Smartphonisering maakt banden tussen reizende familieleden sterker

16 augustus 2016 | Thijs Jacobs

Kinderen die met een smartphone of Nintendo naast de tent zitten: veel mensen vinden het een verfoeilijk beeld. Maar uit onderzoek van TradeYourTrip blijkt dat de smartphonisering van de vakantie helemaal niet zo'n negatieve ontwikkeling is. Sterker nog: het blijkt zelfs heel positieve kanten te hebben!

Al bijna 100% beeldscherm-dichtheid


Een opvallend cijfer uit het onderzoek van TradeYourTrip is dat maar liefst 93%(!) van de ouders aangeeft dat hun kinderen tijdens de vakantie gebruik maken van een smartphone, tablet of ander apparaat. 41% voegt toe dat dit zonder beperkingen is. Minstens zo opvallend is dat 85% van de ouders het gevoel heeft dat het gezin hechter wordt tijdens de vakantie. Bij kinderen is dit 71%. Er wordt dus weliswaar uitgebreid solistisch gebeeldschermd, maar dat verhindert kennelijk niet dat er ook nog altijd veel tijd samen wordt beleefd.

Reizen wordt leuker met games


Games zijn met name een uitkomst om de tijd te doden tijdens (lange) reizen, zo laat het onderzoek van TradeYourTrip zien. Maar liefs 77% van de jongens gamet onderweg tegenover 52% van de meisjes. Muziek luisteren doet 73%. Andere tijdsbestedingen tijdens de reis zijn slapen (50%) en kletsen (44%). In het verleden ontstond tijdens lange autoritten met het gezin regelmatig stress en ruzie. Verveling leidt bij kinderen nu eenmaal gauw tot prikkelbaarheid en kliergedrag. En je kunt ook geen 10 uur achter elkaar samen liedjes zingen en 'ik zie, ik zie' spelen. Er zit dus beslist een positief aspect aan de digitalisering van het reizen. Zeker als daarmee voorkomen wordt dat irritaties op de terugreis het positieve vakantiegevoel alweer te niet doen voordat je thuis bent.

Langer contact met vakantievriendjes en -vriendinnetjes


Eenmaal op de plek van bestemming, gebruiken kinderen hun smartphone hoofdzakelijk voor social media (62%), waarbij ze voornamelijk contact hebben met vrienden en vriendinnen (72%). De ouders zelf zijn een stuk minder actief op social media (42%) en zoeken vooral contact met familie (54%). In dit kader is er nog een ander effect dat regelrecht positief te noemen is. Na de vakantie houdt namelijk 65% van de kinderen contact met vakantievriendjes en vriendinnetjes via Whatsapp (76%) en Facebook (62%). Zulke percentages werden vroeger met de (vaste) telefoon en de briefpost bij lange na niet gehaald.

Hechter dankzij de smartphonisering?


Het onderzoek van TradeYourTrip leidt tot de opvallende conclusie dat vakanties gezinnen hechter maken ondanks de smartphonisering ervan. Maar gezien de uitkomsten van de enquête moet je misschien zelfs zeggen: dankzij de smartphonisering.

Het Vakantieonderzoek van TradeYourTrip is uitgevoerd tussen 15 juli en 19 juli 2016 door MSI via een online vragenlijst naar 850 respondenten in Nederland (649 ouders met kinderen in de leeftijd van 10 tot 16 jaar en 201 kinderen in de leeftijd van 10 tot 16 jaar).

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Awards Culinair
Booking.com lanceert nieuwe pilot-app 'CityBook'

Door het gebruik van machine learning krijgen reizigers aanbevelingen die het makkelijker maken om de steden te verkennen. Met als missie het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te beleven, kondigt Booking.com een nieuwe pilot aan: CityBook. Deze digitale stedengids brengt inspiratie, pl...

Wet- en regelgeving Airbnb
KHN: Snel ingrijpen op platformen zoals Airbnb noodzakelijk

De Tweede Kamer spreekt donderdag 16 januari in een schriftelijk verslag over nieuwe wetgeving voor huizenverhuurplatformen, zoals Airbnb. In aanloop naar deze kamerbehandeling pleit Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voor verplichte medewerking van deze platformen als het gaat om toezicht op verhuu...

Personalia Mensen
RAI Amsterdam benoemt Luuk Scholte tot Domain & Partnership Manager

Na zeven edities leiding te hebben gegeven aan Horecava is Luuk Scholte door RAI Amsterdam benoemd tot Domain & Partnership Manager. Carlijn Groen, huidig Exhibition Manager van Horecava, neemt het stokje van Luuk Scholte over. Luuk Scholte is in zijn nieuwe rol verantwoordelijk voor het rea...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: