Succesvol adverteren via Adwords en Facebook, deel 5

12 mei 2017 | Thijs Jacobs

Maarten Dries houdt zich met zijn bedrijf Modation bezig met succesvol online adverteren. In deze reeks artikelen doet hij uit de doeken hoe een succesvolle online campagne wordt vormgegeven. Voor de horeca is het immers ook belangrijk om goed gevonden te worden, maar daar hangt een kostenplaatje aan. Hoe je de kosten beheersbaar houdt met tegelijkertijd goede resultaten? Daar helpt Maarten je bij in deze serie artikelen. Dit het vijfde artikel uit de reeks.

Dit keer gaan we het hebben over 'display advertising'. Hierbij is het verstandig om alle beschikbare advertentieformaten in te richten. Op Facebook en Instagram kun je fantastische display-advertenties weergeven. Feitelijk is een display advertentie een weergave van jouw propositie/advertentie binnen de omgeving van een derde partij. Dat kan een website zijn, maar ook een app of een video. 

Over video gesproken... Video is het meest effectief bij display advertising. Een tekst is leuk, een plaatje genereert nog iets meer aandacht en een video is het allerbeste. Hoe kun je jouw display advertenties nu effectief inzettten?

1. YouTube

Hoe ga je te werk? Kies een YouTube video en gebruik deze voor retargeting. Mensen die op je website zijn geweest zien de video op YouTube. Je betaalt alleen wanneer er langer wordt gekeken dan de 'skip' en als men de video niet wegklikt. Het risico wordt hierdoor ingeperkt en je kunt er goede resultaten mee behalen, vooral vanwege de retargeting.

2. Inzetten op vergelijkbare doelgroepen

Op Facebook kun je een 'lookalike audience' instellen. Bij een lookalike audience kies je een vergelijkbare doelgroep, dat is een doelgroep die bestaat uit personen die vergelijkbaar zijn met mensen die al geïnteresseerd zijn in je bedrijf.

Wanneer je een bedrijf hebt dat gespecialiseerd is in vakantieverhuur, dan stel je een doelgroep in met bepaalde parameters. Het zijn bijvoorbeeld vrouwen, ze gebruiken een tablet en ze hebben een bepaalde leeftijd. Voor de Ajax-webshop zou je denken aan een doelgroep van mannen tussen de 25 en 35 jaar, maar dat blijkt in de praktijk niet zo te zijn. Het is dus raadzaam om onderzoek te doen naar de samenstelling van je doelgroep. De uitkomsten kunnen je verrassen!

3. Vormgeving en biedingen

Bij display advertenties kun je ook de bieding aanpassen op apparaat, tijdstip of locatie. Dit kan niet alleen via Google, maar ook op Facebook. Dit is zelfs aan te raden. Wat het beste werkt op Facebook is de carousel met video. Verdiep je dus goed in de visuele mogelijkheden per platform. 

Werkwijze en valkuilen

Aan de achterkant van een campagne maakt het niet veel uit of je een horecazaak hebt of een productaanbieder bent. Er zijn echter wel valkuilen bij de eigen website, wat over het algemeen de bestemming is waar de potentiële klant naartoe wordt geleid...

Enkele tips voor een goede website:

Zorg ervoor dat er geen 'doodlopende straatjes' zijn op de website

De 'call to action' plaats je onderaan de pagina

Contactinformatie moet snel te vinden zijn en op de goede manier aangeboden worden

Items uit het topmenu plaats je nog eens onderaan de pagina

Heb je een formulier op de website? Leg dan uit wat er gebeurt na het versturen; dat wordt vaak vergeten

Snelheid van de website is uiterst belangrijk. Kijk ook naar de partij die de hosting verzorgt. Staat je website wel op een goede en snelle server?

Gebruik Google Analytics om de snelheid van je pagina's te testen. Heel vaak zijn bestanden, zoals afbeeldingen, op je website te groot. Deze kunnen vaak simpel verkleind worden door het gebruik van een geschikte plugin


 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: