Horeca Utrecht boos om digitaal dossier

5 december 2013 |
Horeca Utrecht boos om digitaal dossier<

Horecaondernemers in Utrecht ergeren zich aan de gemeente. De plaatselijke overheid stelde eerder dit jaar een nieuwe horecaverordening in. Voor aanvragen en wijzigingen zou men niet meer
naar de gemeentelijke balies hoeven, maar terecht kunnen bij een online loket middels een digitaal ondernemersdossier. Winst van tijd, kosten en efficiëntie.

Werkt (nog) niet
In werkelijkheid blijft het ideaalbeeld voorlopig nog uit. Hierover bericht het AD/Utrechts Nieuwsblad, dat een rondgang maakte langs diverse horecaondernemers in de Domstad. Zo werkt bijvoorbeeld het online inschrijven van een nieuwe of extra bedrijfsleider nog niet goed. De wijziging schijnt wel online door te geven zijn. Maar deze wordt vervolgens nog niet goed verwerkt. Hierdoor loopt een ondernemer bij controle zelfs risico op een hoge boete. Ook moet men nog steeds langs de balie om de kosten in levende lijve te voldoen.

Reactie
De gemeente Utrecht pareert in de krant door te melden dat aan de fysieke balie de tevredenheid onder ondernemers is toegenomen. Dit zou komen omdat er tegenwoordig in de gemeentelijke kantoren op afspraak wordt gewerkt, en de verwerktijden van vergunningen zijn versneld.

Wijziging a 62 vaasjes bier
Het digitale ondernemersdossier is een landelijk project. Op het moment zijn er 16 gemeenten die dit hebben toegepast. In Utrecht kost het wijzigen of toevoegen van een bedrijfsleider bij een horecaonderneming 124 euro, oftewel 62 vaasjes bier van 2 euro extra verkopen.

Exit gemeente?
In maart 2014 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Hoe is uw relatie met de gemeente? Een gelukkig huwelijk of kan een scheiding bijna niet uitblijven? De redactie is benieuwd naar uw verstandhouding als horecaondernemer met de lokale overheid. Heeft u problemen met een vergunning, sluitingstijden of andere zaken? Stuur een mail naar "redactie@uitgeverijps.nl":mailto:redactie@uitgeverijps.nl&SUBJECT=Mijn%20probleem%20met%20de%20gemeente

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: