Horecaondernemers liggen wakker van krappe arbeidsmarkt

7 januari 2019 | Thijs Jacobs

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) presenteerde vandaag – tijdens de start van de vakbeurs Horecava - de resultaten van een onderzoek onder bijna 1000 horecaondernemers naar hun toekomstverwachtingen voor 2019. Uit de resultaten blijkt dat 72% van de ondernemers in de horeca vertrouwen heeft in het nieuwe jaar. Zij zien kansen voor hun bedrijf en het overgrote deel gaat voor groei. Op de vraag waar zij zich zorgen over maken, antwoordt 50% het tekort aan voldoende en goed opgeleid personeel.

Van de bijna 1000 horecaondernemers die deelnamen aan het onderzoek, geeft 72% aan dat zij 2019 met veel vertrouwen tegemoet zien. 58% van hen gaat voor groei van zijn/haar horecabedrijf en 61% ziet concrete kansen om die groei te bewerkstellingen. 

Concrete plannen

97% van de horecaondernemers heeft concrete plannen of in ieder geval . voornemens om in 2019 nieuwe activiteiten op te pakken of bestaande uit te breiden. Dat doen ze door onder andere. te investeren in training van personeel, meer online activiteiten, aandacht voor duurzaamheid en gezonde voeding en door extra medewerkers aan te trekken.

Zorgen over onvoldoende personeel

Uit het onderzoek blijkt dat horecaondernemers ook een aantal uitdagingen zien. Op de vraag waar zij ’s nachts wakker van liggen, geeft 50% aan het  tekort aan personeel en 34% het te grote aanbod van horeca in hun stad of dorp. Daarnaast zien zij blurring met alcohol als een bedreiging. 

Acties om personeel te vinden en te behouden

De helft van alle horecaondernemers ziet het tekort aan personeel dus als een bedreiging voor zijn/haar bedrijfsvoering. Het zoeken, vinden en behouden van voldoende goed gekwalificeerd personeel is daarmee dé uitdaging voor 2019.

Uit het onderzoek blijkt dat horecaondernemers al veel acties doen op dit gebied. Ondernemers  betalen  meer loon, zetten in op flexibele werktijden en bieden leerwerkplekken aan. Ze kijken vooral intern hoe ze zaken beter kunnen regelen, in mindere mate kijkt men  naar het  inhuren van zzp-ers, uitzendkrachten of het aantrekken van werknemers uit het buitenland.

Inzetten op werven en behoud medewerkers

Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: “Ik ben blij dat horecaondernemers de toekomst met veel vertrouwen tegemoet zien. Ik herken ook de punten van zorg die naar voren komen uit het onderzoek, waaronder met name de krapte op de arbeidsmarkt. Daarom is en blijft dit één van de speerpunten van KHN. We zetten in op meer instroom bij horecaopleidingen en goede stages, maar inspireren onze leden ook op het gebied van het aantrekken en behouden van medewerkers. Als we er tegelijkertijd voor kunnen zorgen dat én meer mensen kiezen voor een horeca-opleiding én meer mensen in de horeca gaan werken én dat er minder mensen onze branche verlaten, hebben horecaondernemers nog meer kans om hun ambitie om te groeien en kansen te pakken, te realiseren.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Interview
"De hotellerie en de zorg verschillen niet veel van elkaar"

De coronacrisis laat diepe wonden achter in de hotellerie. Omzetten kelderen en gasten blijven weg. Veel hotelondernemingen hebben noodgedwongen een groot deel van hun medewerkers moeten laten gaan. De angst heerst dat op het moment dat de hotellerie weer aantrekt en de toeristen ons land weer w ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Hotel & Recht
Creatief gebruik van je hotel tijdens Corona

Door de coronacrisis is het aantal luchtvaartpassagiers van en naar Nederland in 2020 met meer dan 70% gedaald. Dit heeft logischerwijs een direct weerslag op de bezettingsgraad van hotels, die ook met meer dan 70% is gedaald, zo viel te lezen in dit magazine. Het is dan ook niet verwonderlijk dat c ...

Economie Corona
CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse o ...

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: