Column Ewout Hoogendoorn: Wanneer komt de 'Remarkable Dutch Revival'?

16 september 2013 | Ewout Hoogendoorn

De Nederlandse hotellerie chagrijnt gezellig mee met de Nederlandse economie. Als het CBS laat zien dat we de periode van krimp achter
de rug hebben, en het CPB voorspelt dat ons - waarschijnlijk - nog meer krimp te wachten staat, dan kiest de Nederlandse hotellerie voor scenario 2.

Horwath HTL heeft wereldwijd net haar sentiment survey afgerond; daaruit blijkt dat de resultaten in Nederland veel beroerder waren dan in de andere Europese landen. En Europa scoort ook nog eens beduidend negatiever dan de wereldwijde hotelmarkt. Wat een ellende allemaal. Het eerste halfjaar van 2013 leverde voor 59% van de hoteliers een slechter resultaat op dan verwacht.

Maar goed, 24% gaf aan dat het resultaat de verwachtingen overtrof, en 16% zei dat het ongeveer conform de verwachting was. De achteruitgang in gemiddelde kamerprijs was het heftigst. De impact van de financiële crisis werd in Nederland nog steeds als bijzonder zwaar omschreven, waar dat sentiment in andere landen al was afgenomen. Met al die sombere gedachten in het achterhoofd zijn de voorspellingen voor de tweede helft van 2013 niet moeilijk te raden. Het wordt de hoteliers allemaal ‘vreemd te moede’ zoals premier Den Uyl dat zo mooi verwoordde bij het aanbieden van het ontslag van zijn kabinet in 1977. Hij had toen vier jaar en twee maanden gevochten tegen de bierkaai. Ondanks de vechter en doorzetter die hij was, zag hij het allemaal even niet meer zitten. Toch sloot hij een paar jaar later als minister van Sociale Zaken het Akkoord van Wassenaar, dat een periode van enorme economische groei inluidde. Internationaal werd het ‘the Dutch Miracle’ genoemd.

Kijk, daar zitten we nu ook weer op te wachten. Persoonlijk denk ik niet dat premier Rutte een tweede ‘Dutch Miracle’ zal weten te realiseren, maar we staan ongetwijfeld aan de vooravond van een nieuw kabinet dat een dergelijk nieuw elan misschien wél weet te brengen. Hoewel, we hebben in al die jaren ook wel geleerd dat de hervormingen in werkelijkheid niet van de politiek komen, maar van de ondernemers in dit land.

Daarnaast moeten we ons realiseren dat toerisme wereldwijd - en dus ook in Nederland - een van de sterkste groeisectoren is. Vreemd genoeg heeft niemand het daarover, maar ook de afgelopen jaren is die sector, tegen de economie in, met bijna 3% per jaar gegroeid. De verwachting is, dat die groei niet snel zal afnemen. Het feit dat toerisme in de politiek van de meeste landen een ondergeschoven kindje is, hoeft niet nadelig te zijn. In Nederland wordt ook alleen maar gekort op het NBTC, en dat is goed. Hoe meer die sector zelf de broek ophoudt, des te beter gaat het. Wie weet worden het toerisme en de hotellerie leidend in een ‘Remarkable Dutch Revival’!

Ewout Hoogendoorn

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview
Interview: Maarten Markus, NH Hotel Group

Trots als een pauw is hij op de voortreffelijke halfjaarcijfers van de Benelux. Met een groei van meer dan 14% draait NH Hotels in de Benelux twee keer zo goed als NH Hotel Group wereldwijd. Verantwoordelijk hiervoor is Managing Director Northern Europe Maarten Markus, die in 2016 drie refurbished N...

Awards Ondernemen
Drie horecabedrijven winnen online challenge 'Boost je omzet!'

Het Thon Hotel in Rotterdam, restaurant Zeeën van Tijd in Roosendaal en Snackbar Kitsy’s in Alkmaar gaan de uitdaging aan. Zij zijn de drie winnaars van de beursactie van Boost je omzet! op Gastvrij Rotterdam. Van maandag 18 tot en met woensdag 20 september 2017 was het team van deze onli...

Vergaderen Postillion Hotels
Vergaderen met een Yoga en Haka Break bij Postillion Hotels

Postillion Hotels Nederland introduceert een ludiek vergaderconcept: 'Brain Breaks'. Shiatsu, Yoga, Haka, Balloon en Brass Breaks zorgen voor meer creativiteit en energie in vergaderingen. Het faciliteren van meetings is een van de kernactiviteiten van Postillion Hotels Nederland en met dans...

Achtergronden
Overvaltraining helpt om criminaliteit in de horeca voor te zijn

Op 9 oktober gaat de Week van de Veiligheid van start. Het nemen van de juiste preventieve maatregelen is de eerste stap om de kans op criminaliteit in uw zaak te verkleinen. Denk bijvoorbeeld aan een overvaltraining voor u en uw medewerkers. Wij spraken met Hendrik-Jan Kaptein van het Centrum voor ...

Achtergronden Tech
Sir Hotels lanceert eerste City Guide op Instagram ooit

Sir Hotels lanceert vijf city guides op Instagram om zowel inwoners als hotelgasten op een innovatieve manier een stad te laten ontdekken. Elk van de hotels in de collectie heeft een eigen Instagram-account, welke getransformeerd is tot een makkelijk te gebruiken stadsgids met lokale favorieten en v...

Bier Achtergronden
Bierbeleving met vintage bockbier

Gasten willen tegenwoordig meer dan alleen een goed glas bier. Ze willen beleving. Het verhaal achter een bier. Al eens aan een vintage bockbier kaart gedacht dit najaar? Maak de bockbierbeleving bovendien compleet met heerlijke bijpassende hapjes. Wat maakt vintage bockbier dan zo bijzonder? Het is...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: