen etc.) nemen de tweede plaats in met 47,6%, gevolgd door de supermarkten met 46%.

Rober Willemsen, voorzitter KHN: “Ik vind het positief dat er naast het pinnen ook steeds vaker contactloos wordt betaald in onze branche. Dat is goed voor onze gasten en voor de horecaondernemers. Want dat betekent dat er efficiënt en snel wordt betaald en dat gasten en medewerkers minder contant geld bij zich hebben. Dat draagt bij aan de veiligheid in de horeca.”

Pintransacties gestegen


Het aantal pintransacties in de horeca steeg van 332 miljoen in 2015 naar 412 miljoen in 2016, een stijging van bijna een kwart. In eerste negen maanden van 2017 is het aantal transacties al opgelopen tot bijna 344 miljoen. Het aantal contactloze pintransacties daarbinnen verviervoudigde van 22,4 miljoen in 2015 naar 91,6 miljoen in 2016 (januari – september 2017: 167,6 miljoen). In september 2017 was het gemiddelde transactiebedrag voor een pinbetaling in de horeca € 17,49; gemiddeld wordt er voor € 10,44 contactloos betaald.
 

Ruim 4 op 10 betalingen met pinpas

Vijf jaar geleden ging nog 82% van alle transacties in de horeca contant. Dat aandeel is inmiddels gedaald naar 56% (2016). Het aandeel pintransacties steeg in die periode (2012-2016) van 18% naar 44%. Deze trend zet zich voort. Koninklijke Horeca Nederland heeft zich samen met andere toonbankinstellingen en banken gecommitteerd aan het streven van 60% pinbetalingen versus 40% contante betalingen in 2018.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Video Achtergronden F&B
Video: Hotel & F&B Patrick Aarsman en Sido de Brabander van Crowne Plaza Den Haag - Promenade

Voor de special Hotel & Food & Beverage (deze verschijnt aanstaande dinsdag) van Hospitality Management gingen we op bezoek in Den Haag, bij Crowne Plaza Den Haag - Promenade. General Manager Patrick Aarsman en chef-kok Sido de Brabander leidde ons rond in het vijfsterrenhotel tussen dui...

Visa gaat samenwerken met Bidroom

Visa kondigt een driejarige samenwerking aan met hotelboeking service, Bidroom. In de EU boekte bijna de helft (49%) van de internetgebruikers een vakantie en/of hotelaccommodatie via internet (Eurostat). In het Verenigd Koningkrijk gebruikte 83% van de mensen het internet voor het boeken van hun ho...

Hotel Restaurant
Amrâth Grand Hotel de l’Empereur geeft restaurant hippe moderne make-over

Goed, puur eten voor een vriendelijke prijs in een informele sfeer. Dat is de weg die Amrâth Grand Hotel de l’Empereur inslaat na heropening van haar vernieuwde Grand restaurant begin april. Een hip en modern interieur, een veelzijdige kaart met een combinatie van streek- en internationa...

Regelgeving Airbnb
Amsterdam wil Airbnb verbieden

Het aanstaande college van Amsterdam wil Airbnb in bepaalde wijken van de stad gaan verbieden. Dit om het massatoerisme tegen te gaan. Naar schatting bezoeken jaarlijks 20 miljoen toeristen de hoofdstad. Verwacht wordt dat dit in rap tempo op zal lopen tot 30 miljoen, zo lezen we op nrc.nl. Om de...

Events
Training e-mailmarketing

Niet alleen op het gebied van privacy, maar ook op het gebied van e-mailmarketing helpt de kennis van de HM Academy u als hotelier verder. E-mailmarketing is een uitstekend instrument om via de juiste campagnes uw gasten gericht en persoonlijk aan te spreken en terug te laten komen. Succesvolle e-ma...

Events
AVG-training HM Academy zeer hoog gewaardeerd

De afgelopen tijd heeft de HM Academy met veel succes de training AVG voor de hotellerie georganiseerd. De training wordt door deelnemers gewaardeerd met een 8.8 Vanaf 25 mei 2018 bent u als hotelier verplicht om in kaart te hebben welke gegevens u verwerkt, waarom u deze verwerkt en hoe lang u d...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: