Run op binnenlandse last minutes

20 juli 2017 | Roy Spijker

We blijken massaal ons eigen land te willen ontdekken. De zoek- en boekingscijfers van Voordeeluitjes.nl laten een flinke stijging zien als het gaat om vakanties in Nederland. 40 procent wil binnen nu en twee weken vertrekken. Met name onze kuststreek blijkt een zeer populaire regio. Van de provincies blijft Gelderland het meest populair gevolgd door Overijssel en Drenthe.

Voordeeluitjes.nl ziet dat de behoefte om er snel tussenuit te gaan bij veel mensen stijgt. Terwijl 24 procent van de vakantieboekers binnen een week wil vertrekken, geeft 40 procent er de voorkeur aan om binnen twee weken de koffers gepakt te hebben. Het lijkt erop, dat men snel wil inspringen op mooi weer. Dan is het immers prima toeven op onze eigen stranden of op de vele Nederlandse fiets- en wandelpaden. 

Aanzienlijke groei vraag naar de kust
Veel Nederlanders besluiten in eigen land te blijven voor een korte vakantie. Dit jaar is er in juli opvallend meer vraag naar de Nederlandse kust, wat een stijging van 22 % ten opzichte van vorig jaar betekent. Dit blijkt uit de cijfers van vakantiepark- en hotelaanbieder Voordeeluitjes.nl. Vooral Noordwijk, Bergen aan Zee, Scheveningen en Texel zijn gewilde bestemmingen. Echter, door het warme weer in juni en juli zitten de kusthotels veelal vol, waardoor men uitwijkt naar andere gebieden. Van de provincies blijft Gelderland het meest populair, maar ook Overijssel, Drenthe, Zuid-Holland, Zeeland, Limburg en Noord-Holland kunnen rekenen op enorm veel belangstelling. Waar Noord-Holland een stijging van 12 procent laat zien ten opzichte van vorig jaar, heeft Drenthe 19 procent meer vraag en laat Zuid-Holland zelfs een groei van 35 procent zien! 

Is ons gras groener dan bij de buren?
Het is natuurlijk wel enigszins te verklaren waarom ons eigen land zo in trek is. Naast het weer speelt de onrust in de voorheen druk bezochte vakantielanden ook een rol. De recente cijfers van het onderzoeksbureau NBTC-NIPO tonen ons de belangrijkste reden om ergens niet naartoe te gaan op vakantie; terreurdreiging. Dit blijkt voor 45 procent van de ondervraagde Nederlanders op te gaan. 

Halfpension en all inclusive in de lift
Meer vakantiegangers kiezen ervoor ‘ontzorgd te worden’; ze geven de voorkeur aan een concept waarbij o.a. maaltijden en drankjes in het arrangement opgenomen zijn. Voordeeluitjes.nl ziet dit jaar de vraag naar vakanties op basis van all inclusive met 22 procent toenemen ten opzichte van 2016, terwijl de vraag naar een verblijf op basis van halfpension een nog grotere groei laat zien bij een vergelijk met vorig jaar, namelijk een gemiddelde stijging van bijna 50 procent!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit; 7,6 miljard erbij

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketen uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal van ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Akkoord!  

Naast Van der Valk met een dikke 700 miljoen euro omzet en Fletcher met 285 miljoen omzet in 2019, zijn er nog een stuk of vijf echt Nederlandse ketens over (Westcord, Eden, Bastion, Inntel, Amrâth en Postillion) met een gezamenlijke omzet van zo’n 430 miljoen in 2018 en vast wel meer in ...

Tech Longread
Kunstmatige intelligentie in de hotellerie (deel 1)

Robots kunnen steeds meer horecataken uitvoeren, zo schreef Marthijn van Oostveen in september 2019 op deze website. Anderhalf jaar daarvoor drukte Stef Driessen hoteliers al op het hart dat ze snel moesten anticiperen op de opkomst van voice assistants zoals Siri en Cortana. Toch zijn er in Ned ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: