Interview: Posthoorn in Monnickendam, al tien jaar een Michelinster

15 maart 2019 | David Bakker

De Posthoorn, ML in Haarlem, Bij Jef en Kaatje bij de Sluis, allen restaurants met een Michelinster en een hotel, maar wel in die volgorde. Waar instituten als Château Neercanne en het Amstel Hotel hun ster de afgelopen jaren kwijt raakten, lijken de ‘kleine’ hotels te overleven in de ongrijpbare wereld van Michelin.

“Laat ik vooropstellen dat ik een ontzettend diep respect heb voor de monumenten Château Neercanne en het Amstel Hotel”, vertelt Marc Boeljon (rechts op de foto), eigenaar van de Posthoorn. “De wegen van Michelin zijn ondoorgrondelijk. Bij ons ligt de focus op het culinaire gedeelte. Wij zijn eerst een restaurant en dan een hotel. Daar ligt onze kracht.”

Boeljon verkoopt ‘het hele plaatje’; een culinaire ervaring met een zorgeloze overnachting. Daarbij past volgens zijn filosofie de uitstraling van een suitehotel. “Toen ik 2001 het businessplan schreef was ik misschien wel de eerste die het concept suitehotel in Nederland introduceerde. Het ligt in het verlengde van wat ik mijn gasten aan wil bieden in het restaurant: een huiselijke sfeer op hoog niveau.”

Groei

Waar Boeljon in de beginperiode voornamelijk het restaurant in de markt zette, met als mogelijkheid te blijven slapen, heeft het hotel een steeds prominentere plek in het bedrijf gekregen. “We zijn gegroeid van vijf naar twaalf hotelkamers. Zestig procent van onze bezoekers boekt een diner in combinatie met een kamer, veertig procent kiest voor alleen een overnachting. De ervaring leert dat er gemiddeld genomen twee soorten gasten zijn; gasten die echt komen voor de uitgebreide culinaire ervaring en voor de overnachting kiezen voor het ‘instapmodelkamer’, terwijl de ander even à la carte komt dineren en juist kiest voor een zeer luxe Duplex Suite.”

Boeljon is zowel gastheer in het hotel als maître in het restaurant. Daarin zijn de verschillen volgens hem niet zo groot. “Ik wil mijn gasten altijd op dezelfde persoonlijke en warme manier benaderen. Je groeit wel steeds meer in je rol als hoteleigenaar. Maar in de basis blijft de benadering van de gasten hetzelfde.”

Concurrentie

Als afgestudeerd  bedrijfseconoom doet de geboren Amsterdammer bijna alle zaken in zijn hotel zelf. “Ten eerste omdat ik het leuk vind, maar ook omdat het mogelijk is aangezien we relatief klein zijn. Wij moeten zichtbaar blijven in de markt. Ik kijk regelmatig naar wat diverse ‘standaard’ hotels bij ons in de buurt aanbieden op het gebied van hotelkamers. De ‘bovenkant’ van hen is namelijk ook onze doelgroep en daar proberen we wat vanaf te snoepen. Ons onderscheidend vermogen ligt in de kleinschaligheid, contact met gasten en uiteraard de bijzondere culinaire ervaring op topniveau.”

Die drie pijlers hebben de Posthoorn de afgelopen jaren laten groeien. Ook de ontwikkelingen in Amsterdam zorgen volgens Boeljon voor een verschuiving. “Ik zie een kanteling in de markt. Veel gasten vinden Amsterdam te druk en te duur. In dat opzicht is de ligging van de Posthoorn perfect. Monnickendam ligt op twintig minuten rijden van Amsterdam. De dichtstbijzijnde halte van de Noord/Zuidlijn is 8 minuten rijden. Het wordt door onze gasten als prettig ervaren dat we niet in Amsterdam zitten, maar wel in de buurt. Daarnaast ligt Monnickendam hemelsbreed een paar kilometer van Marken en Volendam vandaan. De ideale uitvalsbasis voor het beste van Noord-Holland.”

Marc Boeljon

Bedrijfseconoom Marc Boeljon kwam voor het eerst in aanraking met de horeca op zijn veertiende. Als afwasser in een pannenkoekenhuis kreeg hij het horecavirus te pakken. Tijdens zijn studie bedrijfseconomie aan de Universiteit van Amsterdam is hij altijd in de horeca actief gebleven, zelfs tijdens zijn stage in San Francisco. Na zijn afstuderen en een korte carrière in het bedrijfsleven lonkte de horeca weer. “Ik merkte dat ik niet helemaal paste in het bedrijfsleven. Ik woonde in Amsterdam en wilde iets voor mezelf beginnen in de horeca. In de hoofdstad was het lastig om iets op poten te zetten. In 2001 schreef ik mijn businessplan voor de Posthoorn. In 2005 gingen we open en in 2008 kregen we een Michelinster.” In 2018 werd Boeljon door Gastronomie-Fine-Food Professional verkozen tot Gastheer van het Jaar.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Weet jij alles over privacywetgeving binnen de hotellerie? Volg de training van de HM Academy

Het zorgvuldig omgaan met persoonlijke gegevens is tegenwoordig voor iedere branche van groot belang, ook voor de hotellerie. Specifiek voor de hotellerie draait veel om het bieden van een goede service aan je gasten, en hieronder valt ook het zorgvuldig omgaan met hun persoonlijke gegevens. Als ...

Hotel Opening
Fattal Hotel Group opent vier nieuwe hotels in Londen

Fattal Hotel Group heeft op 18 maart aangekondigd een huurovereenkomst voor langere tijd te hebben verkregen op vier Grange Hotels in Londen. Hierdoor treedt de groep toe tot de markt van centraal Londen. Het nieuws volgt na de recente acquisitie van het iconische Midland Hotel in Manchester; &eacut...

Achtergronden Internationaal
Hotelgasten werden in het geheim begluurd in dit hotel

Wel 1600 hotelgasten zijn begluurd door mensen die 45 dollar per maand betaalden om in realtime mee te kijken naar wat er op de bewuste hotelkamers van argeloze toeristen in Zuid-Korea gebeurde. In stopcontacten De camera's waren in het geheim geplaatst in de hotelkamers van het hotel. Ze ...

Interview Longread
Ilja Leonard Pfeijffer: "Airbnb moet verboden worden, in de hotellerie schuilt de oplossing"

Ilja Leonard Pfeijffer is de auteur van de besteller-roman ‘Grand Hotel Europa’. Begin deze week werd bekend dat de naam van de schrijver prijkt op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2019. Dit is de meest belangrijke prijs voor een Nederlandse literaire roman en de winnaar ontva...

Chefs F&B
Roel Oostrum nieuwe executive chef van Blooming in Bergen

Het zaadje werd geplant toen hij als souschef de keuken van Blooming betrad. Nu, jaren later, bloeit er iets heel moois. Vanaf heden is Roel Oostrum de nieuwe executive chef van Blooming in Bergen. Blooming bestaat uit drie unieke locaties: Blooming hotel, Landgoed Het Hof en strandpaviljoen Bloomin...

Hotelbouwplannen
Nog nooit zoveel hotelkamers verbouwd of gebouwd

Nog nooit zijn er zoveel kamers gesignaleerd die verbouwd of gerealiseerd worden binnen de hotellerie. 2018 bijkt het jaar van de grote hotelbouwplannen, zo blijkt uit een inventarisatie van Hotelbouwplannen. In onderstaande afbeeldingen zie je de trends en statistieken. Hotelbouwplannen heeft al...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: