Run op binnenlandse last minutes

20 juli 2017 | Roy Spijker

We blijken massaal ons eigen land te willen ontdekken. De zoek- en boekingscijfers van Voordeeluitjes.nl laten een flinke stijging zien als het gaat om vakanties in Nederland. 40 procent wil binnen nu en twee weken vertrekken. Met name onze kuststreek blijkt een zeer populaire regio. Van de provincies blijft Gelderland het meest populair gevolgd door Overijssel en Drenthe.

Voordeeluitjes.nl ziet dat de behoefte om er snel tussenuit te gaan bij veel mensen stijgt. Terwijl 24 procent van de vakantieboekers binnen een week wil vertrekken, geeft 40 procent er de voorkeur aan om binnen twee weken de koffers gepakt te hebben. Het lijkt erop, dat men snel wil inspringen op mooi weer. Dan is het immers prima toeven op onze eigen stranden of op de vele Nederlandse fiets- en wandelpaden. 

Aanzienlijke groei vraag naar de kust
Veel Nederlanders besluiten in eigen land te blijven voor een korte vakantie. Dit jaar is er in juli opvallend meer vraag naar de Nederlandse kust, wat een stijging van 22 % ten opzichte van vorig jaar betekent. Dit blijkt uit de cijfers van vakantiepark- en hotelaanbieder Voordeeluitjes.nl. Vooral Noordwijk, Bergen aan Zee, Scheveningen en Texel zijn gewilde bestemmingen. Echter, door het warme weer in juni en juli zitten de kusthotels veelal vol, waardoor men uitwijkt naar andere gebieden. Van de provincies blijft Gelderland het meest populair, maar ook Overijssel, Drenthe, Zuid-Holland, Zeeland, Limburg en Noord-Holland kunnen rekenen op enorm veel belangstelling. Waar Noord-Holland een stijging van 12 procent laat zien ten opzichte van vorig jaar, heeft Drenthe 19 procent meer vraag en laat Zuid-Holland zelfs een groei van 35 procent zien! 

Is ons gras groener dan bij de buren?
Het is natuurlijk wel enigszins te verklaren waarom ons eigen land zo in trek is. Naast het weer speelt de onrust in de voorheen druk bezochte vakantielanden ook een rol. De recente cijfers van het onderzoeksbureau NBTC-NIPO tonen ons de belangrijkste reden om ergens niet naartoe te gaan op vakantie; terreurdreiging. Dit blijkt voor 45 procent van de ondervraagde Nederlanders op te gaan. 

Halfpension en all inclusive in de lift
Meer vakantiegangers kiezen ervoor ‘ontzorgd te worden’; ze geven de voorkeur aan een concept waarbij o.a. maaltijden en drankjes in het arrangement opgenomen zijn. Voordeeluitjes.nl ziet dit jaar de vraag naar vakanties op basis van all inclusive met 22 procent toenemen ten opzichte van 2016, terwijl de vraag naar een verblijf op basis van halfpension een nog grotere groei laat zien bij een vergelijk met vorig jaar, namelijk een gemiddelde stijging van bijna 50 procent!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: