Solo reizen is een nieuwe trend

15 maart 2017 | Thijs Jacobs

Hoewel de eerste keer reizen spannend kan zijn, zijn de meesten (61%) het erover eens dat de zenuwen die opborrelden voor de reis onnodig waren. Het vastklikken van de stoelriem in het vliegtuig, het omdraaien van de sleutel bij je appartement of hotelkamer, het uitzicht vanuit de slaapkamer en de smaak van een lokale delicatesse – tijdens de eerste reis creëer je herinneringen die je voor altijd bijblijven en open je deuren naar nieuwe spannende reisavonturen. 

In je eentje op vakantie

Het onderzoek, gedaan onder 15.000 respondenten uit twintig landen, laat zien dat ondanks dat een kleine groep (6%) aangeeft dat hun eerste keer reizen alleen was – de meerderheid voor het eerst reisde met familie (52%), vrienden (11%) of met school (10%) – het vertrouwen dat alleen reizen met zich meebrengt, heeft gezorgd voor een nieuwe trend in solo reizen in 2017.

Hoewel voor de eerste keer alleen reizen een eng vooruitzicht kan zijn, geeft twee derde (66%) aan het absoluut de moeite waard te vinden om zo een nieuwe plek te kunnen ontdekken. Maar waar gaat deze avontuurlijke soloreiziger naar toe? Het onderzoek toont aan dat 80% een internationale reis naar een verafgelegen bestemming, de drukke metropolen van de Verenigde Staten , de bergen in Oostenrijk en de schoonheid van Japan op de planning heeft staan.

De top 10 meest populaire internationale bestemmingen voor Nederlandse soloreizigers zijn:

  1. Barcelona
  2. Wenen
  3. Malaga
  4. Keulen
  5. Parijs
  6. Antwerpen
  7. Düsseldorf
  8. Venetië
  9. Heidelberg         
  10. (Gelijkspel) Brugge, Madrid, Zurich, Londen, Antalya

En het lijkt erop dat deze toekomstige soloreizigers zich kunnen verheugen op een geweldige ervaring, reizigers die al alleen hebben gereisd gaven aan dat ze zich vrij (27%), opgetogen (20%) en gelukkig (12%) voelden, en slechts een handvol (11 %) geeft aan zenuwachtig te zijn voor soloreizen.

Een aantal waardevolle adviezen van soloreizigers:

Zorg ervoor dat je wat basiszinnen in de lokale taal kent (18%)

Neem minder mee dan je nodig denkt te hebben (18%)

Draag altijd je paspoort bij je (24%)

Boek een hotel voor aankomst (30%)

… Maar vooral: relax en geniet van elke minuut! (40%)

Het sociale ego

Van een kobaltblauwe zee, avontuurlijke road-trips en overheerlijke keukens – social media feeds staan vol met gefilterde fantasieën over onze reisdromen. Het is daarom geen wonder dat uit het onderzoek blijkt dat social media een belangrijke rol speelt in de bestemmingskeuze van onze eerste solo reiservaring, zeker bij de groep 18 tot 34 jaar. In feite bevestigt bijna de helft (44%) van de millennials dat ze gebruik maakt van sociale media bij het kiezen van een reisbestemming, en meer dan de helft (55%) zegt dat social media hen inspireert om nieuwe reiservaringen uit te proberen.

Het zijn de millennials die zich die zich het meest laten beïnvloeden door wat ze op social media zien. Bijna de helft (45%) van de groep van 18 tot 34 jaar geeft aan dat hun social media feed hen het gevoel geeft dat iedereen op reis is behalve zij zelf, en 44% geeft aan dat hun feed hen het gevoel geeft dat ze nieuwe reiservaringen mislopen. Het competitieve karakter van deze generatie wordt ook weergegeven in de resultaten, bijna de helft (46%) zegt dat ze jaloers zijn op de reiservaringen die ze zien op hun social media feed, een op de drie (34%) zegt dat ze meer reizen en meer nieuwe reiservaringen proberen op te doen, zodat ze nieuwe foto's kunnen plaatsen op hun social media.

Het is misschien wel de populariteit van sociale media en de angst om nieuwe reiservaringen mis te lopen die ervoor zorgen dat de perceptie van bijna drie op de vijf (58%) binnen de groep van 18 tot 34 jaar is dat ze avontuurlijker zijn dan de vorig generatie. Dit is een trend die eigenlijk over verschillende generaties gaat: het gevoel avontuurlijker te zijn dan de generatie vóór hen is een gevoel dat gedeeld wordt door meer dan de helft (54%) van de 35 tot 54-jarigen en de helft (50%) van de 55-plussers.

Op zoek naar iets nieuws

Het onderzoek onthult hoe eerste reiservaringen het vuur doen ontwaken bij twee op de vijf (43%) reizigers. Zij bevestigen dat de eerste ervaring ze heeft geïnspireerd nieuwe dingen, manieren of accommodaties te proberen de volgende keer dat zij gaan reizen. Bijna de helft (45%) wil een avontuurlijkere reisplannen in 2017 en meer dan de helft (56%) zoeken een bestemming verder van huis.

De eerste reiservaringen die men in 2017 wil proberen, zijn onder andere het verbreden van de traditionele zonvakanties of citytrips. Hierbij zijn road-trips een populaire keuze in 2017 (44%), gevolgd door eco tours (39%), spirituele reizen (23%) en vrijwilligerswerk (21%), allen geselecteerd door reislustige reizigers in hun reisplannen voor 2017.

Pepijn Rijvers, Chief Marketing Officer bij Booking.com reageert:

“Een nieuwe reiservaring opdoen, of dat nou een nieuwe bestemming is of alleen op reis, kan een rijke, levensverbeterende en zelfs levensveranderende ervaring zijn. Dus voor mensen die op zoek zijn naar hun nieuwe eerste reiservaring, is Booking.com hier om te helpen met meer dan 1,1 miljoen unieke bestemmingen en nog veel meer geweldige, unieke plekken om te verblijven dan welke andere reisorganisatie ter wereld. Wat je ook van de eerste reiservaring verwacht - van appartementen tot villa's, iglo's, boten, boomhutten en nog veel meer – we maken het gemakkelijk te vinden zodat jij de wereld kan ontdekken.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Branded Content
Hotelgasten in 2021 willen gemak en ultiem relaxen 

In veel branches laat de huidige pandemie zijn sporen achter: ‘het oude normaal, het nieuwe normaal’… Eén ding is zeker: de veranderingen en verschuivingen zijn nog iedere dag voelbaar. Zo ook in de wereld van de hotelier. Voorheen was een hotelbezoek veelal verbonden aan h ...

Achtergronden
Jonge Honden: Mark Welbers kijkt vooruit met Banks Mansion Amsterdam

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Mark Welbers (34) general manager van het Banks Mansion in Amsterdam. Een m ...

Jantiene Berg
Column Jantiene Berg: Een leven lang leren

Sinds ik zes maanden geleden het decor van de hotellerie verruild heb voor het podium van het mbo-onderwijs is ‘een leven lang leren’ mijn nieuwe mantra. In mijn vroegere rol als gastvrouw en eigenaresse van een urban boutique hotel wist ik exact welke beleving ik onze gasten mee wilde g ...

Achtergronden
Stelling van de maand april: de uitslag

De hele maand april stond de stelling van de maand op de website van Hospitality Management. De stelling luidde: 2022 wordt noguitdagender dan 2021. Daar was 69,9 procent het mee eens. 31,1 procent gaf aan het niet eens te zijn met de stelling De nieuwe stelling van de maand luidt: De overheid lo ...

Hotel Exploitatiemodellen uitgelegd

Rob van Ginneken (Breda University of applied sciences) verzorgde een update van zijn in 2018 door Hospitality Management gepubliceerde Whitepaper ‘Hotel Exploitatiemodellen’. De belangrijkste ontwikkeling sindsdien: niet alleen hotelconcepten, maar steeds vaker ook de achterliggende exp ...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, Eindhoven

De Nederlandse hotel- en congresketen Postillion Hotels, ontwikkelaar Lingotto en initiatiefnemer The Mountains Corporation werken samen aan de realisatie van een Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, dat eind 2025 opent in Eindhoven. The Dutch Mountains wordt een prestigieus en duur ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: