KHN wil verbod op pariteitsclausule

7 augustus 2018 | David Bakker

Er lijkt een sneeuwbaleffect te zijn ontstaan op het verbod van pariteitsclausules. Na Duitsland, Frankrijk, Italië, België en Oostenrijk heeft ook Zweden toegestemd met een verbod. De pariteitsclausule houdt in dat hotels via de eigen kanalen geen lagere prijs mogen aanbieden dan op de boekingssites staat, en dat is volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) oneerlijke concurrentie. “We hopen dat het verbod op de pariteitsclausules ook in Nederland doorkomt”, laat Hans van der Kooij, domeinmanager namens KHN weten.

Al ruim vijf jaar probeert KHN de Nederlandse politiek bewust te maken van de oneerlijke concurrentie. “We zijn al een tijd in gesprek en hebben goed contact met Staatssecretaris Mona Keijzer (CDA). Wij willen graag een verbod op pariteitsclausules en hebben vertrouwen in een goede afloop.”

Mede door het feit dat al zo veel omliggende landen hebben ingestemd met het verbod, ziet Van der Kooij kansen. “Hoewel er in Duitsland nog een procedure van Booking.com loopt tegen het verbod, hebben onze oosterburen het verbod kunnen bewerkstelligen vanuit Europese wetgeving. Dat geeft ons vertrouwen dat het ook in Nederland moet kunnen lukken.”

Of dat binnen een korte tijdsspanne gaat gebeuren, kan Van der Kooij nog niet zeggen. “We werken achter de schermen hard om dit ook in Nederland voor elkaar te krijgen. We denken en hopen dat het gaat lukken, maar het blijft politiek.” KHN is overigens niet expliciet tegen boekingssites. “We hebben elkaar nodig. Ik ben van mening dat als het verbod op de pariteitsclausule er inderdaad komt, het voor alle drie de partijen beter is. Zowel voor de hotelier, de boekingssites als de consument.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: vijf keer raak

“De hotelindustrie verliest de controle over haar eigen kamervoorraad.” Dat was een van de belangrijkste – wat apocalyptisch aandoende - voorspellingen in de white paper van de International Hotel Association over de toekomst van de hotelsector. Het in 1996 gepubliceerde rapport me...

Economie Achtergronden
Stevige groei meetings- en eventsbranche verwacht in 2019

Een decennium na de wereldwijde economische recessie van 2008, is de meetings- en eventsbranche teruggeveerd. Voor het vierde achtereenvolgende jaar laat de sector een consistente groei van uitgaven en bezoekers zien. Deze gestage en stabiele groei is de nieuwe norm binnen de meetings- en eventsbran...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Hotel Achtergronden
Preston Palace heeft een eigen 'geluksmakelaar'

Ze is efficiënt, attent, ervaren, vriendelijk en ze weet álles over trouwen. Dat is Wendy, de Weddingplanner van Preston Palace. Ze doet alles voor de mooiste dag van haar gasten en werkt exclusief voor dit all-inclusive hotel. En dat doet ze goed. Geluksmakelaar "Ik geniet er...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: