Column Hans van Spronsen: omzeil de OTA's

27 mei 2014 |

Het blijft ons bezig houden, de verhouding met de OTA's. Ik heb al vaker geschreven over dit onderwerp, met onder andere de insteek: 'If you can't beat them, join them'. Want dat wij
de machtsstrijd van de OTA's hebben verloren, is inmiddels iedereen wel duidelijk. Toch is door de opkomst van de sociale media wel het één en ander aan het veranderen op dit gebied.

Vooral hotels gericht op de jongeren (20-35 jaar) blijken door een ijzersterk sociale mediabeleid in staat om gasten aan zich te binden, waardoor het boeken ook rechtstreeks gaat.

Dat ging in het recente verleden met name via Facebook, maar vooral de jongeren verlaten dit kanaal, terwijl het gebruik onder ouderen toeneemt. De hotels die een actieve relatie onderhouden met hun gasten, gaan met hen mee naar sociale media kanalen, zoals bijvoorbeeld Instagram en Snapchat. In Amerika heeft zelfs McDonald's een Snapchat kanaal! Een hotel dat nu nog moet beginnen met de kanalen van het eerste moment, loopt dus achter de feiten aan. Aangezien er steeds meer ouderen actief worden op de sociale media, zoals Facebook en Twitter, wordt de aanwezigheid hier steeds interessanter.

Daarnaast is er recent een Amerikaans onderzoek gepubliceerd naar methoden om gasten te verleiden tot rechtstreeks boeken. Wij zijn natuurlijk geen Amerikanen, maar toch denk ik dat ook wij Europeanen gevoelig zijn voor deze incentives. Zo blijkt dat de Amerikaan aangeeft rechtstreeks te willen boeken in ruil voor een upgrade naar een suite, beter uitzicht, balkon, of naar een kamer met kitchenette. Een gratis roomservicemaaltijd scoort ook goed, evenals een gratis in-room massage en het gratis kunnen gebruiken van de minibar.

Ook een cadeaubon voor een lokaal restaurant schijnt te werken. Maar een ander pakket aanbieden dan de OTA's, met bijvoorbeeld een ophaalservice van het vliegveld/station, welkomstdrankje et cetera, verleidt de gasten ook. Volgens mij vinden Nederlanders dit soort cadeautjes ook erg interessant, en afhankelijk van hoelang men boekt, is het nuttig om eens te kijken of hetgeen u aan de OTA betaalt als commissie niet omgezet kan worden in een cadeautje voor uw gast. En dan alleen nog zorgen dat u dit ook vertelt aan uw toekomstige gasten.
 

HM302014

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
De stelling van de maand: De MICE-markt wordt en blijft hybride

In deze nieuwe rubriek 'De Stelling van de Maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De eerste stelling luidt ...

Columns David Bakker
Column: Stop de leegloop 2.0

De kop van dit artikel (nee niet mijn behaarde gezicht) heb ik gestolen van Sander Allegro. In zijn column in de Kersteditie van Hospitality Management uitte hij zijn zorgen over de hotelprofessionals die de branche verlaten. Veel hospitality professionals verlaten noodgedwongen de branche, maar ...

Interview
15 jaar geleden in Hospitality Management: Tolmeijer en Monaco

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een interview uit 2006 met Bas Tolmeijer en Francesco Monaco, directeuren van het Euro ...

Hotelketens Mice
Postillion Hotels opent hotel en congrescentrum in Den Haag

Postillion Hotels breidt uit naar Den Haag. Op maandag 15 maart 2021 opent het Meeting Centre van 2000 m2 in HSK Offices, naast Holland Spoor. In januari 2022 gaat het volledige Convention Centre van ruim 6500 m2 met een congrescapaciteit van 1400 personen plenair open. Postillion heeft de intentie ...

Ondernemen
Zelfs nu het hotel vol dankzij online marketing 

Nu de nabijheid is vervangen door (gepaste) afstand, is het meer dan ooit belangrijk om contact te onderhouden met je doelgroep. Daar zijn verschillende online mogelijkheden voor, maar e-mailmarketing is een uiterst effectief instrument gebleken. Terwijl veel hotels door een diep dal gaan, heeft ...

Horeca naar de stembus deel zes: ChristenUnie

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: