KHN sluit FNV Horeca uit van cao-overleg

10 november 2017 | Roy Spijker

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft aangegeven geen nieuwe cao horeca te willen afsluiten met FNV Horeca. FNV Horeca is zwaar teleurgesteld dat er geen ruimte is voor een open discussie.

De horeca telt 350.000 medewerkers en is daarmee één van de grootste sectoren in Nederland. FNV Horeca vindt het onacceptabel dat de grootste vakbond in de sector wordt uitgesloten van de cao-onderhandelingen. Alle formele en informele pogingen die FNV Horeca gedaan heeft om het proces gezamenlijk voort te zetten zijn afgewezen. KHN blijkt vanaf het begin niet bereid tot onderhandelen en heeft als uitgangspunt het omzetten van de AVR van KHN in een cao.

Boodschap KHN duidelijk: take it or leave it
Dat is onacceptabel voor FNV Horeca. De schreeuw uit de sector is meer dan duidelijk: sluit een fatsoenlijke cao af voor alle horecamedewerkers, zodat de sector weer aantrekkelijk wordt om in te werken. FNV Horeca gaat opnieuw in gesprek met haar achterban om te kijken welke acties ondernomen worden.

Er is wel ruimte voor een flinke loonsverhoging als het aan FNV Horeca ligt
Horecamedewerkers verdienen het minst van alle beroepsgroepen in Nederland. De koopkracht van 390.000 mensen in de horeca daalde sinds 2000 met 9%. Vanuit de maatschappelijke opinie is de afgelopen periode duidelijk geworden dat er voldoende ruimte is voor een fatsoenlijke loonsverhoging in de horeca. De Nederlandse Bank heeft berekent dat er ruimte is om de lonen in de horeca met ruim 4% te laten stijgen en VNO-NCW komt uit op 3% loonruimte.

De horeca zit nu ruim drie jaar zonder cao
KHN weigerde afgelopen jaren met de vakbonden te praten over een nieuwe cao voor medewerkers in de horeca. In mei dit jaar kwam daar verandering in. KHN wilde ineens wel praten en kwam met het initiatief om het cao-overleg te starten. FNV Horeca nam de uitnodiging aan en deed een voorstel voor een fatsoenlijke cao. Afgelopen maanden zijn gesprekken gevoerd tussen KHN, FNV Horeca en CNV Vakmensen.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Van der Valk Verbouwen
Nieuw gastvrijheidsconcept bij De Cantharel

Na een grondige verbouwing is de nieuwe entree van de hotelhoeve nu gesitueerd in het hart van het gebouw, als verbinding tussen de oude en de nieuwe vleugel van het hotel. De entree staat symbool voor het nieuwe gastvrijheidsconcept waarmee de Cantharel haar gasten nog meer kan verwennen en verrass...

Hotelketens Achtergronden
Hotel De 14 Sterren onderdeel van Hotel Groep Texel

Hotel De 14 Sterren aan de Smitsweg nabij Den Burg heeft zich aangesloten bij Hotel Groep Texel. Daarmee is dit het vierde hotel dat deel uitmaakt van dit samenwerkingsverband. Het hotel aan de bosrand werd in 1998 gebouwd door Alfons Griffioen en Wenny Steinmann, die enkele jaren daarvoor al het na...

Tech Advertorial
De Lindenhof Giethoorn kiest voor Micros en Suite8

De Lindenhof prijkt al jaren achtereen hoog op de ranglijsten van beste restaurants in Nederland. Maar de patron-cuisinier Martin Kruithof telt ook internationaal mee. Dat bewijzen de twee Michelinsterren die een kroon op zijn creatieve talent betekenen. Dat zijn naam als topkok stevig verankerd is,...

Hotelbouwplannen Bed&Breakfast
Voormalig hotel in Markelo wordt B&B

Voormalig hotel-restaurant 'In de Dennen' in Markelo wordt omgebouwd tot een bed and breakfast met wellnesscentrum en ook nog eens een kleine praktijk voor chirurgische ingrepen, zo lezen we op tubantia.nl Aantal kamers Julian Kuyumdzhiev is medisch specialist en van Bulgaarse afkoms...

Toerisme Airbnb
Dit is de top 10 Airbnb wish list van Nederlanders

De zomer is vandaag begonnen, dus hoog tijd voor het plannen van je vakantie! De grote vraag is natuurlijk: waarheen? Blijf je dit jaar in Europa, reis je af naar Azië, kies je voor Zuid-Amerika of toch liever Afrika? Voor iedereen die wel wat reisinspiratie kan gebruiken maakt Airbnb vandaag d...

Longread NHTV
"Het hotelmanagementcontract ... als u begrijpt wat ik bedoel"

We hebben het waarschijnlijk allemaal weleens meegemaakt: vragen wie de eigenaar is van een hotel en dan als antwoord iets krijgen als: “Ja, de stenen zijn van meneer/mevrouw X.” Doorvragen levert niet altijd meer duidelijkheid op over de precieze eigendomsstructuur, zéker niet al...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: