Is Amsterdam vol?

13 februari 1999 | Redactie

Hoteliers hoeven zich niet meer op de borst te kloppen: een bezettingspercentage van boven de tachtig is geen bijzondere prestatie meer. Het gaat goed; het gaat zeer goed; carpe diem! Mooi toch? Dan is het nu tijd om achterover te leunen; aan morgen te denken; een strategie te bepalen. En hoteliers die geen hoog bezettingspercentage halen... Die zouden zich eens achter de oren moeten krabben. Eén zuchtje economische tegenwind kan fataal zijn.

Amsterdamse marktpartijen hebben elkaar sinds kort gevonden in StAD (Stichting Amsterdam Destination). Het is een stichting waarin onder meer Koninklijk Horeca Nederland, Horwath Consulting, ANVR VRI, de hotellerie en de gemeente zitting hebben. Dat StAD 'verwekt' is in een tijd van grote voorspoed, lijkt wellicht een beetje vreemd, maar het is gewoon een kwestie van vooruit denken: tegen de tijd dat het tij gaat keren, de wind gaat draaien, of de storm gaat opsteken, moet StAD zeewaardig zijn.

Het doel van de nieuwe stichting is, om strategische afwegingen te maken tussen het toerisme en de congresorganisatie. Daarbij dient rendementsverbetering voor alle partijen het hoofddoel te zijn. Dat Amsterdam zich daarbij als internationale congresstad moet profileren, staat als een paal boven water. Stichting Amsterdam Destination moet de komende jaren het middel zijn waarmee dit doel bereikt gaat worden. Overleg en samenwerking kan tegenslag het hoofd bieden.

StAD is inmiddels een officiële stichting in oprichting; daardoor kan financiering van de activiteiten vereenvoudigd worden. De samenwerking tussen deze verschillende bloedgroepen in de gastvrijheidssector kan nu ook voor een overheidsbijdrage in aanmerking komen.

Meer stad, minder land

Is Amsterdam echter wel zo'n aantrekkelijke stad om te congresseren? 'Best wel,' meent LAGroup Leisure & Arts Consulting. Dit onderzoeksbureau beweert in haar rapport ’Nederland Congresland’ dat Nederland synoniem is aan Amsterdam, althans voor de buitenlandse 'meetingplanner'. Onze congresbranche zou zich vooral bezig moeten houden met de promotie van Nederlandse congressteden, en minder met het uitdragen van Nederland als geheel, aldus het rapport.

Het Nederlandse congresproduct heeft in het buitenland over het algemeen een goede reputatie. We scoren vooral met de dienstverlening en de bereikbaarheid. In vergelijking met andere Europese congressteden scoort Nederland boven gemiddeld (m.b.t. de prijs/kwaliteitverhouding). Het grote manco van Nederland is het ontbreken van USP’s (Unique Selling Points). Desondanks blijft Nederland een interessante congresbestemming. Kansen om Nederland als congresland te promoten, liggen volgens het onderzoek in een betere samenwerking binnen de branche.

Symposium

De Stichting Amsterdam Destination is dus een stap in de goede richting. Om het wiel aan te zwengelen, organiseert StAD op 29 maart een symposium met een intrigerende titel: ’Verdelen we de koek, of wachten we tot deze op is.’ Het symposium is bedoeld voor de toeristische markt en voor de congresmarkt. Tijdens dit symposium komen de volgende zaken aan de orde. Wordt Amsterdam te duur? Is Amsterdam vol? Neemt het toerisme toe? Vijfduizend kamers erbij; waar en voor wie? Er zal natuurlijk ook aandacht besteed worden aan de samenwerking tussen intermediairs en 'promotiewerkers'; en aan de rol van de gemeente.

StAD hoopt dat het symposium de aanzet zal geven tot concrete acties waarvan iedereen profijt zal hebben. Het mag straks niet zo zijn dat elke instantie zijn eigen plan trekt.

Auteur: Leo Geelgoud

HM30JAAR HM301999

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: