Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

22 januari 2019 | Thijs Jacobs

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkamers? Om dit te achterhalen heeft  Travelmath.com een team naar negen verschillende hotels gestuurd om 36 monsters te verzamelen.

Over het geheel genomen, volgens de oppervlakken die zijn getest, blijkt de gemiddelde hotelkamer vuiler te zijn dan een typisch huis, een vliegtuig en zelfs een school. Wat kun je doen om het risico op ziekte te minimaliseren? Was je handen vaak, om te beginnen. Je kunt ook een klein flesje desinfecterende spray en een doosje alcoholische doekjes pakken om vaak aangeraakte oppervlakken te desinfecteren, zoals de telefoon, het badmeubel en het bureau.

De volledige resultaten van het onderzoek vind je hieronder. Lees verder om te weten te komen in welke soorten hotels specifieke bacteriën aanwezig zijn en welke oppervlakken je moet vermijden of desinfecteren.

Bacteriën, virussen en parasieten zijn overal aanwezig, maar vooral de openbare ruimte kan een toevluchtsoord zijn voor de 'ziekmakers' . We hebben de bacterieniveaus in kolonievormende eenheden (CFU's) - het aantal levensvatbare bacteriecellen in een monster - beoordeeld.

In het gemiddelde van alle negen geteste hotelkameroppervlakken zijn deze vaak aangeraakte oppervlakken als volgt gerangschikt: 


1. Badkamermeubel - 1.288.817 CFU/sq. in. 
2. Afstandsbediening - 1.211.687 CFU/sq. in. 
3. Bureau - 604.907 CFU/sq. in. 
4. Telefoon - 4.252 CFU/sq. in.

Het goede nieuws: je kunt de meeste van deze oppervlakken vrij gemakkelijk desinfecteren met antibacteriële doekjes of spray. En in plaats van de afstandsbediening te desinfecteren, is het beter om de afstandsbediening te verzegelen in een doorzichtige plastic sandwichzak alvorens deze te gebruiken.

Hoewel er geen universeel hotelclassificatiesysteem bestaat, worden Amerikaanse hotels vaak gerangschikt op sterren. Om de diversiteit in het onderzoek te vergroten, zijn er monsters verzameld van drie-, vier- en vijfsterrenhotels.

De driesterrenhotels staan erom bekend goed ingerichte kamers aan te bieden, met een beperkt serviceaanbod, met een niveau boven de basis- en tweesterrenhotels. Interessant, voor deze studie: de driesterrenhotels lijken de minst minste ziektekimen te herbergen. Bijvoorbeeld, de vuilste oppervlakte in een driesterren hotelkamer, de badkamercounter, bevatte gemiddeld slechts 320.000 CFU/sq. in. - ongeveer acht keer minder dan een viersterren hotelkamer en drie keer minder dan een vijfsterren hotelkamer.

Hogere viersterrenhotels zijn luxueus, met speciale accenten zoals kussenmatrassen en extra zitplaatsen. In onze viersterrenhotels was het badkamermeubel het meest bacteriebeladen oppervlak (in feite was het het enige vuile oppervlak van alle ruimtes), gevolgd door het bureau. In de driesterrenhotels was de badkamerteller het vuilst, gevolgd door de afstandsbediening.

Aan de top van de ranglijst staan vijfsterrenhotels die luxe naar een nieuw niveau tillen, vaak met een scala aan gepersonaliseerde diensten en voorzieningen zoals verse bloemen. Bij onze vijfsterrenhotels was de afstandsbediening de meest bacteriegeladen oppervlakte, gevolgd door het badkamermeubel.

Niet alle ziektekiemen zijn gelijk. Voor dit onderzoek hebben we getest op de aanwezigheid van verschillende soorten bacteriën (waaronder bacillen en cocci), gist en grampositieve bacteriën (bacteriën die verschillende aandoeningen veroorzaken, zoals huidinfecties en longontsteking) en gramnegatieve bacteriën (bacteriën die ademhalings- en andere infecties veroorzaken).

In driesterrenhotels vind je op de  afstandsbediening zeer vaak Bacillus spp, die kan worden geassocieerd met verschillende infecties, waaronder respiratoire en gastro-intestinale infecties. Bovendien werd er gist gevonden in de badkamers in driesterrehotels. In viersterrenhotels domineerde Bacillus spp. en werd vaak aangetroffen op de afstandsbediening en de telefoon. In vijfsterrenhotels bleken de meeste bacteriën gramnegatief, hoewel de telefoon met grampositieve cocci was bedekt.

Gezien het grote aantal verschillende mensen dat er verblijft, is het logisch dat hotelkamers nooit zo schoon zullen zijn als een typisch huis. Het spreekt echter voor zich dat de bacterieniveaus niet alleen tussen verschillende hotels of kamers variëren, maar ook in verschillende delen van dezelfde kamer. Over het geheel genomen zou een effectief reinigingsschema het aantal bacteriën moeten verminderen; factoren zoals hoe glad een oppervlak is en hoe recent het is gereinigd, kunnen ook van invloed zijn op het aantal bacteriën.

Daarnaast zijn er grote verschillen tussen factoren zoals de reinigingsfrequentie en -praktijken. Verborgen camerabeelden hebben bijvoorbeeld gevaarlijke reinigingstechnieken aan het licht gebracht, zoals het hotelpersoneel dat het aanrecht afveegt met dezelfde handdoek die gebruikt wordt om het toilet schoon te maken. Hoewel veel soorten bacteriën geen gezondheidsrisico's met zich meebrengen, is het altijd een goed idee om voorzichtig en voorbereid te zijn. Handwassen blijkt het risico op infecties van de luchtwegen met 16% te verminderen. Tijdens een hotelverblijf moet je je handen dus regelmatig wassen, oppervlakken desinfecteren voordat je ze aanraakt en bepaalde gebieden vermijden.


EmLab P&K heeft alle laboratoriumtests uitgevoerd. De gepresenteerde aantallen zijn een gemiddelde van alle soortgelijke monsters die genomen zijn. Er werden monsters genomen bij negen verschillende hotels. De items die in elk hotel werden getest waren de afstandsbediening, het badkamermeubel, het bureau en de telefoon.

Hier vind je het oorspronkelijke item: https://www.travelmath.com/feature/hotel-hygiene-exposed/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Onderwijs
Amrâth en MBO College Hilversum slaan handen ineed

Afgelopen februari hebben Amrâth Hotel Lapershoek – Arenapark en MBO College Hilversum de handen ineen geslagen om horecastudenten in de huidige omstandigheden toch een stageplaats te kunnen bieden in een representatieve werkomgeving. Hiervoor tekenden zij een samenwerkingsovereenkomst d ...

Achtergronden
25 jaar geleden in Hospitality Management: Camille Oostwegel

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 1996. Camille Oostwegel is dat jaar 46 en staat in de kracht van zijn ...

Hotelketens Internationaal
Nederlands getint Rosewood Hotel opent in Japan

Rosewood Hotels & Resorts opent in 2024 een luxe hotelresort op het Mikayo eiland in Japan. Het 55-villa, ultra-luxe resort is het eerste Rosewood hotel in het land van de rijzende zon. Miyako eiland en nabijgelegen eilanden bieden kilometers zacht, wit zand met eindeloze vergezichten van tur ...

Economie Hotelketens
Egeria neemt meerderheidsbelang in Fletcher Hotels, vizier op internationale groei

Vandaag hebben de aandeelhouders van Fletcher Hotels een meerderheidsbelang verkocht aan de Amsterdamse investeringsmaatschappij Egeria. NIBC en Xead verkopen beide hun minderheidsbelang, het management van Fletcher blijft aan als aandeelhouder. Met de hands-on betrokkenheid en de ervaring met in ...

Achtergronden
De Timmerfabriek heeft haar torentje teruggekregen

Op woensdag 21 april is een van de meest iconische industriële Rijksmonumenten van Nederland, De Timmerfabriek in Vlissingen, opnieuw gekroond. De Timmerfabriek, een uniek gebouw uit 1914, heeft haar torentje teruggekregen. Deze was tijdens een bombardement in 1943 gesneuveld en wordt nu in ...

Inge van de Ven is trots op haar pas geopende hotel

Inge van de Ven, eigenaresse van het op 12 april geopende Hotel Flora Batava in Nieuwersluis, aan de rand van Breukelen, is trots op haar hotel. Alhoewel het uitdagende tijden zijn binnen onze branche, is ze optimistisch gestemd. “Zaterdag beleefden we onze eerste drukke dag, met 27 van de 45 ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: