Hotelgasten verwachten gratis wifi

5 september 2017 | Thijs Jacobs

Vandaag de dag wil een hotelgast snelle en liefst gratis beschikbare wifi. In een wereld waarin steeds meer mensen op reis zijn, is draadloos internet in een hotel essentieel voor toegang tot apps zoals mail en social media. Een sterk wifi-netwerk binnen een hotelkamer is inmiddels net zo belangrijk als standaard warm water of elektriciteit. Zyxel heeft daarom een onderzoekrapport uitgebracht voor de hospitalitybranche hoe ze de klanttevredenheid kunnen verhogen met krachtige wifi-diensten; ‘Zyxel Connect Hospitality Report: Europa’.

Slechte wifi is 'irritant'

Hotels hebben vandaag de dag te maken met de digitale transformatie die de branche op allerlei manieren beïnvloedt. Zo is Airbnb een grote concurrent geworden van bestaande hotels waarbij particulieren kamers bieden met wifi. Hotels moeten vaker rekening houden met de groeiende groep van millennials die veel reist en permanent toegang wil tot internet. In het ‘Zyxel Connect Hospitality Report: Europa’, dat in samenwerking met het internationale onderzoekbureau 2Europe is uitgevoerd in 2017, staat een aantal interessante conclusies op basis van gesprekken met meer dan 400 hotelmanagers. Zo werd gevraagd waarover de meeste gasten klagen. Na geluidsoverlast was slechte wifi de meeste gehoorde klacht.

Wireless Access Point

Verder zeggen vrijwel alle hotelmanagers, zo’n 95 procent, dat gasten verwachten dat wifi standaard bij de prijs van een hotelkamer is inbegrepen. Aan die wens wordt op het Europese vasteland steeds meer voldaan, maar er bestaat dan wel een groot verschil tussen de verwachting van gasten en hotels over de prestatie van het wifi-netwerk. Gasten willen net als thuis of op kantoor een snel wifi-netwerk als ze in een hotelkamer verblijven, maar dat is niet altijd mogelijk door verschillende factoren. Wifi wordt onder andere beperkt door een niet goed uitgevoerde installatie (bijvoorbeeld te grote afstand tussen router of wireless access point) en muren waardoor zwakke signalen niet doorheen komen. Daardoor kan een wifi-netwerk niet beschikbaar zijn, bijvoorbeeld te weinig snelheid en bandbreedte bieden.

Digitale ervaring

Uit het Zyxel-rapport blijkt dat een goede wifi essentieel is, niet alleen voor de gast, maar ook voor het hotel en de lokale economie. Uit het Zyxel-onderzoek blijkt dat gasten vaak via het wifi-netwerk zoeken naar lokale informatie, vaak binnen het hotel. Peter van der Putten, Head of Channel Zyxel Benelux: ‘Bij een goede wifi blijven gasten vaker binnen of in de buurt van het hotel, bijvoorbeeld om te eten en te drinken met andere gasten die naar het hotel komen. Door gasten de beste wifi te bieden, krijgen ze een betere digitale ervaring. Dat levert weer extra omzet voor hotels op, zoals voor de bar en/of restaurant. De (draadloze) netwerkoplossingen van Zyxel zijn ontwikkeld met de optimale gebruikerservaring als uitgangspunt. Voor de gebruiker komt dit onder andere tot uitdrukking in een stabiele en snelle draadloze internetverbinding die met alle mobiele devices tot stand kan worden gebracht.’

Over het rapport

Het rapport ‘Zyxel Connect Hospitality Report: Europa’ is in samenwerking met het internationale onderzoekbureau 2Europe uitgevoerd. Hierbij werden 405 Europese hotelmanagers, waaronder ook enkele uit Nederland, geïnterviewd over hun wifi-strategie.
Het rapport is hier te downloaden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Hilton Hotelketens
Hilton lanceert nieuw merk: Tempo

Hilton heeft met Tempo een nieuw merk in de markt gezet. De Amerikaanse keten meldt echter nog niet wanneer het eerste Tempo-hotel zal openen. Inmiddels telt Hilton achttien merken, waaronder DoubleTree en Waldorf Astoria, zo lezen we op zakenreis.nl. Verenigde Staten Tempo richt zich op de jo...

Economie Achtergronden
Vitale ouderen en stijgende welvaart stuwen groei Leisure

De sector Leisure groeit in 2020 en 2021 gematigd met 2,5 procent, waarbij een sterke groei van bestedingen van ouderen in de toeristische sector wordt waargenomen. Het aantal hotelovernachtingen van binnen- en buitenlandse toeristen groeit met 6 procent. Dit zijn de kernpunten van de sectorprognose...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: