Omzet horeca steeg in tweede kwartaal opnieuw

31 augustus 2018 | Thijs Jacobs

De omzet van de horeca steeg in het tweede kwartaal van 2018 met 2,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume, het aantal consumpties en/of overnachtingen, steeg met 1,7 procent. De omzet van eet- en drinkgelegenheden nam met 2,3 procent toe, de omzet van logiesverstrekking steeg met 1,9 procent. Al ruim 5 jaar neemt de omzet van de horeca, bestaande uit logiesverstrekking en eet- en drinkgelegenheden, ieder kwartaal toe.

Hoogste omzetgroei fastfoodrestaurants in anderhalf jaar

Eet- en drinkgelegenheden, waaronder restaurants, fastfoodrestaurants, kantines, catering en cafés, hebben in het tweede kwartaal 2,3 procent meer omgezet dan een kwartaal eerder. Het aantal verkochte consumpties steeg met 2 procent. Met 3,6 procent nam de omzet van fastfoodrestaurants het sterkst toe. Het is bovendien de grootste groei in anderhalf jaar. Ook cafés, restaurants, kantines en catering hebben meer omgezet dan een kwartaal eerder.

Omzet logiesverstrekking ook hoger dan kwartaal eerder

De omzet van logiesverstrekkers nam met 1,9 procent toe in het tweede kwartaal in vergelijking met een kwartaal eerder. Het volume steeg met 0,9 procent. De omzet van hotels steeg met 2,1 procent. Het volume steeg met 0,5 procent. Vorig kwartaal daalde het volume van hotels nog met 0,3 procent. 

Het ondernemersvertrouwen in de horeca is al 4,5 jaar op rij positief. Wel worden steeds meer bedrijven in de horeca gehinderd door personeelstekort. Aan het begin van het derde kwartaal gaf bijna 26 procent van de horecaondernemers aan belemmeringen te ervaren bij hun bedrijfsactiviteiten als gevolg van een tekort aan arbeidskrachten. Dat het vinden van geschikt personeel lastig is, blijkt ook uit een recordaantal van bijna 23 duizend openstaande vacatures in de horeca aan het eind van het tweede kwartaal. 

Sinds het eerste kwartaal van 2018 zijn de omzet en volumecijfers van overige logiesverstrekking - waaronder campings en vakantiehuisjes - en van catering opgenomen in de horecacijfers. Voorheen stond de traditionele horeca centraal, bestaande uit hotels, restaurants en cafés. De omzet van de traditionele horeca steeg in het tweede kwartaal met 2,2 procent.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: