Onderzoek: wat vinden kinderen belangrijk op vakantie?

21 oktober 2016 | Jorien Slager

Meer dan 22.500 kinderen wereldwijd hebben Booking.com verteld wat ze willen tijdens hun vakantie met het gezin. Goede en snelle WiFi, maar ook de kans om mooie foto's te maken voor social media zijn een absolute must voor tieners. Jongeren tussen de 5 en 11 jaar willen daarentegen een gaaf zwembad en zo veel mogelijk ijs eten.

Er wordt gezegd dat kinderen de waarheid spreken en hun gezonde verstand gebruiken. Daarom heeft Booking.com deze zomer besloten om aan kinderen over de hele wereld te vragen wat ze precies willen doen tijdens de vakantie. Meer dan 22.500 vakantiebeoordelingen van kinderen uit de hele wereld zijn na de vakanties verzameld. De beoordelingen onthullen niet alleen de belangrijkste factoren die invloed hebben op het geluk van de kleine avonturiers, bijvoorbeeld goed verende bedden of hun favoriete eten, ze geven ook waardevolle inzichten in de best beoordeelde bestemmingen voor elk van deze wensen.

De tieners van vandaag (12- tot 15-jarigen) besteden veel aandacht aan social media en vinden het belangrijk om in contact te blijven met vrienden wanneer ze op reis zijn. Voor de meerderheid (89%) van de 12- tot 15-jarigen is een goede WiFi-verbinding essentieel. Nederlandse kinderen vinden dit met 94% het belangrijkst van alle landen. 

Het nemen van mooie foto's en deze delen op social media is voor bijna de helft belangrijk (44%). Een accommodatie in de buurt van een zwembad of strand en deel te nemen aan diverse activiteiten valt ook onder de top vijf belangrijkste factoren. De Nederlandse 5- tot 11-jarige kinderen vinden van alle ondervraagde met 85% het belangrijkste dat er een zwembad met glijbaan is op vakantie. Slechts een kwart (25%) van de 12- tot 15-jarigen vindt het echter belangrijk om op vakantie vrienden te maken met andere kinderen. 

5- tot 11-jarigen zijn daarentegen een stuk socialer en bezoeken op vakantie het liefst een gaaf zwembad of mooi strand. Verblijven in de buurt van een zwembad / waterglijbanen (73%) of een strand (58%) zijn twee topprioriteiten voor kinderen tussen de 5 en 11 jaar, gevolgd door activiteiten die ze niet thuis kunnen doen (54%). Voor bijna de helft (42%) is het belangrijk om met andere kinderen te kunnen spelen en meer dan een derde (34%) wil op vakantie zo veel mogelijk ijs en andere dingen kunnen eten die normaal gesproken thuis niet worden gegeten (32%). Bijna één op de vier (24%) wil verblijven in een grotere slaapkamer dan thuis en wil goed verende bedden (22%).

Griekenland, Brazilië en de Verenigde Staten springen eruit als de best beoordeelde bestemmingen voor kinderen dit jaar. Alle drie de landen worden aanbevolen door jonge beoordelaars die een bezoek brachten aan deze bestemmingen. Op deze plekken kunnen families de belangrijkste vakantie-aspecten voor kinderen vinden, zoals avondactiviteiten, accommodaties in de buurt van stranden en prachtige ‘deelmomenten’ voor social media. Kinderen die Japan, Mexico en Canada hebben bezocht waren ook enthousiast. Hieruit blijkt hoe verschillende bestemmingen tegenwoordig toegankelijker en gezinsvriendelijker zijn dan ooit.

Gillian Tans, CEO van Booking.com zegt: "Tijd doorbrengen met het gezin is iets belangrijks, maar we begrijpen dat het soms een uitdaging kan zijn om alle kinderen tevreden te houden. Het is de missie van Booking.com om gezinnen die perfecte vakantie te bezorgen. Om ze hierbij te helpen bieden we onze gasten een groot aantal informatieve beoordelingen, handige filteropties en een eenvoudig boekproces voor meer dan een miljoen uiteenlopende accommodaties. Of het nu gaat om het vinden van een fantastisch accommodatie in de buurt van gave buitenactiviteiten, de meest gezinsvriendelijke restaurants of zelfs de best verende bedden, bij Booking.com vind je het met slechts een paar muisklikken."
 
Goede WiFi (89%) en oogverblindende landschappen om te delen op social media (44%) zijn de belangrijkste factoren voor 12- tot 15-jarigen tijdens een vakantie. Hieruit blijkt hoe belangrijk het voor kinderen is om ervaringen tijdens een gezinsreis te delen met hun vrienden thuis. Deze zomer wordt Brazilië door 12- tot 15-jarigen gezien als het interessantste land om de beste foto's te nemen, vooral door de penthouse-appartementen en heerlijke hotels aan het strand die uitzicht bieden op het beroemde standbeeld Christus de Verlosser en de Suikerbroodberg. Het op vakantie kunnen liken op Instagram, Snapchat en Weibo is voor 'Generatie Z' dus een serieuze zaak!

Bijna de helft (42%) van de 12- tot 15-jarigen en meer dan een kwart (26%) van de 5- tot 11-jarigen wil graag naar een accommodatie waar ze laat kunnen ontbijten. Onder de 5- tot 11-jarigen zegt maar liefst 77% dat Polen geweldig is voor een lekker laat ontbijt, Kroatië kreeg een erg hoge waardering voor ontbijt van oudere kinderen. Om stress in de ochtend te vermijden zijn accommodaties met eigen kookgelegenheid een geweldige keuze, zo weet je zeker dat de kinderen de belangrijkste maaltijd van de dag niet missen en kun je op elk gewenst moment genieten van verse broodjes met een gebakken eitje.

Onder de kinderen die deze zomer op reis gingen, vindt een derde (32%) het allerbelangrijkste van een gezinsvakantie dat ze kunnen eten wat normaal gesproken thuis niet mag. Dit bewijst dat vakanties een spannende manier zijn om gerechten te proeven van verschillende culturen en te smullen van heerlijke traktaties. Japan is favoriet, met maar liefst 84% van de kinderen die zeiden te genieten van het eten tijdens hun reis. Dankzij de toenemende populariteit van sushi in alle soorten en maten, dim sum-gerechten en niet te vergeten het heerlijke dessert Ningyo-yaki, lijkt het erop dat kinderen maar al te graag nieuwe gerechten uitproberen!

Deze zomer kregen avondactiviteiten een goede evaluatie door bijna de helft (46%) van de 5- tot 11-jarigen en een kwart (27%) van de 12- tot 15-jarigen. Diverse hotels bieden animatie voor de kinderen, babysitters en avondshows, het vermaken van de kinderen wordt daardoor een eitje. Meer dan driekwart (78%) van de kinderen tussen de 5 en 11 jaar beschouwt Canada als een geweldige bestemming voor avondactiviteiten en laat opblijven. Een bestemming met meer dan genoeg mogelijkheden voor activiteiten pal voor de deur, zoals schaatsen, fietsen, wilde dieren spotten en vissen.
 
Zon, zee en strand - perfect om de kleintjes bezig te houden op vakantie. Van het bouwen van zandkastelen tot het spetteren in zee, in de buurt van het strand verblijven wordt beschouwd als de op één na belangrijkste factor voor 5- tot 11-jarigen en komt op de vierde plaats voor 12- tot 15-jarigen. Met een reeks eilanden en idyllische stranden, leuke watersporten en prachtige snorkelplekjes is Griekenland een duidelijke favoriet voor strandvakanties voor alle leeftijden.
 
Taiwan en Maleisië verslaan Thailand als het gaat om de grootte van de slaapkamers voor kinderen. Door 84% van de kinderen tussen de 5 en 11 jaar wordt deze zomer het kleine eiland voor de kust van China aangeraden. Brazilië verslaat Azië echter als het gaat om de meest verende bedden, iets dat een vijfde (22%) van de kinderen tussen de 5 en 11 jaar ziet als een belangrijke factor voor een gezinsvakantie. Reken maar dat al dat springplezier leidt tot een comfortabele nachtrust.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanwege he...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: