Solo reizen is een nieuwe trend

15 maart 2017 | Thijs Jacobs

Hoewel de eerste keer reizen spannend kan zijn, zijn de meesten (61%) het erover eens dat de zenuwen die opborrelden voor de reis onnodig waren. Het vastklikken van de stoelriem in het vliegtuig, het omdraaien van de sleutel bij je appartement of hotelkamer, het uitzicht vanuit de slaapkamer en de smaak van een lokale delicatesse – tijdens de eerste reis creëer je herinneringen die je voor altijd bijblijven en open je deuren naar nieuwe spannende reisavonturen. 

In je eentje op vakantie

Het onderzoek, gedaan onder 15.000 respondenten uit twintig landen, laat zien dat ondanks dat een kleine groep (6%) aangeeft dat hun eerste keer reizen alleen was – de meerderheid voor het eerst reisde met familie (52%), vrienden (11%) of met school (10%) – het vertrouwen dat alleen reizen met zich meebrengt, heeft gezorgd voor een nieuwe trend in solo reizen in 2017.

Hoewel voor de eerste keer alleen reizen een eng vooruitzicht kan zijn, geeft twee derde (66%) aan het absoluut de moeite waard te vinden om zo een nieuwe plek te kunnen ontdekken. Maar waar gaat deze avontuurlijke soloreiziger naar toe? Het onderzoek toont aan dat 80% een internationale reis naar een verafgelegen bestemming, de drukke metropolen van de Verenigde Staten , de bergen in Oostenrijk en de schoonheid van Japan op de planning heeft staan.

De top 10 meest populaire internationale bestemmingen voor Nederlandse soloreizigers zijn:

  1. Barcelona
  2. Wenen
  3. Malaga
  4. Keulen
  5. Parijs
  6. Antwerpen
  7. Düsseldorf
  8. Venetië
  9. Heidelberg         
  10. (Gelijkspel) Brugge, Madrid, Zurich, Londen, Antalya

En het lijkt erop dat deze toekomstige soloreizigers zich kunnen verheugen op een geweldige ervaring, reizigers die al alleen hebben gereisd gaven aan dat ze zich vrij (27%), opgetogen (20%) en gelukkig (12%) voelden, en slechts een handvol (11 %) geeft aan zenuwachtig te zijn voor soloreizen.

Een aantal waardevolle adviezen van soloreizigers:

Zorg ervoor dat je wat basiszinnen in de lokale taal kent (18%)

Neem minder mee dan je nodig denkt te hebben (18%)

Draag altijd je paspoort bij je (24%)

Boek een hotel voor aankomst (30%)

… Maar vooral: relax en geniet van elke minuut! (40%)

Het sociale ego

Van een kobaltblauwe zee, avontuurlijke road-trips en overheerlijke keukens – social media feeds staan vol met gefilterde fantasieën over onze reisdromen. Het is daarom geen wonder dat uit het onderzoek blijkt dat social media een belangrijke rol speelt in de bestemmingskeuze van onze eerste solo reiservaring, zeker bij de groep 18 tot 34 jaar. In feite bevestigt bijna de helft (44%) van de millennials dat ze gebruik maakt van sociale media bij het kiezen van een reisbestemming, en meer dan de helft (55%) zegt dat social media hen inspireert om nieuwe reiservaringen uit te proberen.

Het zijn de millennials die zich die zich het meest laten beïnvloeden door wat ze op social media zien. Bijna de helft (45%) van de groep van 18 tot 34 jaar geeft aan dat hun social media feed hen het gevoel geeft dat iedereen op reis is behalve zij zelf, en 44% geeft aan dat hun feed hen het gevoel geeft dat ze nieuwe reiservaringen mislopen. Het competitieve karakter van deze generatie wordt ook weergegeven in de resultaten, bijna de helft (46%) zegt dat ze jaloers zijn op de reiservaringen die ze zien op hun social media feed, een op de drie (34%) zegt dat ze meer reizen en meer nieuwe reiservaringen proberen op te doen, zodat ze nieuwe foto's kunnen plaatsen op hun social media.

Het is misschien wel de populariteit van sociale media en de angst om nieuwe reiservaringen mis te lopen die ervoor zorgen dat de perceptie van bijna drie op de vijf (58%) binnen de groep van 18 tot 34 jaar is dat ze avontuurlijker zijn dan de vorig generatie. Dit is een trend die eigenlijk over verschillende generaties gaat: het gevoel avontuurlijker te zijn dan de generatie vóór hen is een gevoel dat gedeeld wordt door meer dan de helft (54%) van de 35 tot 54-jarigen en de helft (50%) van de 55-plussers.

Op zoek naar iets nieuws

Het onderzoek onthult hoe eerste reiservaringen het vuur doen ontwaken bij twee op de vijf (43%) reizigers. Zij bevestigen dat de eerste ervaring ze heeft geïnspireerd nieuwe dingen, manieren of accommodaties te proberen de volgende keer dat zij gaan reizen. Bijna de helft (45%) wil een avontuurlijkere reisplannen in 2017 en meer dan de helft (56%) zoeken een bestemming verder van huis.

De eerste reiservaringen die men in 2017 wil proberen, zijn onder andere het verbreden van de traditionele zonvakanties of citytrips. Hierbij zijn road-trips een populaire keuze in 2017 (44%), gevolgd door eco tours (39%), spirituele reizen (23%) en vrijwilligerswerk (21%), allen geselecteerd door reislustige reizigers in hun reisplannen voor 2017.

Pepijn Rijvers, Chief Marketing Officer bij Booking.com reageert:

“Een nieuwe reiservaring opdoen, of dat nou een nieuwe bestemming is of alleen op reis, kan een rijke, levensverbeterende en zelfs levensveranderende ervaring zijn. Dus voor mensen die op zoek zijn naar hun nieuwe eerste reiservaring, is Booking.com hier om te helpen met meer dan 1,1 miljoen unieke bestemmingen en nog veel meer geweldige, unieke plekken om te verblijven dan welke andere reisorganisatie ter wereld. Wat je ook van de eerste reiservaring verwacht - van appartementen tot villa's, iglo's, boten, boomhutten en nog veel meer – we maken het gemakkelijk te vinden zodat jij de wereld kan ontdekken.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Chefs F&B
Roel Oostrum nieuwe executive chef van Blooming in Bergen

Het zaadje werd geplant toen hij als souschef de keuken van Blooming betrad. Nu, jaren later, bloeit er iets heel moois. Vanaf heden is Roel Oostrum de nieuwe executive chef van Blooming in Bergen. Blooming bestaat uit drie unieke locaties: Blooming hotel, Landgoed Het Hof en strandpaviljoen Bloomin...

Interview Longread
Ilja Leonard Pfeijffer: "Airbnb moet verboden worden, in de hotellerie schuilt de oplossing"

Ilja Leonard Pfeijffer is de auteur van de besteller-roman ‘Grand Hotel Europa’. Begin deze week werd bekend dat de naam van de schrijver prijkt op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2019. Dit is de meest belangrijke prijs voor een Nederlandse literaire roman en de winnaar ontva...

Hotelbouwplannen
Nog nooit zoveel hotelkamers verbouwd of gebouwd

Nog nooit zijn er zoveel kamers gesignaleerd die verbouwd of gerealiseerd worden binnen de hotellerie. 2018 bijkt het jaar van de grote hotelbouwplannen, zo blijkt uit een inventarisatie van Hotelbouwplannen. In onderstaande afbeeldingen zie je de trends en statistieken. Hotelbouwplannen heeft al...

Fletcher
De Wageningsche Berg door Fletcher uitgeroepen tot hotel van het jaar

Fletcher Hotel-Restaurant De Wageningsche Berg is door Fletcher uitgeroepen tot hotel van het jaar, daarvoor wordt het team uiteraard beloond. Daarom neemt het hoofdkantoor in Nieuwegein op zondag 24 maart 2019 het 4-sterren Fletcher Hotel-Restaurant De Wageningsche Berg in Wageningen voor é&...

Awards Hotel Mensen
Grand Hotel Huis ter Duin: ‘Partner Independent Hotel of the Year 2018’

Na de benoeming van managing director Stephan Stokkermans tot Hotelier of the Year 2019 van Preferred Hotels & Resorts en een finaleplaats bij de M&IT Awards in Londen was het nu de beurt aan Coen van Veen om twee awards mee naar huis te nemen. De Director of Sales was tijdens de HelmsBrisco...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: