Interview: Posthoorn in Monnickendam, al tien jaar een Michelinster

15 maart 2019 | David Bakker

De Posthoorn, ML in Haarlem, Bij Jef en Kaatje bij de Sluis, allen restaurants met een Michelinster en een hotel, maar wel in die volgorde. Waar instituten als Château Neercanne en het Amstel Hotel hun ster de afgelopen jaren kwijt raakten, lijken de ‘kleine’ hotels te overleven in de ongrijpbare wereld van Michelin.

“Laat ik vooropstellen dat ik een ontzettend diep respect heb voor de monumenten Château Neercanne en het Amstel Hotel”, vertelt Marc Boeljon (rechts op de foto), eigenaar van de Posthoorn. “De wegen van Michelin zijn ondoorgrondelijk. Bij ons ligt de focus op het culinaire gedeelte. Wij zijn eerst een restaurant en dan een hotel. Daar ligt onze kracht.”

Boeljon verkoopt ‘het hele plaatje’; een culinaire ervaring met een zorgeloze overnachting. Daarbij past volgens zijn filosofie de uitstraling van een suitehotel. “Toen ik 2001 het businessplan schreef was ik misschien wel de eerste die het concept suitehotel in Nederland introduceerde. Het ligt in het verlengde van wat ik mijn gasten aan wil bieden in het restaurant: een huiselijke sfeer op hoog niveau.”

Groei

Waar Boeljon in de beginperiode voornamelijk het restaurant in de markt zette, met als mogelijkheid te blijven slapen, heeft het hotel een steeds prominentere plek in het bedrijf gekregen. “We zijn gegroeid van vijf naar twaalf hotelkamers. Zestig procent van onze bezoekers boekt een diner in combinatie met een kamer, veertig procent kiest voor alleen een overnachting. De ervaring leert dat er gemiddeld genomen twee soorten gasten zijn; gasten die echt komen voor de uitgebreide culinaire ervaring en voor de overnachting kiezen voor het ‘instapmodelkamer’, terwijl de ander even à la carte komt dineren en juist kiest voor een zeer luxe Duplex Suite.”

Boeljon is zowel gastheer in het hotel als maître in het restaurant. Daarin zijn de verschillen volgens hem niet zo groot. “Ik wil mijn gasten altijd op dezelfde persoonlijke en warme manier benaderen. Je groeit wel steeds meer in je rol als hoteleigenaar. Maar in de basis blijft de benadering van de gasten hetzelfde.”

Concurrentie

Als afgestudeerd  bedrijfseconoom doet de geboren Amsterdammer bijna alle zaken in zijn hotel zelf. “Ten eerste omdat ik het leuk vind, maar ook omdat het mogelijk is aangezien we relatief klein zijn. Wij moeten zichtbaar blijven in de markt. Ik kijk regelmatig naar wat diverse ‘standaard’ hotels bij ons in de buurt aanbieden op het gebied van hotelkamers. De ‘bovenkant’ van hen is namelijk ook onze doelgroep en daar proberen we wat vanaf te snoepen. Ons onderscheidend vermogen ligt in de kleinschaligheid, contact met gasten en uiteraard de bijzondere culinaire ervaring op topniveau.”

Die drie pijlers hebben de Posthoorn de afgelopen jaren laten groeien. Ook de ontwikkelingen in Amsterdam zorgen volgens Boeljon voor een verschuiving. “Ik zie een kanteling in de markt. Veel gasten vinden Amsterdam te druk en te duur. In dat opzicht is de ligging van de Posthoorn perfect. Monnickendam ligt op twintig minuten rijden van Amsterdam. De dichtstbijzijnde halte van de Noord/Zuidlijn is 8 minuten rijden. Het wordt door onze gasten als prettig ervaren dat we niet in Amsterdam zitten, maar wel in de buurt. Daarnaast ligt Monnickendam hemelsbreed een paar kilometer van Marken en Volendam vandaan. De ideale uitvalsbasis voor het beste van Noord-Holland.”

Marc Boeljon

Bedrijfseconoom Marc Boeljon kwam voor het eerst in aanraking met de horeca op zijn veertiende. Als afwasser in een pannenkoekenhuis kreeg hij het horecavirus te pakken. Tijdens zijn studie bedrijfseconomie aan de Universiteit van Amsterdam is hij altijd in de horeca actief gebleven, zelfs tijdens zijn stage in San Francisco. Na zijn afstuderen en een korte carrière in het bedrijfsleven lonkte de horeca weer. “Ik merkte dat ik niet helemaal paste in het bedrijfsleven. Ik woonde in Amsterdam en wilde iets voor mezelf beginnen in de horeca. In de hoofdstad was het lastig om iets op poten te zetten. In 2001 schreef ik mijn businessplan voor de Posthoorn. In 2005 gingen we open en in 2008 kregen we een Michelinster.” In 2018 werd Boeljon door Gastronomie-Fine-Food Professional verkozen tot Gastheer van het Jaar.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Alles over legionella en dode leidingen

Legionella… Veteranen onder de hoteliers zullen zich herinneren hoe deze ziekteverwekker naam en ‘faam’ kreeg dankzij een congres van het American Legion (Philadelphia, 1976). Dat was nog ver weg, maar in 1999 sloeg de bacterie hard toe in Nederland: 32 mensen overleden door de zi...

Ewout Hoogendoorn spreekt zich uit

Op het Van Hessen relatie event van 6 juni komen een aantal interessante sprekers. Onder wie Ronnie Hinrichs (directeur Van Hessen), Ronald Huiskamp (eigenaar van H-Hospitality en restaurant Arles) en Ewout Hoogendoorn. Ewout is managing eigenaar en managing director van Horwarth HTL Benelux en ...

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: