Reistrends 2019: veel Nederlanders willen geen over-tourist zijn

9 januari 2019 | Thijs Jacobs

In 2019 gaan we op detourvakantie om de massa van (internationale toeristen) te ontlopen. Als alternatief voor highlights zoeken Nederlanders second best plekken die we wél voor onszelf hebben. Een bijzondere reis zoals een safari met een groep vrienden, familie en zelfs onbekenden met dezelfde hobby groeit In populariteit, want in een bubbel met gelijkgestemden is een vakantie prettiger. Of toch een fix trip zoals een bootcampvakantie om daarna als herboren terug te komen.

Niet avontuurlijk ingesteld? De coconvakantie is er voor wie comfortabel en rustig wil cocoonen. Kamperen op de Waddeneilanden, een festival bezoeken of sterrenkijken vanuit je eigen tuin? Ook het microavontuur in eigen land om te ontsnappen uit de dagelijkse sleur wordt omarmd. Uit het doorlopende onderzoek van toeristisch trendonderzoeker Tessa aan de Stegge blijkt dat we in 2019 vaker kiezen voor een bewustere invulling van onze vakantie. 

2019: met een gerust hart en weg van de massa op vakantie 

Tessa aan de Stegge denkt dat we op een kantelpunt komen waardoor ook voor vakanties bewustere keuzes worden gemaakt. “De positieve effecten van reizen op onze gezondheid en de impact van onze vakanties op het land waar we te gast zijn, worden steeds bekender. Vakantie is een beloning voor hard werken, het is begrijpelijk dat mensen dan minder bezig willen zijn met bewust consumeren. Maar vrijwel geen Nederlander wil een over-tourist zijn omdat wij veel waarde hechten aan een vakantiebeleving die als een persoonlijke ervaring voelt. De wereldwijde toename van toeristen en de drukte die ermee gepaard gaat, zal er daarom voor zorgen dat we ook anders naar de invulling van onze reizen gaan kijken. Daarnaast groeit het aandeel Nederlanders dat wil dat hun vakantie ook duurzaam is voor het land waar ze te gast zijn.” 

Reizen onder de loep

Wetenschappers deelden afgelopen jaar inzichten over de gunstige invloed van vakantie op gezondheid en geest. Dematerialisering zorgt ervoor dat mensen steeds vaker voor reisbelevingen kiezen dan voor cadeaus, jubilea worden gevierd met een reis in gezelschap van vrienden of familie. De cijfers van vakanties stijgen elk jaar en dat zal in 2019 niet anders zijn. Tegelijkertijd worden we ons bewuster van de keerzijde van de medaille. Het fenomeen overtourism in steden als Barcelona werd zichtbaar. De beelden van het plastic probleem op Bali en een Thais eiland dat de deuren sluit voor toeristen zodat de natuur zich kan herstellen. De overbelaste ezels op Santorini en de effecten van het goedbedoelde voluntourism, zoals vrijwilligerswerk in een weeshuis in Azië dat een commercieel karakter blijkt te hebben. Ook de ecologische impact van de CO2 uitstoot van met name vliegen staat ferm op de kaart. Wel of niet vliegen wordt een keukentafelgesprek en treinmaatschappijen verkopen al meer kaartjes dan het jaar ervoor voor treinreizen naar Brussel, Parijs en Berlijn. 

REISTRENDS

Detourvakantie

De detourtrip is volgens aan de Stegge een reactie op overtourism door Nederlanders die de massa willen ontwijken. Vrijwel geen Nederlander wil een over-tourist zijn, want tezamen van duizenden anderen iets beleven maakt je vakantie een stuk minder bijzonder. We gaan dus weg van de gebaande paden en zoeken second best’s voor highlights. Want zeg nou zelf: voor een goede pasta kun je overal in Italië terecht en er zijn alternatieven voor de selfie bij de Trevifontein die je met honderden tegelijk maakt. De detourvakantie, een vorm van detourism, zorgt voor een unieke vakantie en tegelijkertijd blijft de lokale cultuur en natuur behouden. CNN Travel riep Groningen al uit als beste alternatief voor de stad Amsterdam. De Amerikaanse bestemming Jackson hole moedigt reizigers aan om zich te spreiden in het gebied door op Instagram juist niet de precieze locatie van hun locatie te geotaggen.

Doe goed, voel goed op reis 

De trendwatcher denkt dat we meer geconfronteerd worden met effecten van onze vakanties omdat we steeds meer reizen. Een groeiend aantal - veelal jongere - reizigers doet daarom tijdens hun reis iets terug voor de plek waar ze te gast zijn zoals een beach clean up waarbij ze het strand vrij maken van plastic. Ook vanuit de reisbranche zijn er allerlei initiatieven die het reizigers makkelijker maken om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Via ZeroBnb vind je bijvoorbeeld de eco-accomodaties die via Airbnb te boeken zijn, Better Places brengt voor elke reis in een infographic de CO2 uitstoot in kaart en inmiddels kun je op basis van de blockchaintechnologie ook tokens kopen die je uitstoot compenseren. Reizigers die boeken bij Riksja Travel kunnen op kosten van deze reisorganisatie een microkrediet verstrekken aan een lokale ondernemer van hun keuze en op Terschelling kun je terecht voor een milieujut-arrangement om je vakantie en goed doen te combineren.   

Reizen in een groep

Met gelijkgestemden een bijzondere reis maken zit in de lift volgens aan de Stegge. Groepen vrienden en (samengestelde) families besluiten steeds vaker om samen een groepsreis te maken, een safari in bijvoorbeeld Tanzania is daarbij populair. Ook groeien groepsreizen voor singles, net als groepsreizen voor mensen met dezelfde interesses zoals yoga, koken, ondernemen, mountainbiken of wetenschappelijk onderzoek doen. Na de trend van roadtrippen met een camper, doet de trend community camping ook z’n intrede. Campspace brengt gelijkgestemde kampeerders en particuliere kampeerplekken bij elkaar met evenementen. Solo reizen hoeft niet te betekenen dat je alleen op reis gaat, veel apps zoals Tourlina richten zich op de behoefte van deze reizigers om aansluiting vinden bij anderen. 

Fix trip

Op reis gaan met de intentie om als herboren terug te komen is een steeds vaker gehoord motief om op vakantie te gaan blijkt uit het onderzoek. Op sportief vlak is er van alles mogelijk: van de surfari (sufvakantie) tot yoga- en bootcampvakanties. Ook op mentaal en spiritueel vlak is de vakantie een uitkomst: de mumcation voor moeders die moeten bijtanken, red-je-huwelijk-trips of de uit Amerika overgewaaide painmoons waarbij je doelbewust op reis gaat om door een moeilijke periode te komen. Hotels spelen in op de behoefte aan offline zijn, je kunt er terecht voor een digital detox. Wie echt van de radar wil verdwijnen kiest voor een vakantie op een white spot, een plek waar geen dataverkeer mogelijk is. 

Coconvakantie 

Veel mensen zoeken na een jaar hard werken rust en ontspanning op reis. Ondanks dat uit de comfortzone te komen volgens onderzoek het beste effect heeft, zijn de ontwikkelingen ook gericht op comfortabeler reizen. Zo vind je overal ter wereld hometels, hotels die als thuis voelen met eten wat de pot schaft en een woonkamer waar gasten elkaar treffen. Op Amerikaanse luchthavens kun je knuffelen met dieren zoals katten en varkens om tot rust te komen. Met de Sherpa app download je gemakkelijk een persoonlijke reisgids die samengesteld wordt op basis van de beste foto’s op Instagram. 

Microavontuur

Het beeld dat vakantie altijd in het buitenland moet plaatsvinden, is voorgoed passé blijkt uit de cijfers en inzichten van het trendonderzoek. Salaris besteden aan ervaringen in plaats van spullen is een manier van leven geworden, maar het budget of het aantal vakantiedagen is niet altijd toereikend. Ook willen we het gedoe van reizen zoals de veiligheidsmaatregelen op luchthavens niet altijd ondergaan. Volgens aan de Stegge worden we daardoor inventiever en ondernemen microavonturen dichtbij huis om toch te ontsnappen uit het dagelijks leven en de drukte. Een korte roadtrip of campingtrip in eigen land of net over de grens, een nachtje weg in een luxehotel of Tiny House, sterrenkijken in je eigen tuin of een meerdaags festival. Ook lummelen is terug van weggeweest: simpelweg niets doen op een eenvoudige plek zonder afleiding.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: