Werkgroep Kleine Hotels KHN

Auteur: redactie
KHN 2 juni 2001
Werkgroep Kleine Hotels KHN

De sector hotels van Koninklijk Horeca Nederland heeft een kleine 1800 leden en 170 deelnemers. Deelnemers zijn bijvoorbeeld bedrijven waar de hotelomzet niet het hoofdbestanddeel van de omzet uitmaakt. Door het deelnemerschap blijven deze bedrijven echter wel op de hoogte van de activiteiten van de sector hotels.

Een van de opvallendste zaken in ons ledenbestand is, dat wij goed vertegenwoordigd zijn in het segment drie, vier en vijf sterren. Alle vijfsterrenhotels bijvoorbeeld, zijn lid. Als we kijken naar de viersterrenhotels, zien we een participatiegraad van 96%.

Deze participatiegraad neemt flink af als we kijken naar de één- en tweesterrenhotels in Nederland. Daar zien we een percentage van net geen 50%. In het verleden hebben wij daar - in dit blad - al eens melding van gemaakt.

Omdat wij van mening zijn dat wij wel degelijk ook wat voor deze hotels (kunnen) betekenen, is de Werkgroep Kleine Hotels in het leven geroepen. Voor de goede orde, de Werkgroep heeft de lat (om als ‘klein’ hotel beschouwd te worden) gelegd bij 25 kamers. Er is dus geen verband gelegd met het aantal sterren.

Financieel voordeel

Via de Hotelschool Den Haag zijn er twee onderzoeken gedaan onder de doelgroep kleine hotels. Zowel leden als niet leden zijn benaderd om een duidelijk beeld te krijgen van de wensen en eisen die de ondernemers uit dit deel van de hotelsector stellen aan een lidmaatschap van Koninklijk Horeca Nederland.

Eén onderzoek betrof Amsterdam, het andere de provincie Zuid-Holland. Hoewel er veel verschillen bestaan, zijn er ook veel overeenkomsten gevonden. Zo blijkt bijvoorbeeld dat er onvoldoende kennis is met betrekking tot alle producten en diensten die Koninklijk Horeca Nederland ondernemers biedt. Veel niet-leden realiseren zich in onvoldoende mate dat het lidmaatschap direct financieel voordeel oplevert. Ons motto is dat ieder lid minimaal zijn contributie moet terugverdienen.

Als we kijken naar het financieel voordeel dat in 2000 door onze vereniging behaald is (25 miljoen gulden), zijn we daar goed in geslaagd. Onder veel kleine bedrijven heerst evenwel een hardnekkig misverstand: zij denken dat het financieel voordeel voornamelijk ten goede komt aan de grote(re) bedrijven.

Wat ook uit beide onderzoeken naar voren kwam, is dat veel kleine hotels meer informatie willen hebben over automatisering. Steeds meer hotels realiseren zich dat een reserveringssysteem ook voor kleine hotels onmisbaar is, niet in de laatste plaats door de ontwikkelingen op het gebied van boeken via internet. De werkgroep is daarom bezig met het organiseren van een themamiddag automatisering voor kleine hotels, tijdens de beurs in Rosmalen (29 oktober – 1 november 2001). We zullen u daar te zijner tijd een uitnodiging voor sturen.

Het ondersteunen van deze groep hotels blijft van groot belang. We hebben een goede mix nodig van allerlei typen bedrijven in ons land, wil Nederland tenminste interessant blijven voor een breed scala aan toeristen. De kleine hotels zijn dus onmisbaar. Belangrijk blijft ook, dat wij goed blijven communiceren waar wij als Koninklijk Horeca Nederland voor staan en welke voordelen het lidmaatschap biedt. We zullen daarbij steeds meer doelgroepgericht gaan werken, zodat we de ‘één op één marketing’ nog verder gestalte kunnen geven.

Auteur: Hans van der Kooij

HM302001

Overig nieuws