Interview: Posthoorn in Monnickendam, al tien jaar een Michelinster

15 maart 2019 | David Bakker

De Posthoorn, ML in Haarlem, Bij Jef en Kaatje bij de Sluis, allen restaurants met een Michelinster en een hotel, maar wel in die volgorde. Waar instituten als Château Neercanne en het Amstel Hotel hun ster de afgelopen jaren kwijt raakten, lijken de ‘kleine’ hotels te overleven in de ongrijpbare wereld van Michelin.

“Laat ik vooropstellen dat ik een ontzettend diep respect heb voor de monumenten Château Neercanne en het Amstel Hotel”, vertelt Marc Boeljon (rechts op de foto), eigenaar van de Posthoorn. “De wegen van Michelin zijn ondoorgrondelijk. Bij ons ligt de focus op het culinaire gedeelte. Wij zijn eerst een restaurant en dan een hotel. Daar ligt onze kracht.”

Boeljon verkoopt ‘het hele plaatje’; een culinaire ervaring met een zorgeloze overnachting. Daarbij past volgens zijn filosofie de uitstraling van een suitehotel. “Toen ik 2001 het businessplan schreef was ik misschien wel de eerste die het concept suitehotel in Nederland introduceerde. Het ligt in het verlengde van wat ik mijn gasten aan wil bieden in het restaurant: een huiselijke sfeer op hoog niveau.”

Groei

Waar Boeljon in de beginperiode voornamelijk het restaurant in de markt zette, met als mogelijkheid te blijven slapen, heeft het hotel een steeds prominentere plek in het bedrijf gekregen. “We zijn gegroeid van vijf naar twaalf hotelkamers. Zestig procent van onze bezoekers boekt een diner in combinatie met een kamer, veertig procent kiest voor alleen een overnachting. De ervaring leert dat er gemiddeld genomen twee soorten gasten zijn; gasten die echt komen voor de uitgebreide culinaire ervaring en voor de overnachting kiezen voor het ‘instapmodelkamer’, terwijl de ander even à la carte komt dineren en juist kiest voor een zeer luxe Duplex Suite.”

Boeljon is zowel gastheer in het hotel als maître in het restaurant. Daarin zijn de verschillen volgens hem niet zo groot. “Ik wil mijn gasten altijd op dezelfde persoonlijke en warme manier benaderen. Je groeit wel steeds meer in je rol als hoteleigenaar. Maar in de basis blijft de benadering van de gasten hetzelfde.”

Concurrentie

Als afgestudeerd  bedrijfseconoom doet de geboren Amsterdammer bijna alle zaken in zijn hotel zelf. “Ten eerste omdat ik het leuk vind, maar ook omdat het mogelijk is aangezien we relatief klein zijn. Wij moeten zichtbaar blijven in de markt. Ik kijk regelmatig naar wat diverse ‘standaard’ hotels bij ons in de buurt aanbieden op het gebied van hotelkamers. De ‘bovenkant’ van hen is namelijk ook onze doelgroep en daar proberen we wat vanaf te snoepen. Ons onderscheidend vermogen ligt in de kleinschaligheid, contact met gasten en uiteraard de bijzondere culinaire ervaring op topniveau.”

Die drie pijlers hebben de Posthoorn de afgelopen jaren laten groeien. Ook de ontwikkelingen in Amsterdam zorgen volgens Boeljon voor een verschuiving. “Ik zie een kanteling in de markt. Veel gasten vinden Amsterdam te druk en te duur. In dat opzicht is de ligging van de Posthoorn perfect. Monnickendam ligt op twintig minuten rijden van Amsterdam. De dichtstbijzijnde halte van de Noord/Zuidlijn is 8 minuten rijden. Het wordt door onze gasten als prettig ervaren dat we niet in Amsterdam zitten, maar wel in de buurt. Daarnaast ligt Monnickendam hemelsbreed een paar kilometer van Marken en Volendam vandaan. De ideale uitvalsbasis voor het beste van Noord-Holland.”

Marc Boeljon

Bedrijfseconoom Marc Boeljon kwam voor het eerst in aanraking met de horeca op zijn veertiende. Als afwasser in een pannenkoekenhuis kreeg hij het horecavirus te pakken. Tijdens zijn studie bedrijfseconomie aan de Universiteit van Amsterdam is hij altijd in de horeca actief gebleven, zelfs tijdens zijn stage in San Francisco. Na zijn afstuderen en een korte carrière in het bedrijfsleven lonkte de horeca weer. “Ik merkte dat ik niet helemaal paste in het bedrijfsleven. Ik woonde in Amsterdam en wilde iets voor mezelf beginnen in de horeca. In de hoofdstad was het lastig om iets op poten te zetten. In 2001 schreef ik mijn businessplan voor de Posthoorn. In 2005 gingen we open en in 2008 kregen we een Michelinster.” In 2018 werd Boeljon door Gastronomie-Fine-Food Professional verkozen tot Gastheer van het Jaar.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: