Kabel-tv versus schotel

2 oktober 2002 | redactie

De laatste weken worden we veelvuldig gebeld door leden die de rekening van hun kabelmaatschappij hebben ontvangen. Die rekening zorgt wel voor  enige verbazing: in één schrijnend geval zagen we een stijging van 6000 (!) procent. Hoe is dit mogelijk? Hebben we ineens veel meer kanalen tot onze beschikking? Is de kwaliteit van het aangeboden signaal plotsklaps zo goed dat er nooit meer sprake is van beelduitval of ruis? Of heeft de kabelaar zich misschien vergist? Het antwoord op al die vragen is helaas ‘Nee’.

Wat is er dan wel veranderd? Waaraan zijn de hoge rekeningen te danken? Het probleem is tweeledig. Ten eerste: doordat steeds meer kleine kabelmaatschappijen zijn opgeslokt door de grotere aanbieders van tv-signalen, is een zogenaamde harmonisatie ingezet. De versnippering van de kabelgebieden heeft in het verleden gezorgd voor een ondoorzichtig woud van prijzen en voorwaarden. Op zich is het prettig dat dit door de grote maatschappijen op orde wordt gebracht, maar er is geen einde gekomen aan monopolistisch gedrag: voor de afnemers is er nog geen keuze met betrekking tot de aanbieder van het tv-signaal.

Ten tweede wordt in veel gebieden een ander tarief berekend voor de hotelsector. Waar vroeger in veel delen van Nederland slechts één aansluiting nodig was per hotel, geldt nu een bedrag per kamer. Het voorbeeld van 6000 procent verhoging betreft een hotel dat van 1 aansluiting naar 60 aansluitingen ging. Een hotelkamer zonder tv is voor de meeste gasten niet acceptabel; voor een hotel is de tv allang geen Unique Selling Point meer

Flexibiliteit

Ook andere consumenten worden geconfronteerd met een aanzienlijke kostenstijging. Dit was een reden voor de Consumentenbond om de zaak aanhangig te maken bij de Nederlandse Mededingings Autoriteit. Inmiddels hebben wijzelf ook contact gelegd met de NMA om te zien wat de mogelijkheden zijn voor de hotelsector. We zijn al druk bezig facturen van hotels te verzamelen om, als dat nodig is, goed beslagen ten ijs te kunnen komen. Met een aantal kabelbedrijven is er al contact geweest, en er is contact gelegd met de VECAI, de overkoepelende organisatie van kabelmaatschappijen.

Op dit moment gaan we nog niet zover als de Consumentenbond, die - volgens de landelijke dagbladen - haar leden heeft opgeroepen de rekeningen voor de aansluiting veel te laat te gaan betalen.

Om toch een klein beetje concurrentie op de markt te krijgen, zijn we in contact getreden met een aantal aanbieders van schotelantennes. In het verleden was dat niet echt een financieel aantrekkelijk alternatief, maar nu zijn de terugverdientijden, mede door de gestegen kabelkosten, aanzienlijk korter geworden. Daarnaast biedt een schotelantenne veel meer flexibiliteit qua zenders. U heeft de keuze uit meer dan 400 kanalen, waaruit u er bijvoorbeeld 28 kunt kiezen. Heeft u veel Duitse gasten, dan kunt u de nadruk leggen op de Duitse zenders. Veel Franse gasten? Dan...

We verwachten dat we voor het einde van dit jaar u hierover nader kunnen berichten. Tot die tijd zult u nog afhankelijk blijven van de kabelmaatschappij in uw regio. Indien u een nieuw contract krijgt voorgelegd, kijk dan goed naar de contractduur. We hebben contracten gezien voor tien jaar en dat is ons inziens te lang. Er komt ongetwijfeld binnen niet al te lange tijd meer concurrentie op deze markt en het zou vervelend zijn als u niet zou kunnen overstappen.

Auteur: Hans van der Kooij

HM302002

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: