Kennisnetwerk Destinatie Nederland zet in op gastvrijheidsbeleving door samenwerking met Hotelschool The Hague

12 februari 2020 | Noah Gerssen

Hoe kun je als destinatiemanagement organisatie (DMO) een bijdrage leveren aan de gastvrijheidsbeleving van jouw stad of streek? Dat is de vraag die regelmatig gesteld wordt binnen Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Gastvrijheid is één van de pijlers binnen Perspectief2030, de visie op toerisme in Nederland. Ook zijn de ontwikkeling en het belang van gastvrijheid benoemd in het visiedocument ‘De veranderende rol van de DMO’, die samengesteld werd met een vijftiental experts op het gebied van destinatiemanagement.
 
“Binnen Kennisnetwerk Destinatie Nederland focussen wij op de ontwikkelbehoefte van destinatiemanagement organisaties. Gezien het belang van gastvrijheid en de rol van DMO’s zijn wij op zoek gegaan naar een partner die samen met ons een heldere visie en toolkit kan ontwikkelen. Die partner hebben wij gevonden in Hotelschool The Hague. We kijken dan ook uit naar een inspirerend en waardevol traject waarin we de beleving van gastvrijheid in bestemmingen verder kunnen aanjagen”, aldus Wendy Sieger van Kennisnetwerk Destinatie Nederland.

Samenwerking met lectoraat City Hospitality

Kennisnetwerk Destinatie Nederland en het Lectoraat City Hospitality van Hotelschool The Hague slaan de handen ineen en zetten gezamenlijk in op de gastvrijheidsbeleving. Een kerngroep van gemotiveerde ‘hospitality makers’ gaat in co-creatie met de studenten van Hotelschool The Hague werken aan een heldere visie en toolkit voor een gastvrije stad of streek voor bezoekers, bewoners en ondernemers. De realisatie van een duurzame gastvrijheidscommunity is het ultieme doel.

Hospitality makers

Hospitality makers zijn specialisten van de verschillende DMO’s, met een passie voor en een heldere kijk op gastvrije bestemmingen. Begin maart zal de kick-off plaatsvinden onder leiding van Karoline Wiegerink en Jan Huizing van het lectoraat City Hospitality. “We verheugen ons op de samenwerking waarin we zowel theoretische kaders en modellen inbrengen, maar zeker ook vele praktijkvoorbeelden. We starten met het aantonen van de toegevoegde waarde van gastvrijheid, ofwel de ‘Return on Hospitality’ (RoH)“, aldus Karoline Wiegerink, Research Professor City Hospitality-Hotelschool The Hague.

Hospitalitydag 2020

Meer informatie over dit traject wordt gedeeld tijdens diverse bijeenkomsten van Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Tijdens de Hospitalitydag 2020 op 25 maart a.s. zal het City Hospitality lectoraat een eerste presentatie geven en kennis delen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Amsterdam
Hoofdkantoor The Student Hotel naar Amsterdam

Vanwege de exponentiële groei van The Student Hotel, heeft het internationale hoofdkantoor zich in januari 2020 in Amsterdam Noord gevestigd. Het culturele, eclectische en industriële bedrijventerrein in Noord sluit naadloos aan bij de kernwaarden van TSH. Het nieuwe hoofdkantoor is gev...

Amsterdam Verbouwen
De L'Europe Amsterdam brengt Amsterdamse iconen samen in 't Huys

Hotel De L'Europe Amsterdam opent in maart de deuren van 't Huys. Een vernieuwde vleugel van het hotel, met een eigen ingang aan de Nieuwe Doelenstraat, waar zowel de Amsterdammer als de hotelgast 'Original Amsterdam Luxury' vindt. 't Huys biedt onderdak aan drie Amsterdamse toon...

Awards Amsterdam
Park Inn by Radisson Amsterdam City West is hotel van het jaar

Het nieuwe Park Inn by Radisson Amsterdam City West hotel is verkozen tot ‘Hotel van het Jaar 2019’ in de regio Midden- en Zuid-Europa van de Radisson Hotel Group (RHG). Het designhotel behaalde op het gebied van bezettingsgraad, kwaliteit, omzet, gast-reviews, duurzaamheid en veiligheid...

Van der Valk
Van der Valk gaat hotelgasten helpen om te stoppen met roken

Waar Van der Valk Hotels de afgelopen jaren met haar Vitaal-concept al grote stappen zette in de gezondheidsmarkt, gaat ze nu ook haar gasten helpen met het stoppen met roken. In een 5-daags intern programma wordt er middels zowel groeps- als individuele coaching een extra stimulans gecreëerd o...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: