Publieksevenementen en de klassieke horeca

Auteur: redactie
F&B 2 september 2002
Publieksevenementen en de klassieke horeca

Euro 2000, de Floriade, de Gay-Games, een Van Gogh-jaar, Sail... Allerlei bijzondere evenementen waar de horeca zich massaal in mengt. Er worden bezoekers vanuit de hele wereld verwacht; de boekingsbureaus en organisatoren kopen overal kamers in; de f&b-managers bedenken speciale menu’s en arrangementen. Het wordt dringen, want iedereen wil een graantje meepikken.

Na het evenement, bij het opmaken van de boeken, blijkt vaak dat de verwachtingen te hoog gespannen waren. Eigenlijk heeft het allemaal erg veel moeite en tijd gekost, en de winst valt tegen. Ongetwijfeld heeft een select groepje spelers wel ‘gescoord’, maar wie dat zijn is niet duidelijk.

Oorzaken aanwijzen voor de tegenvaller is niet makkelijk. Zijn er minder bezoekers gekomen; is er minder per persoon besteed dan was begroot; zat het weer tegen? En voor wat betreft de hotels: zijn de gasten wel gekomen, maar hebben ze er een dagtochtje van gemaakt? Was de prijs te hoog ingezet en te laat aangepast? Hoe komt het dat, ondanks alle moderne voorspellingsmethoden en reserveringssystemen, er toch nog zo veel boekingen de mist in gaan?

Wellicht zou het beter zijn als er niets georganiseerd werd en alles gewoon zou doorkabbelen, zonder dergelijke uitschieters. De grote publieksevenementen zijn echter vaak van landelijk belang. Om maar een paar voordelen te noemen: Nederland wordt wereldwijd op de kaart gezet; de infrastructuur wordt aangepast en dus vrijwel altijd verbeterd; horecabedrijven krijgen een opknapbeurt; grote groepen mensen werken eraan en leven ervan.

De vragen blijven: wie zijn de winnaars van dit soort evenementen; valt er meer uit te halen; is er meer samenwerking nodig; hoeveel moet er geinvesteerd worden? De Association of Food & Beverage Management organiseert een seminar over deze thematiek. Datum en plaats: 28 oktober 2002, Grand Hotel Huis ter Duin.

Aansprekende mensen uit de branche (denk aan organisatoren, hôteliers, KHN, TRN...) hebben zich bereid verklaard hun expertise met u te delen. U kunt daar natuurlijk ook uw vragen stellen en... netwerken natuurlijk. Noteer het vast in uw agenda. Via Hospitality Management zal u op de hoogte gehouden worden.

Maarten Willemsen, voorzitter Association of Food & Beverage Management

HM302002

Overig nieuws