KHN sluit FNV Horeca uit van cao-overleg

10 november 2017 | Roy Spijker

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft aangegeven geen nieuwe cao horeca te willen afsluiten met FNV Horeca. FNV Horeca is zwaar teleurgesteld dat er geen ruimte is voor een open discussie.

De horeca telt 350.000 medewerkers en is daarmee één van de grootste sectoren in Nederland. FNV Horeca vindt het onacceptabel dat de grootste vakbond in de sector wordt uitgesloten van de cao-onderhandelingen. Alle formele en informele pogingen die FNV Horeca gedaan heeft om het proces gezamenlijk voort te zetten zijn afgewezen. KHN blijkt vanaf het begin niet bereid tot onderhandelen en heeft als uitgangspunt het omzetten van de AVR van KHN in een cao.

Boodschap KHN duidelijk: take it or leave it
Dat is onacceptabel voor FNV Horeca. De schreeuw uit de sector is meer dan duidelijk: sluit een fatsoenlijke cao af voor alle horecamedewerkers, zodat de sector weer aantrekkelijk wordt om in te werken. FNV Horeca gaat opnieuw in gesprek met haar achterban om te kijken welke acties ondernomen worden.

Er is wel ruimte voor een flinke loonsverhoging als het aan FNV Horeca ligt
Horecamedewerkers verdienen het minst van alle beroepsgroepen in Nederland. De koopkracht van 390.000 mensen in de horeca daalde sinds 2000 met 9%. Vanuit de maatschappelijke opinie is de afgelopen periode duidelijk geworden dat er voldoende ruimte is voor een fatsoenlijke loonsverhoging in de horeca. De Nederlandse Bank heeft berekent dat er ruimte is om de lonen in de horeca met ruim 4% te laten stijgen en VNO-NCW komt uit op 3% loonruimte.

De horeca zit nu ruim drie jaar zonder cao
KHN weigerde afgelopen jaren met de vakbonden te praten over een nieuwe cao voor medewerkers in de horeca. In mei dit jaar kwam daar verandering in. KHN wilde ineens wel praten en kwam met het initiatief om het cao-overleg te starten. FNV Horeca nam de uitnodiging aan en deed een voorstel voor een fatsoenlijke cao. Afgelopen maanden zijn gesprekken gevoerd tussen KHN, FNV Horeca en CNV Vakmensen.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: hotel in voormalig klooster Utrecht

Utrecht kent een behoorlijke hotelontwikkeling en dat is niet verwonderlijk, gezien het aantal kamers in de Domstad. Dat aantal blijft immers behoorlijk achter bij de (verwachte) vraag. In de bruisende wijk Lombok opende onlangs het parochiehuis van het nieuwe hotel The Anthony. In het kloostergedee...

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Personalia
Niels Hoek nieuwe sales manager U Parkhotel

Niels Hoek is per 1 december 2018 begonnen als Sales Manager bij het nieuw te openen U Parkhotel in Enschede. Na bijna twee jaar keert Niels weer terug naar de hotel- en congresbranche. Met meer dan acht jaar ervaring brengt Niels veel kennis mee naar het nieuwe U Parkhotel op de campus van de Unive...

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: