Komen zakenreizen binnen 6 maanden weer op gang?

14 juli 2020 | redactie

Uit nieuw onderzoek van Accor blijkt dat een derde van de zakenreismanagers in Noord-Europa van mening is dat hun zakenreisprogramma's binnen zes maanden zullen herstellen. Voornamelijk als gevolg van binnenlandse reizen. Internationale reizen zullen naar verwachting iets langer op zich wachten. De hospitality industrie zal worden gesteund door het nieuws dat slechts zeven procent van de bedrijven denkt dat het langer dan 12 maanden zal duren voordat hun zakenreisprogramma's weer op gang komen, en 21 procent voorspelt dat het minder dan drie maanden zal duren. Nog meer positief nieuws, als het gaat om reserveringen, is slechts 15 procent van de bedrijven van plan om in de toekomst de hotels die ze boeken te wijzigen.

Ondanks recente gebeurtenissen blijven locatie (38 procent) gevolgd door prijs (25 procent) de belangrijkste criteria voor bedrijven bij het selecteren van hun favoriete hotels. Hoewel deze traditionele overwegingen voor het kiezen van een hotelaanbieder niet zijn veranderd vanwege de COVID-19-pandemie, heeft het welzijn van reizigers een steeds hogere prioriteit.

Meer dan een vijfde (22 procent) van degenen die zakenreizen boeken, beschouwden aanvullende sanitaire maatregelen en COVID-19-bescherming als hun topprioriteit. Deze uitkomsten benadrukken het belang van hotels om zakelijke klanten te informeren over de maatregelen die ze hebben genomen om COVID-19 aan te pakken. Vooral omdat er geen uniforme standaard is in de branche. Zakelijke gasten zullen zoeken naar COVID-19 maatregelen die door hotelaanbieders worden genomen in openbare ruimtes, slaapkamers en vergader- en evenementenfaciliteiten.

Eén op de acht (13 procent) bedrijven geeft expliciet aan dat de mate van welzijn van hun werknemers hun topprioriteit zal zijn bij het selecteren van een hotelpartner in de toekomst.

Zorgplicht

De overgrote meerderheid (89 procent) van de bedrijven is van mening dat hun organisatie meer aandacht zal moeten besteden aan de zorgplicht als gevolg van de COVID-19 crisis, en 66 procent zegt dat de pandemie zal leiden tot een strenger goedkeuringsproces voor het afmelden van reisverzoeken.

Kris Vanderstappen, Director Corporate Sales & TMC Partners bij Accor Northern Europe, vertelt: “De hotelsector zal blij zijn te horen dat bedrijven ervan uit gaan dat hun zakenreisprogramma's binnen 12 maanden zullen herstellen, en velen verwachten dat het veel sneller zal gaan. Face-to-face interacties met klanten en zakenpartners zijn van vitaal belang in veel industrieën en we weten dat er een aanzienlijke vraag is vanuit bedrijven. Om dit proces te ondersteunen, is het van essentieel belang dat de hospitality branche haar belofte nakomt om de veiligheid van reizigers te waarborgen."

“Zakenreizigers willen uiteraard veilig en met een gerust hart op reis gaan. Daarom lanceerde Accor ALLSAFE, een wereldwijd keurmerk dat aangeeft dat veiligheid wordt gewaarborgd en de hygiënemaatregelen worden nageleefd. In samenwerking met Bureau Veritas, een wereldleider in testen, inspectie en certificering. ALLSAFE vereist dat strenge hygiënemaatregelen worden geïmplementeerd, waarbij elk hotel dat deelneemt aan de regeling wordt onderworpen aan een onafhankelijke audit. Bovendien hebben gasten in de 5.000 Accor-hotels over de hele wereld nu toegang tot gratis telegeneeskundige consulten via de deskundige medische oplossingen van AXA Partners. We zijn ook verheugd om te vermelden dat afgelopen maand ons eerste (post corona) lokale bedrijfsevenement succesvol heeft plaatsgevonden, veilig en met respect voor de 1,5 meter afstand in het Mövenpick hotel in Den Haag.”

Sector stevig geraakt

Uit onderzoek van Accor is wel gebleken dat COVID-19 het aanbestedingsproces voor zakenreizen, evenementen en vergaderdiensten heeft geraakt: bijna een kwart (23 procent) van de ondervraagden zei dat ze voor 2021 geen verzoek om een voorstel (RFP) hadden gepland. Nog eens één op de negen (11 procent) corporates is van plan alleen hun topbestemmingen te herzien via een RFP en de meeste van hun huidige tarieven te verlengen tot 2021. Bovendien zijn veel corporates van plan hun RFP-timing of -proces aan te passen. Slechts 21 procent verwacht een volledige RFP of RFI uit te voeren zoals eerder gepland.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. ...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: