Komen zakenreizen binnen 6 maanden weer op gang?

14 juli 2020 | redactie

Uit nieuw onderzoek van Accor blijkt dat een derde van de zakenreismanagers in Noord-Europa van mening is dat hun zakenreisprogramma's binnen zes maanden zullen herstellen. Voornamelijk als gevolg van binnenlandse reizen. Internationale reizen zullen naar verwachting iets langer op zich wachten. De hospitality industrie zal worden gesteund door het nieuws dat slechts zeven procent van de bedrijven denkt dat het langer dan 12 maanden zal duren voordat hun zakenreisprogramma's weer op gang komen, en 21 procent voorspelt dat het minder dan drie maanden zal duren. Nog meer positief nieuws, als het gaat om reserveringen, is slechts 15 procent van de bedrijven van plan om in de toekomst de hotels die ze boeken te wijzigen.

Ondanks recente gebeurtenissen blijven locatie (38 procent) gevolgd door prijs (25 procent) de belangrijkste criteria voor bedrijven bij het selecteren van hun favoriete hotels. Hoewel deze traditionele overwegingen voor het kiezen van een hotelaanbieder niet zijn veranderd vanwege de COVID-19-pandemie, heeft het welzijn van reizigers een steeds hogere prioriteit.

Meer dan een vijfde (22 procent) van degenen die zakenreizen boeken, beschouwden aanvullende sanitaire maatregelen en COVID-19-bescherming als hun topprioriteit. Deze uitkomsten benadrukken het belang van hotels om zakelijke klanten te informeren over de maatregelen die ze hebben genomen om COVID-19 aan te pakken. Vooral omdat er geen uniforme standaard is in de branche. Zakelijke gasten zullen zoeken naar COVID-19 maatregelen die door hotelaanbieders worden genomen in openbare ruimtes, slaapkamers en vergader- en evenementenfaciliteiten.

Eén op de acht (13 procent) bedrijven geeft expliciet aan dat de mate van welzijn van hun werknemers hun topprioriteit zal zijn bij het selecteren van een hotelpartner in de toekomst.

Zorgplicht

De overgrote meerderheid (89 procent) van de bedrijven is van mening dat hun organisatie meer aandacht zal moeten besteden aan de zorgplicht als gevolg van de COVID-19 crisis, en 66 procent zegt dat de pandemie zal leiden tot een strenger goedkeuringsproces voor het afmelden van reisverzoeken.

Kris Vanderstappen, Director Corporate Sales & TMC Partners bij Accor Northern Europe, vertelt: “De hotelsector zal blij zijn te horen dat bedrijven ervan uit gaan dat hun zakenreisprogramma's binnen 12 maanden zullen herstellen, en velen verwachten dat het veel sneller zal gaan. Face-to-face interacties met klanten en zakenpartners zijn van vitaal belang in veel industrieën en we weten dat er een aanzienlijke vraag is vanuit bedrijven. Om dit proces te ondersteunen, is het van essentieel belang dat de hospitality branche haar belofte nakomt om de veiligheid van reizigers te waarborgen."

“Zakenreizigers willen uiteraard veilig en met een gerust hart op reis gaan. Daarom lanceerde Accor ALLSAFE, een wereldwijd keurmerk dat aangeeft dat veiligheid wordt gewaarborgd en de hygiënemaatregelen worden nageleefd. In samenwerking met Bureau Veritas, een wereldleider in testen, inspectie en certificering. ALLSAFE vereist dat strenge hygiënemaatregelen worden geïmplementeerd, waarbij elk hotel dat deelneemt aan de regeling wordt onderworpen aan een onafhankelijke audit. Bovendien hebben gasten in de 5.000 Accor-hotels over de hele wereld nu toegang tot gratis telegeneeskundige consulten via de deskundige medische oplossingen van AXA Partners. We zijn ook verheugd om te vermelden dat afgelopen maand ons eerste (post corona) lokale bedrijfsevenement succesvol heeft plaatsgevonden, veilig en met respect voor de 1,5 meter afstand in het Mövenpick hotel in Den Haag.”

Sector stevig geraakt

Uit onderzoek van Accor is wel gebleken dat COVID-19 het aanbestedingsproces voor zakenreizen, evenementen en vergaderdiensten heeft geraakt: bijna een kwart (23 procent) van de ondervraagden zei dat ze voor 2021 geen verzoek om een voorstel (RFP) hadden gepland. Nog eens één op de negen (11 procent) corporates is van plan alleen hun topbestemmingen te herzien via een RFP en de meeste van hun huidige tarieven te verlengen tot 2021. Bovendien zijn veel corporates van plan hun RFP-timing of -proces aan te passen. Slechts 21 procent verwacht een volledige RFP of RFI uit te voeren zoals eerder gepland.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Tech Branded Content
Netflix streamen kan nu ook op de hotelkamer

Het Van der Valk Hotel in Vianen heeft een primeur te pakken. In dit hotel kunnen de hotelgasten, op dit moment op 12 kamers, alle content vanaf hun eigen device streamen naar de hotel-tv. Dit is nieuw, want met name Netflix kon in hotels tot op heden niet zomaar gestreamd worden. Thuis kan vrijw ...

Hotelketens Achtergronden
Escape room geopend in Hampshire Hotel

Sir Paul McCartney verlaat halsoverkop zijn hotelkamer na een onrustige nacht. In zijn haast is hij een gigantische koffer vergeten. De inhoud hiervan is raadselachtig. Vrijwel meteen na zijn vertrek contacteert zijn management het hotel. Zij verzoeken nadrukkelijk de koffer te bewaken en deze niet ...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Start van bouw Hotel De Timmerfabriek Vlissingen

Op donderdag 26 november heeft Wethouder John de Jonge, doormiddel van het onthullen van het bouwbord, de bouw van Hotel De Timmerfabriek officieel ingeluid. In het rijksmonumentale pand uit 1914 worden naast maar liefst 68 luxe loft (hotel)appartementen een restaurant, brasserie met chefs table, ba ...

Hotelketens Gastronomie
Thuisbezorging door Van der Valk tijdens Kerst

Het is niemand ontgaan; de horeca gaat er inmiddels vanuit dat er geen massale openstelling komt deze Kerst. Ook op het Van der Valk concern heeft corona flinke impact. Hoewel overnachtende hotelgasten welkom zijn, ziet de Kerst er voor Nederlands grootste horecabedrijf dit jaar heel anders uit. Sti ...

Interview Longread
Interview: ''Gelukkig hebben wij long-stay appartementen''

Loppersum. De Groningse plaats staat bekend als epicentrum van de aardbevingen, veroorzaakt door de gaswinning door de NAM. Tegelijkertijd is het een oase van rust, een plek waar je ruimte vindt en veilig kunt vertoeven. Cees de Vries, eigenaar van Hotel Spoorzicht & Spa, neemt ons mee door zijn ...

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: