Komen zakenreizen binnen 6 maanden weer op gang?

14 juli 2020 | redactie

Uit nieuw onderzoek van Accor blijkt dat een derde van de zakenreismanagers in Noord-Europa van mening is dat hun zakenreisprogramma's binnen zes maanden zullen herstellen. Voornamelijk als gevolg van binnenlandse reizen. Internationale reizen zullen naar verwachting iets langer op zich wachten. De hospitality industrie zal worden gesteund door het nieuws dat slechts zeven procent van de bedrijven denkt dat het langer dan 12 maanden zal duren voordat hun zakenreisprogramma's weer op gang komen, en 21 procent voorspelt dat het minder dan drie maanden zal duren. Nog meer positief nieuws, als het gaat om reserveringen, is slechts 15 procent van de bedrijven van plan om in de toekomst de hotels die ze boeken te wijzigen.

Ondanks recente gebeurtenissen blijven locatie (38 procent) gevolgd door prijs (25 procent) de belangrijkste criteria voor bedrijven bij het selecteren van hun favoriete hotels. Hoewel deze traditionele overwegingen voor het kiezen van een hotelaanbieder niet zijn veranderd vanwege de COVID-19-pandemie, heeft het welzijn van reizigers een steeds hogere prioriteit.

Meer dan een vijfde (22 procent) van degenen die zakenreizen boeken, beschouwden aanvullende sanitaire maatregelen en COVID-19-bescherming als hun topprioriteit. Deze uitkomsten benadrukken het belang van hotels om zakelijke klanten te informeren over de maatregelen die ze hebben genomen om COVID-19 aan te pakken. Vooral omdat er geen uniforme standaard is in de branche. Zakelijke gasten zullen zoeken naar COVID-19 maatregelen die door hotelaanbieders worden genomen in openbare ruimtes, slaapkamers en vergader- en evenementenfaciliteiten.

Eén op de acht (13 procent) bedrijven geeft expliciet aan dat de mate van welzijn van hun werknemers hun topprioriteit zal zijn bij het selecteren van een hotelpartner in de toekomst.

Zorgplicht

De overgrote meerderheid (89 procent) van de bedrijven is van mening dat hun organisatie meer aandacht zal moeten besteden aan de zorgplicht als gevolg van de COVID-19 crisis, en 66 procent zegt dat de pandemie zal leiden tot een strenger goedkeuringsproces voor het afmelden van reisverzoeken.

Kris Vanderstappen, Director Corporate Sales & TMC Partners bij Accor Northern Europe, vertelt: “De hotelsector zal blij zijn te horen dat bedrijven ervan uit gaan dat hun zakenreisprogramma's binnen 12 maanden zullen herstellen, en velen verwachten dat het veel sneller zal gaan. Face-to-face interacties met klanten en zakenpartners zijn van vitaal belang in veel industrieën en we weten dat er een aanzienlijke vraag is vanuit bedrijven. Om dit proces te ondersteunen, is het van essentieel belang dat de hospitality branche haar belofte nakomt om de veiligheid van reizigers te waarborgen."

“Zakenreizigers willen uiteraard veilig en met een gerust hart op reis gaan. Daarom lanceerde Accor ALLSAFE, een wereldwijd keurmerk dat aangeeft dat veiligheid wordt gewaarborgd en de hygiënemaatregelen worden nageleefd. In samenwerking met Bureau Veritas, een wereldleider in testen, inspectie en certificering. ALLSAFE vereist dat strenge hygiënemaatregelen worden geïmplementeerd, waarbij elk hotel dat deelneemt aan de regeling wordt onderworpen aan een onafhankelijke audit. Bovendien hebben gasten in de 5.000 Accor-hotels over de hele wereld nu toegang tot gratis telegeneeskundige consulten via de deskundige medische oplossingen van AXA Partners. We zijn ook verheugd om te vermelden dat afgelopen maand ons eerste (post corona) lokale bedrijfsevenement succesvol heeft plaatsgevonden, veilig en met respect voor de 1,5 meter afstand in het Mövenpick hotel in Den Haag.”

Sector stevig geraakt

Uit onderzoek van Accor is wel gebleken dat COVID-19 het aanbestedingsproces voor zakenreizen, evenementen en vergaderdiensten heeft geraakt: bijna een kwart (23 procent) van de ondervraagden zei dat ze voor 2021 geen verzoek om een voorstel (RFP) hadden gepland. Nog eens één op de negen (11 procent) corporates is van plan alleen hun topbestemmingen te herzien via een RFP en de meeste van hun huidige tarieven te verlengen tot 2021. Bovendien zijn veel corporates van plan hun RFP-timing of -proces aan te passen. Slechts 21 procent verwacht een volledige RFP of RFI uit te voeren zoals eerder gepland.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Jonge Honden: Mark Welbers kijkt vooruit met Banks Mansion Amsterdam

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Mark Welbers (34) general manager van het Banks Mansion in Amsterdam. Een m ...

Jantiene Berg
Column Jantiene Berg: Een leven lang leren

Sinds ik zes maanden geleden het decor van de hotellerie verruild heb voor het podium van het mbo-onderwijs is ‘een leven lang leren’ mijn nieuwe mantra. In mijn vroegere rol als gastvrouw en eigenaresse van een urban boutique hotel wist ik exact welke beleving ik onze gasten mee wilde g ...

Achtergronden
Stelling van de maand april: de uitslag

De hele maand april stond de stelling van de maand op de website van Hospitality Management. De stelling luidde: 2022 wordt noguitdagender dan 2021. Daar was 69,9 procent het mee eens. 31,1 procent gaf aan het niet eens te zijn met de stelling De nieuwe stelling van de maand luidt: De overheid lo ...

Hotel Exploitatiemodellen uitgelegd

Rob van Ginneken (Breda University of applied sciences) verzorgde een update van zijn in 2018 door Hospitality Management gepubliceerde Whitepaper ‘Hotel Exploitatiemodellen’. De belangrijkste ontwikkeling sindsdien: niet alleen hotelconcepten, maar steeds vaker ook de achterliggende exp ...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, Eindhoven

De Nederlandse hotel- en congresketen Postillion Hotels, ontwikkelaar Lingotto en initiatiefnemer The Mountains Corporation werken samen aan de realisatie van een Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, dat eind 2025 opent in Eindhoven. The Dutch Mountains wordt een prestigieus en duur ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: