KHN wil maatregelen tegen stijging gemeentelasten

5 april 2017 | Roy Spijker

Koninklijke Horeca Nederland wil maatregelen nemen tegen de gemeentelijke lasten. Uit onderzoek van het Centrum voor Onderzoek van Economie van Lagere overheden (COELO) blijkt dat de gemeentelijke lasten voor ondernemers in 2017 weer fors stijgen. Volgens KHN blijkt uit de cijfers dat de macronorm, waarmee de stijging van de landelijke ozb-opbrengst aan banden wordt gelegd, niet functioneert. De branchevereniging wil dan ook dat er een micronorm wordt ingevoerd.

Uit de cijfers van COELO blijkt dat in bijna 70 gemeenten de ozb-lasten voor ondernemers 5 tot 30 procent hoger was dan vorig jaar. Daarnaast worden er dit jaar ook stijgingen verwacht van andere gemeentelijke belastingen zoals de precariobelasting (+16,7 procent), de toeristenbelasting (+14,8 procent) en de parkeerbelasting (+6,1 procent). 

Macronorm
Om ervoor te zorgen dat de landelijke ozb-opbrengsten aan banden worden gelegd, is ooit een macronorm afgesproken. Op dit moment overschrijden de ozb-stijgingen de macronorm niet, maar ziet de KHN wel overdreven stijgingen bij individuele gevallen. Volgens de branchevereniging biedt de macronorm op dit moment te weinig bescherming aan individuele ondernemers. Er zou nog te veel ruimte zijn voor gemeenten om verhoging toe te passen, waar door de ondernemer met lastenverzwaringen worden opgescheept.

De KHN stelt dan ook voor om een micronorm te introducereren. Gemeenten moeten gedwongen worden zich bij lastenverhogingen te houden aan maximaal het inflatiepercentagie. Ongecontroleerde lastenverzwaringen horen door gemeenten horden daardoor tot het verleden en ondernemers weten daardoor precies waar ze aan toe zijn.

Lokale lasten calculator
Op de website van COELO is een calculator te vinden waar de gementeelijke lasten berekend kunnen worden. Ook kunnen deze lasten vergelegen worden met voorgaande jaren. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: