Nederlanders boeken niet waarnaar ze op zoek zijn

7 september 2018 | Thijs Jacobs

Niet alleen het weer toont herfstachtige trekjes, ook de zomervakantie is tot zijn einde gekomen. De kids zijn alweer naar school en we kunnen terugkijken op een hele mooie zomer. Maar waar bracht iedereen zijn of haar vakantie door? Uit onderzoek van BungalowSpecials en HotelSpecials blijkt dat de Nederlandse vakantiegangers toch niet altijd de vakantie boeken waarnaar ze zochten. Terwijl de Duitse vakantieganger meer over heeft voor een vakantie naar hun wens.

Aan het begin van de zomerperiode keken BungalowSpecials en HotelSpecials al naar het zoekgedrag van de Nederlandse, Duitse en Belgische toerist voor de maanden juli en augustus 2018. Maar de vraag is; is het zoekgedrag inherent aan het boekgedrag? Reserveert men daadwerkelijk waar ze zo naar op zoek zijn? Daarom doken BungalowSpecials en HotelSpecials opnieuw de cijfers in om te kijken wat er opvallend is.

Favoriete bestemming niet geboekt

Uit vorig onderzoek bleek dat steden als Maastricht, Amsterdam en Nijmegen super populair waren. Zelfs populairder dan Berlijn en Parijs. Maar ook de Nederlandse kust met Zeeland stond bovenaan het wensenlijstje. Wanneer er gekeken wordt naar wat er daadwerkelijk is geboekt in de zomervakantie (7 juli t/m 2 september 2018), is opmerkelijk dat deze bestemmingen niet het meest geboekt zijn. Maar wat dan wel?

Alternatieven voor favoriet

Steden als Den Haag, Rotterdam en Groningen zijn topboekers. Maar bestemmingen als Valkenburg en Breukelen doen het ook goed. Waarschijnlijk is dit te wijten aan het aanbod. In dé piekperiode van het jaar, de zomervakantie, zijn topbestemmingen duurder, en zoekt men het vaak net buiten deze steden omdat het gewoonweg goedkoper is. Daarom zijn Breukelen, Den Haag en Valkenburg prima alternatieven voor Amsterdam, Scheveningen en Maastricht.

Het zuiden op nummer 1

Wanneer er naar de populaire provincies gekeken wordt, is te zien dat Limburg en Gelderland zowel onder de hotelgasten als bungalowgasten een nummer 1 bestemming is. Terwijl in augustus het zoekgedrag op Zeeland super hoog lag. Dit is dus tegenstrijdig met het zoekgedrag. Maar niet geheel gek. Zeeland is razend populair en daardoor liggen hier de prijzen hoger in het hoogseizoen.

Toch is te zien dat de prijs niet altijd uitmaakt. Zo blijkt dat de Duitse vakantieganger echt op vakantie wil naar de bestemming waar ze het liefst heen gaan, daar is Zeeland voor zowel zoek- als boekgedrag de heuse nummer 1. Als we dit vergelijken met bijvoorbeeld de Nederlanders staat Zeeland op nummer 6 van geboekte vakanties in de zomervakantie. De Belgen zitten ertussen in met een waardevolle nummer 3.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview Boutique Hotel Straelman: "Ik doe alles zelf"

Goh, als dat ook bij de hotelgasten zo gaat, dan kom je hier als gast werkelijk in een gespreid bedje terecht. De allereerste ervaring bij Boutique Hotel Straelman in Nijmegen is er namelijk direct één om niet gauw te vergeten. De deur wordt er eigenhandig geopend door Tanja Seegers, d...

Hotel Achtergronden
Hotel Karsten in Norg heeft nieuwe exploitant

Hotel Karsten in Norg maakt een doorstart. Het is allemaal heel snel gegaan volgens curator Paulien Antons tegenover RTN Noord. Vorige week meldden we nog dat het hotel failliet ging, maar nu is bekend dat er overeenstemming is bereikt met de nieuwe exploitant, Daan Veen. Nieuwe exploitant Vee...

Achtergronden Den Haag
De Pier in 2018 zeer in trek als evenementen- en congreslocatie

De Pier in Scheveningen was in 2018 zeer in trek als evenementen- en congreslocatie. Ten opzichte van 2017 is het aantal evenementen dat op De Pier werd georganiseerd verdrievoudigd. Zo organiseerde het internationale bedrijf Directions EMEA een feest met Pier Proeverij voor 2500 Microsoft partners ...

Interview KHN Longread
Interview nieuwe directeur KHN: ''Meer zichtbaarheid in politiek Den Haag''

Afschaffing van de pariteitsclausules, minder macht voor de OTA’s, een eerlijk speelveld creëren en de problemen op de arbeidsmarkt aanpakken. Dirk Beljaarts is per 1 februari de nieuwe algemeen directeur van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en is ambitieus. “Met bijna 450.000 ...

Events
Het Global Restaurant Investment Forum in februari in Amsterdam

Het Global Restaurant Investment Forum 2019 (GRIF), de jaarlijkse ontmoetingsplaats voor internationale restaurantinvesteerders - georganiseerd door Bench Events - werkt voor de zesde editie samen met NH Hotel Group. GRIF vindt voor het eerst plaats in Amsterdam. Waar gaat het over? GRIF, dat ...

Awards Achtergronden
Pullman Eindhoven Cocagne Beste Vergaderlocatie 2018

Pullman Eindhoven Cocagne heeft op 21 januari 2019 tijdens de twaalfde editie van de Meetings Awards de titel Beste Vergaderlocatie 2018 en Beste Vergaderlocatie Regio Zuid 2018 gewonnen. Vakgenoten en gasten konden stemmen om de winnaar van de regionale en nationale rankings te bepalen. Om mee te m...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: