Reiziger van de toekomst zoekt geluk en beleving

14 juli 2016 | Thijs Jacobs

Met het sterk veranderen van ‘de wereld’, die de komende jaren verder te maken krijgt met politieke onveiligheid, milieubewuster reizen, klimaatverandering en digitalisering, verandert ook het reisgedrag; van zowel de vakantieganger als de zakenreiziger. Volgens een rapport van reisbrancheorganisatie ANVR lijkt er in de toekomst een rol weggelegd voor reisondernemers die mensen op weg helpen geluk te ervaren en reisbelevenissen aanbieden die aansluiten bij de nieuwe behoeften van de reiziger.

De ANVR, met zo’n 275 touroperators en ruim 1000 reisbureaus, heeft samen met trendwatcher CherryLAB onderzoek gedaan naar Travel Experience Tomorrow rapport; wat willen reizigers tijdens hun vakantie of zakenreis beleven of ervaren, waar hebben zij behoefte aan, wat drijft hen?
 
Reisbehoefte
“De reisbehoeftes -waarom mensen willen reizen- maken duidelijk dat over 10 jaar niet meer de bestemming centraal staat, maar dat de reiziger veel meer waarde hecht aan zijn reisbeleving. Reisondernemingen ‘anno 2025’ zullen dan ook niet meer denken in traditionele doelgroepen. Zij komen met reisbelevingen die niet afhankelijk zijn van leeftijd, geslacht, opleiding of inkomen, maar gebaseerd zijn op iemands passie of behoefte”, vertelt Frank Oostdam, directeur van de 50-jarige ANVR.

Zo blijkt onder andere dat juist de meer en meer georganiseerde Westerse lifestyle bij de vakantieganger in de toekomst de behoefte versterkt om avonturen te beleven, meer te ontdekken. Niet eens zo zeer óp de bestemming zelf, maar als ervaring van de gehele reis. En deze ontdekkingstocht gaat verder. Het draait in 2025 vaker dan nu om de behoefte je persoonlijk te ontwikkelen, inspiratie opdoen, zingeving zoeken, authenticiteit en echt contact hebben. De nieuwe vorm van luxe in de komende jaren wordt dan ook ‘digitaal detoxen’, want soms willen we even niet altijd en overal bereikbaar zijn voor iedereen. Maar als technologische oplossingen kunnen helpen om onze vakantie- of zakenreis tot een succes te maken, wil de reiziger graag in deze behoefte worden voorzien. Uiteraard wordt ook veiligheid een steeds belangrijker element bij het kiezen van een bestemming.

Reisbeleving
Bucketlist 2.0 laat in 2025 een lijst zien van belevingen -wat mensen willen ervaren-, niet meer van gewenste bestemmingen. En zo maken highlights plaats voor all-exclusives: unieke ervaringen. De technologie biedt in de toekomst de mogelijkheid de wereld als werkplek te hebben. Werken en ontspannen worden zo meer onderdeel van ‘leven’, waardoor ook een betere balans ontstaat tussen vakantie en zakenreis, en mensen meer quality time kunnen doorbrengen met familie en vrienden. Reizigers vinden het ook belangrijk kwaliteit en beleving te vinden in het maatschappelijk iets terug doen voor de community. Of het nu gaat om vrijwilligerswerk, bewust CO2-neutraal reizen of gebruikmaken van de lokale expertise. Van ‘work hard, play hard’ stappen we in een tijd van ‘work less, play more’.
 
Toekomstvisie
Ondernemers in reizen leven dagelijks met de dynamiek van de wereld en daarmee die van de reisbranche, maar zullen zich de komende jaren verder moeten inleven in het sterk veranderende reisgedrag van de vakantieganger en de zakenreiziger. De ANVR heeft daarom vijf visionairs gevraagd en een 20-tal ‘nieuwe’ reisondernemingen bekeken welke factoren belangrijk zijn voor de toekomst.

Voortschrijdende technologie is en blijft belangrijk. Of het nu gaat om reizigers persoonlijk aanbiedingen te doen, reizigers en locals met elkaar te verbinden, het personeel in een hotel geheel te vervangen door robots -zoals in Japan- of je koffer te kunnen volgen.
Reizigers kunnen een belangrijke rol vervullen voor reisondernemingen. Zij delen inspiratie en informatie, plaatsen reviews en kunnen andere reizigers adviseren.

Frank Oostdam: “Met dit zeer uitgebreide ‘Travel Experience Tomorrow’ willen wij kijken hoe wij samen met de aangesloten reisondernemingen ook in de toekomst reizigers toegevoegde waarde kunnen geven. Wij willen mensen met elkaar verbinden en van hun reis een belevenis maken.”

Het gehele rapport kun je lezen op www.anvr.nl (Publicaties): Travel Experience Tomorrow rapport.

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel
FNV Horeca wil loonsverhoging van 7,25 procent

Als het aan FNV Horeca ligt gaan de lonen in de horeca met 7,25 procent omhoog. Dat heeft de werknemersorganisatie in een persbericht laten weten. FNV Horeca wil deze zomer samen met Koninklijke Horeca Nederland om de tafel gaan zitten om nieuwe cao-afspraken te maken over loon, werktijden en scholi...

Toerisme cijfers
Thailand is populairste zomerbestemming voor jongvolwassenen

In de zomer is een vliegticket naar Bangkok het meest populair onder jongvolwassenen. Gevolgd door Bali, New York, Colombo (Sri Lanka) en de Catalaanse hoofdstad Barcelona in Spanje. Dat blijkt uit cijfers van reisplatform PaperFlies dat 1,3 miljoen vliegticket zoekopdrachten van reizigers tussen de...

Events
Video: Hollandse Nieuwe proeven op Horeca Haringparty

Op 27 juni werd op de Horecawerf in Amsterdam voor de vijfde keer de Horeca Haringparty georganiseerd. Tijdens dit event werd er weer volop genoten van de Hollandse Nieuwe. Wij vroegen de gasten hoe goed de vangst dit jaar is. ...

Hotelbouwplannen Van der Valk
Mogelijk casino bij Van der Valk Apeldoorn

In de juni-editie van Hospitality Management las je al over het casino bij Van der Valk Leusden. In Apeldoorn zijn er nu ook plannen om een casino bij het Van der Valk hotel aan de A50 te bouwen. De gemeente moet het plan nog goedkeuren. 151 kamers In januari 2018 is de oplevering, zo lazen w...

Economie Toerisme
Hotelprijzen blijven gelijk, vliegtarieven stijgen licht

Adviesbureau Advito pleit voor meer focus op reizigersbetrokkenheid, een aanpak die lijnrecht in lijkt te gaan tegen het traditionele zakenreisbeheer. Advito bespreekt die aanpak in de juni-update van zijn 2017 Industry Forecast, waarin trends in aanbod, vraag en prijzen voor vluchten, hotels, meeti...

Achtergronden Internationaal
'Eigen volk' krijgt korting in de Brugse horeca

In Brugge zijn er enkele horecazaken die toeristen tien procent meer laten betalen dan locals. Dit doen zij naar eigen zeggen om 'een band te smeden met wie er vaak komt', zo lazen we in het Nieuwsblad. Het gaat in de praktijk om twee frituren, die hun producten aan inwoners van Brugge voor ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: