Oranje boven in eerste boek 'Hospitality Essentials Series'

1 november 2017 | Thijs Jacobs

Internationaal uitgever van studieboeken en wetenschappelijke tijdschriften Routledge publiceerde in oktober het eerste deel van haar nieuwe reeks ‘Hospitality Essentials Series’. Onder deze vlag verschijnt de komende jaren een twintigtal boeken die ieder beogen de lezer op toegankelijke en beknopte wijze in te voeren in de belangrijkste thema’s in de gastvrijheidssector.

Hotelschoolstudenten vormen zeker een doelgroep van dit eerste boek in de serie, maar het boek bevat ook voor hen die al werkzaam zijn in de sector veel nuttige informatie. In het voorwoord constateert Constantinos Verginis, V.P. Loding Development van Marriott, dat de hotelmanager van vandaag over een veel groter arsenaal aan strategische, diplomatieke, financiële en technische vaardigheden moet beschikken dan die van vroeger.

Toegenomen complexiteit

De redacteur van het boek, Roy Wood, wijst in zijn eerste, eigen hoofdstuk ook op de toegenomen complexiteit van met name het ‘verblijfs’deel van de sector. Hoog tijd dus voor een overzichtelijk werk hierover, aldus Wood.

Hotel Accommodation Management bevat zowel meer operationeel gerichte hoofdstukken over bijvoorbeeld front office, housekeeping en spa en wellness management, als hoofdstukken over ontwikkelingen in de sector (en de wereld) als geheel. Met name die laatste hoofdstukken kleuren in ruime mate oranje. Vier docenten van de Hoge Hotelschool van NHTV - Wood is als Visiting Professor aan de opleiding in Breda verbonden – schreven evenzoveel hoofdstukken. Rob van Ginneken gaat in ‘Trends and issues in hotel ownership and control’ in op de asset-light trend en wat die betekent voor hotelinvesteerders en exploitanten.

Duurzaamheid

Stan Josephi en Frans Melissen beschrijven in ‘Hotel Revenue Management’ onder andere de ontwikkeling van Revenue Management als capacity management (het openen dan wel dichtzetten van vooraf bepaalde kamerprijzen) tot het veel complexere en uitdagender price optimisation (wat is het juiste prijs niveau). Frans Melissen’s ‘Hotels and sustainability’ bespreekt het enorme potentieel van de sector om bij te dragen aan een meer duurzame wereld, maar constateert ook dat veel bestaande duurzaamheidsinitiatieven in feite slechts neerkomen op minder niet-duurzaam zijn.

Jörn Fricke levert met “Co-creation and the sharing economy in hospitality and tourism” wellicht de meest genuanceerde bespreking tot op heden van het fenomeen wat vaak tot ‘Airbnb’ wordt platgeslagen.

Voor een overzicht van alle hoofdstukken, zie: https://www.routledge.com/Hotel-Accommodation-Management/Wood/p/book/9781138048799. Het boek is hier ook te bestellen, evenals via bol.com.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: hotel in voormalig klooster Utrecht

Utrecht kent een behoorlijke hotelontwikkeling en dat is niet verwonderlijk, gezien het aantal kamers in de Domstad. Dat aantal blijft immers behoorlijk achter bij de (verwachte) vraag. In de bruisende wijk Lombok opende onlangs het parochiehuis van het nieuwe hotel The Anthony. In het kloostergedee...

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Personalia
Niels Hoek nieuwe sales manager U Parkhotel

Niels Hoek is per 1 december 2018 begonnen als Sales Manager bij het nieuw te openen U Parkhotel in Enschede. Na bijna twee jaar keert Niels weer terug naar de hotel- en congresbranche. Met meer dan acht jaar ervaring brengt Niels veel kennis mee naar het nieuwe U Parkhotel op de campus van de Unive...

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: