Ruim een kwart gasten maakt actief gebruik van de Handy

1 februari 2018 | David Bakker

De inzet van de Handy, een smartphone aangeboden door het hotel om
te gebruiken tijdens het verblijf, wordt door ruim een kwart van de gasten gebruikt, zo blijkt uit de eerste analyse bij Novotel Amsterdam Schiphol Airport. Iedere dag registreren zich tussen de 200 en 260 nieuwe gebruikers met de smartphones, waarvan er tot op heden nog niet één is verdwenen. De telefoons worden vooral door Engelstalige (65.7%) gasten gebruikt om informatie over de omgeving in te winnen, maar ook over het hotel en zijn aanvullende services, zo blijkt uit een onderzoek naar de meest bezochte pagina’s binnen de smartphone. Informatie over omgeving en hotel het meest in trek.

Eerste in Nederland

Het hotel is als eerste in Nederland gestart met het aanbieden van de gratis Handy’s. De gasten maken vooral in het weekend gretig gebruik van de mogelijkheden die het apparaat te bieden heeft. Naast de gratis toegang tot internet en bellen is er een grote behoefte aan informatie over de omgeving en het hotel zelf. De maps (22%), browser (20%) en city guide (11%) behoren tot de populairste functies in de sidebar categorie. Maar ook de aanvullende diensten van het hotel zijn met de smartphone gemakkelijk toegankelijk vanuit de homescreen. De roomservice (39%), gourmet bar (15%) en hotel van a t/m z
(10%) zijn in deze categorie de meest bezochte pagina’s.

Informatie winnen

Op de telefoons staan tevens geïntegreerde artikelen. Hierbij scoren de grachten van Amsterdam en informatie over het bollenseizoen het hoogst. Floris Licht, General Manager Novotel Amsterdam Schiphol Airport: “De Handy maakt het inwinnen van informatie een stuk gemakkelijker voor onze gasten. We zien dat ze op een toegankelijke manier
bijdragen aan een completere beleving van hun verblijf. Door iedere keer net die extra stap te zetten, blijven we ons ontwikkelen en de ervaring van onze gasten verrijken.”
Nog niet één apparaat verdwenen. De kansen voor de hotels zelf liggen vooral in het proactief promoten van de Handy, mede door via pushberichten promo’s te versturen om het gebruik extra te stimuleren. De vrees voor diefstal van de telefoons blijkt ongegrond, in de eerste maanden na de invoering is nog niet één apparaat verdwenen.


Oorsprong Handy


Handy is het eerste mobiele besturingssysteem dat is gericht op de horeca. Afgestemd op de behoeftes van zowel reizigers als hoteliers met als doel een systeem te leveren dat hotels voorziet van hogere inkomsten en gasten voorziet van naadloze connectiviteit en content. Het hoofdkantoor van Handy bevindt zich in Hong Kong, waar inmiddels 80% van de hotelkamers een Handy heeft. Dat percentage geldt ook voor Singapore. Wereldwijd zijn inmiddels meer dan één miljoen kamers uitgerust met een Handy.


Novotel Amsterdam Schiphol Airport

Het naast station Hoofddorp gelegen Novotel Amsterdam Schiphol Airport is eind 2015 geopend en telt 314 kamers en 17 vergaderzalen. Het hotel is ontwikkeld volgens de hoge Accor-standaarden voor Duurzaamheid (de Planet 21-gedachte). Zo heeft het hotel specifieke ramen waardoor weinig warmte verloren gaat, is er natuurlijke ventilatie, en zijn er zoveel mogelijk milieuvriendelijke, herbruikbare materialen toegepast. Op het dak van het hotel groeien planten, wat geluiddempend werkt en de levensduur van het dak verlengt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: