Nederlanders boeken niet waarnaar ze op zoek zijn

7 september 2018 | Thijs Jacobs

Niet alleen het weer toont herfstachtige trekjes, ook de zomervakantie is tot zijn einde gekomen. De kids zijn alweer naar school en we kunnen terugkijken op een hele mooie zomer. Maar waar bracht iedereen zijn of haar vakantie door? Uit onderzoek van BungalowSpecials en HotelSpecials blijkt dat de Nederlandse vakantiegangers toch niet altijd de vakantie boeken waarnaar ze zochten. Terwijl de Duitse vakantieganger meer over heeft voor een vakantie naar hun wens.

Aan het begin van de zomerperiode keken BungalowSpecials en HotelSpecials al naar het zoekgedrag van de Nederlandse, Duitse en Belgische toerist voor de maanden juli en augustus 2018. Maar de vraag is; is het zoekgedrag inherent aan het boekgedrag? Reserveert men daadwerkelijk waar ze zo naar op zoek zijn? Daarom doken BungalowSpecials en HotelSpecials opnieuw de cijfers in om te kijken wat er opvallend is.

Favoriete bestemming niet geboekt

Uit vorig onderzoek bleek dat steden als Maastricht, Amsterdam en Nijmegen super populair waren. Zelfs populairder dan Berlijn en Parijs. Maar ook de Nederlandse kust met Zeeland stond bovenaan het wensenlijstje. Wanneer er gekeken wordt naar wat er daadwerkelijk is geboekt in de zomervakantie (7 juli t/m 2 september 2018), is opmerkelijk dat deze bestemmingen niet het meest geboekt zijn. Maar wat dan wel?

Alternatieven voor favoriet

Steden als Den Haag, Rotterdam en Groningen zijn topboekers. Maar bestemmingen als Valkenburg en Breukelen doen het ook goed. Waarschijnlijk is dit te wijten aan het aanbod. In dé piekperiode van het jaar, de zomervakantie, zijn topbestemmingen duurder, en zoekt men het vaak net buiten deze steden omdat het gewoonweg goedkoper is. Daarom zijn Breukelen, Den Haag en Valkenburg prima alternatieven voor Amsterdam, Scheveningen en Maastricht.

Het zuiden op nummer 1

Wanneer er naar de populaire provincies gekeken wordt, is te zien dat Limburg en Gelderland zowel onder de hotelgasten als bungalowgasten een nummer 1 bestemming is. Terwijl in augustus het zoekgedrag op Zeeland super hoog lag. Dit is dus tegenstrijdig met het zoekgedrag. Maar niet geheel gek. Zeeland is razend populair en daardoor liggen hier de prijzen hoger in het hoogseizoen.

Toch is te zien dat de prijs niet altijd uitmaakt. Zo blijkt dat de Duitse vakantieganger echt op vakantie wil naar de bestemming waar ze het liefst heen gaan, daar is Zeeland voor zowel zoek- als boekgedrag de heuse nummer 1. Als we dit vergelijken met bijvoorbeeld de Nederlanders staat Zeeland op nummer 6 van geboekte vakanties in de zomervakantie. De Belgen zitten ertussen in met een waardevolle nummer 3.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Independent Hotel Show afgelast en verplaatst naar 2021

De Independent Hotel Show is vanwege de aanhoudende coronapandemie afgelast, zo laat de organisatie weten. Ruim drie weken geleden werd het hotelevent in de Amsterdamse RAI al verplaatst van halverwege maart naar eind juni. Nu heeft de organisatie ook besloten om de uitegestelde Independent Hotel Sh...

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: