Smartphonisering maakt banden tussen reizende familieleden sterker

16 augustus 2016 | Thijs Jacobs

Kinderen die met een smartphone of Nintendo naast de tent zitten: veel mensen vinden het een verfoeilijk beeld. Maar uit onderzoek van TradeYourTrip blijkt dat de smartphonisering van de vakantie helemaal niet zo'n negatieve ontwikkeling is. Sterker nog: het blijkt zelfs heel positieve kanten te hebben!

Al bijna 100% beeldscherm-dichtheid


Een opvallend cijfer uit het onderzoek van TradeYourTrip is dat maar liefst 93%(!) van de ouders aangeeft dat hun kinderen tijdens de vakantie gebruik maken van een smartphone, tablet of ander apparaat. 41% voegt toe dat dit zonder beperkingen is. Minstens zo opvallend is dat 85% van de ouders het gevoel heeft dat het gezin hechter wordt tijdens de vakantie. Bij kinderen is dit 71%. Er wordt dus weliswaar uitgebreid solistisch gebeeldschermd, maar dat verhindert kennelijk niet dat er ook nog altijd veel tijd samen wordt beleefd.

Reizen wordt leuker met games


Games zijn met name een uitkomst om de tijd te doden tijdens (lange) reizen, zo laat het onderzoek van TradeYourTrip zien. Maar liefs 77% van de jongens gamet onderweg tegenover 52% van de meisjes. Muziek luisteren doet 73%. Andere tijdsbestedingen tijdens de reis zijn slapen (50%) en kletsen (44%). In het verleden ontstond tijdens lange autoritten met het gezin regelmatig stress en ruzie. Verveling leidt bij kinderen nu eenmaal gauw tot prikkelbaarheid en kliergedrag. En je kunt ook geen 10 uur achter elkaar samen liedjes zingen en 'ik zie, ik zie' spelen. Er zit dus beslist een positief aspect aan de digitalisering van het reizen. Zeker als daarmee voorkomen wordt dat irritaties op de terugreis het positieve vakantiegevoel alweer te niet doen voordat je thuis bent.

Langer contact met vakantievriendjes en -vriendinnetjes


Eenmaal op de plek van bestemming, gebruiken kinderen hun smartphone hoofdzakelijk voor social media (62%), waarbij ze voornamelijk contact hebben met vrienden en vriendinnen (72%). De ouders zelf zijn een stuk minder actief op social media (42%) en zoeken vooral contact met familie (54%). In dit kader is er nog een ander effect dat regelrecht positief te noemen is. Na de vakantie houdt namelijk 65% van de kinderen contact met vakantievriendjes en vriendinnetjes via Whatsapp (76%) en Facebook (62%). Zulke percentages werden vroeger met de (vaste) telefoon en de briefpost bij lange na niet gehaald.

Hechter dankzij de smartphonisering?


Het onderzoek van TradeYourTrip leidt tot de opvallende conclusie dat vakanties gezinnen hechter maken ondanks de smartphonisering ervan. Maar gezien de uitkomsten van de enquête moet je misschien zelfs zeggen: dankzij de smartphonisering.

Het Vakantieonderzoek van TradeYourTrip is uitgevoerd tussen 15 juli en 19 juli 2016 door MSI via een online vragenlijst naar 850 respondenten in Nederland (649 ouders met kinderen in de leeftijd van 10 tot 16 jaar en 201 kinderen in de leeftijd van 10 tot 16 jaar).

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom eigenlijk?

Booking-topman Glenn Fogel reageert gepikeerd op de vraag of hij vanwege de crisis de commissies gaat verlagen. Hij heeft een ander idee: hotels moeten de kamerprijzen verlagen. Wees daar heel voorzichtig mee. Het verlagen van kamerprijzen is echt onwenselijk, ook al kan het helaas wel eens onvermij...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Interview Coronacrisis
Overlevingskansen voor je hotel: "Het glipt nu tussen je vingers door"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit elfde hoofdstuk bes...

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Branded Content Coronacrisis
Gratis scan voor onafhankelijke hotels en B&B's

Het nieuwe platform Scanjehotel.nl is een initiatief om hoteleigenaren van onafhankelijke hotels en B&B’s te helpen met het mogelijk - tijdelijk - verlagen van de maandelijkse kosten. Van energieleveranciers tot TV - en internetaanbieders en afvalkosten: alle maandelijkse vaste lasten ...

Interview Coronacrisis
"De onduidelijkheid vanuit de overheid is vermoeiend"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit tiende hoofdstuk be...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: