Interview: Posthoorn in Monnickendam, al tien jaar een Michelinster

15 maart 2019 | David Bakker

De Posthoorn, ML in Haarlem, Bij Jef en Kaatje bij de Sluis, allen restaurants met een Michelinster en een hotel, maar wel in die volgorde. Waar instituten als Château Neercanne en het Amstel Hotel hun ster de afgelopen jaren kwijt raakten, lijken de ‘kleine’ hotels te overleven in de ongrijpbare wereld van Michelin.

“Laat ik vooropstellen dat ik een ontzettend diep respect heb voor de monumenten Château Neercanne en het Amstel Hotel”, vertelt Marc Boeljon (rechts op de foto), eigenaar van de Posthoorn. “De wegen van Michelin zijn ondoorgrondelijk. Bij ons ligt de focus op het culinaire gedeelte. Wij zijn eerst een restaurant en dan een hotel. Daar ligt onze kracht.”

Boeljon verkoopt ‘het hele plaatje’; een culinaire ervaring met een zorgeloze overnachting. Daarbij past volgens zijn filosofie de uitstraling van een suitehotel. “Toen ik 2001 het businessplan schreef was ik misschien wel de eerste die het concept suitehotel in Nederland introduceerde. Het ligt in het verlengde van wat ik mijn gasten aan wil bieden in het restaurant: een huiselijke sfeer op hoog niveau.”

Groei

Waar Boeljon in de beginperiode voornamelijk het restaurant in de markt zette, met als mogelijkheid te blijven slapen, heeft het hotel een steeds prominentere plek in het bedrijf gekregen. “We zijn gegroeid van vijf naar twaalf hotelkamers. Zestig procent van onze bezoekers boekt een diner in combinatie met een kamer, veertig procent kiest voor alleen een overnachting. De ervaring leert dat er gemiddeld genomen twee soorten gasten zijn; gasten die echt komen voor de uitgebreide culinaire ervaring en voor de overnachting kiezen voor het ‘instapmodelkamer’, terwijl de ander even à la carte komt dineren en juist kiest voor een zeer luxe Duplex Suite.”

Boeljon is zowel gastheer in het hotel als maître in het restaurant. Daarin zijn de verschillen volgens hem niet zo groot. “Ik wil mijn gasten altijd op dezelfde persoonlijke en warme manier benaderen. Je groeit wel steeds meer in je rol als hoteleigenaar. Maar in de basis blijft de benadering van de gasten hetzelfde.”

Concurrentie

Als afgestudeerd  bedrijfseconoom doet de geboren Amsterdammer bijna alle zaken in zijn hotel zelf. “Ten eerste omdat ik het leuk vind, maar ook omdat het mogelijk is aangezien we relatief klein zijn. Wij moeten zichtbaar blijven in de markt. Ik kijk regelmatig naar wat diverse ‘standaard’ hotels bij ons in de buurt aanbieden op het gebied van hotelkamers. De ‘bovenkant’ van hen is namelijk ook onze doelgroep en daar proberen we wat vanaf te snoepen. Ons onderscheidend vermogen ligt in de kleinschaligheid, contact met gasten en uiteraard de bijzondere culinaire ervaring op topniveau.”

Die drie pijlers hebben de Posthoorn de afgelopen jaren laten groeien. Ook de ontwikkelingen in Amsterdam zorgen volgens Boeljon voor een verschuiving. “Ik zie een kanteling in de markt. Veel gasten vinden Amsterdam te druk en te duur. In dat opzicht is de ligging van de Posthoorn perfect. Monnickendam ligt op twintig minuten rijden van Amsterdam. De dichtstbijzijnde halte van de Noord/Zuidlijn is 8 minuten rijden. Het wordt door onze gasten als prettig ervaren dat we niet in Amsterdam zitten, maar wel in de buurt. Daarnaast ligt Monnickendam hemelsbreed een paar kilometer van Marken en Volendam vandaan. De ideale uitvalsbasis voor het beste van Noord-Holland.”

Marc Boeljon

Bedrijfseconoom Marc Boeljon kwam voor het eerst in aanraking met de horeca op zijn veertiende. Als afwasser in een pannenkoekenhuis kreeg hij het horecavirus te pakken. Tijdens zijn studie bedrijfseconomie aan de Universiteit van Amsterdam is hij altijd in de horeca actief gebleven, zelfs tijdens zijn stage in San Francisco. Na zijn afstuderen en een korte carrière in het bedrijfsleven lonkte de horeca weer. “Ik merkte dat ik niet helemaal paste in het bedrijfsleven. Ik woonde in Amsterdam en wilde iets voor mezelf beginnen in de horeca. In de hoofdstad was het lastig om iets op poten te zetten. In 2001 schreef ik mijn businessplan voor de Posthoorn. In 2005 gingen we open en in 2008 kregen we een Michelinster.” In 2018 werd Boeljon door Gastronomie-Fine-Food Professional verkozen tot Gastheer van het Jaar.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: