Nederlanders boeken niet waarnaar ze op zoek zijn

7 september 2018 | Thijs Jacobs

Niet alleen het weer toont herfstachtige trekjes, ook de zomervakantie is tot zijn einde gekomen. De kids zijn alweer naar school en we kunnen terugkijken op een hele mooie zomer. Maar waar bracht iedereen zijn of haar vakantie door? Uit onderzoek van BungalowSpecials en HotelSpecials blijkt dat de Nederlandse vakantiegangers toch niet altijd de vakantie boeken waarnaar ze zochten. Terwijl de Duitse vakantieganger meer over heeft voor een vakantie naar hun wens.

Aan het begin van de zomerperiode keken BungalowSpecials en HotelSpecials al naar het zoekgedrag van de Nederlandse, Duitse en Belgische toerist voor de maanden juli en augustus 2018. Maar de vraag is; is het zoekgedrag inherent aan het boekgedrag? Reserveert men daadwerkelijk waar ze zo naar op zoek zijn? Daarom doken BungalowSpecials en HotelSpecials opnieuw de cijfers in om te kijken wat er opvallend is.

Favoriete bestemming niet geboekt

Uit vorig onderzoek bleek dat steden als Maastricht, Amsterdam en Nijmegen super populair waren. Zelfs populairder dan Berlijn en Parijs. Maar ook de Nederlandse kust met Zeeland stond bovenaan het wensenlijstje. Wanneer er gekeken wordt naar wat er daadwerkelijk is geboekt in de zomervakantie (7 juli t/m 2 september 2018), is opmerkelijk dat deze bestemmingen niet het meest geboekt zijn. Maar wat dan wel?

Alternatieven voor favoriet

Steden als Den Haag, Rotterdam en Groningen zijn topboekers. Maar bestemmingen als Valkenburg en Breukelen doen het ook goed. Waarschijnlijk is dit te wijten aan het aanbod. In dé piekperiode van het jaar, de zomervakantie, zijn topbestemmingen duurder, en zoekt men het vaak net buiten deze steden omdat het gewoonweg goedkoper is. Daarom zijn Breukelen, Den Haag en Valkenburg prima alternatieven voor Amsterdam, Scheveningen en Maastricht.

Het zuiden op nummer 1

Wanneer er naar de populaire provincies gekeken wordt, is te zien dat Limburg en Gelderland zowel onder de hotelgasten als bungalowgasten een nummer 1 bestemming is. Terwijl in augustus het zoekgedrag op Zeeland super hoog lag. Dit is dus tegenstrijdig met het zoekgedrag. Maar niet geheel gek. Zeeland is razend populair en daardoor liggen hier de prijzen hoger in het hoogseizoen.

Toch is te zien dat de prijs niet altijd uitmaakt. Zo blijkt dat de Duitse vakantieganger echt op vakantie wil naar de bestemming waar ze het liefst heen gaan, daar is Zeeland voor zowel zoek- als boekgedrag de heuse nummer 1. Als we dit vergelijken met bijvoorbeeld de Nederlanders staat Zeeland op nummer 6 van geboekte vakanties in de zomervakantie. De Belgen zitten ertussen in met een waardevolle nummer 3.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview
"Sales is oprecht nieuwsgierig zijn"

De essentie van sales. In het jaar dat de hotellerie ondersteboven werd gekegeld, zijn veel hotels anders naar hun salesprocessen gaan kijken. Van zwaar afhankelijk van OTA’s, naar op de juiste momenten de klant persoonlijk benaderen. Een ding is zeker: de kennis over en verbinding mét ...

Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Personeel Hotelketens
Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

De Raad van Bestuur van Marriott International heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operation ...

Economie Hotelketens Internationaal
Accor verkoopt een belang van 1,5 procent in Huazhu voor 239 miljoen

Accor maakt bekend dat het de verkoop van een belang van 1,5% in Huazhu Group Limited (HTHT) heeft afgerond voor 239 miljoen euro. Deze transactie stelt Accor in staat om verdere waardecreatie van de initiële investering te ontwikkelen en tegelijkertijd haar balans te vereenvoudigen. Na deze tr ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: