Wijn: de gasten zijn niet meer 'onmondig'

Auteur: redactie
Drinks 22 december 2008
Wijn: de gasten zijn niet meer 'onmondig'

De afgelopen jaren heeft wijn onmiskenbaar aan populariteit gewonnen binnen de hotels. De ietwat 'volkse' concurrent bier kampt nog altijd met een imagoprobleem, en de cocktailhype is een beetje passé. Wijn heeft de toekomst, maar pas op, want de gasten weten van de wijn en de stok.

Tegenwoordig laten nog maar weinig hotelgasten zich een wijn 'aanpraten'; de meeste barbezoekers weten precies wat ze lekker vinden en wat ze bereid zijn te betalen. Eerder dit jaar toonde een onderzoek van Trendbox aan dat 55 procent van de mensen maximaal 4 euro per glas wil betalen; een derde van de ondervraagden is bereid 4 tot 6 euro per glas neer te tellen. Uit het onderzoek blijkt dat de vraag naar bijzondere en lekkere wijnen toeneemt.

Overigens is over de hele linie de wijnconsumptie toegenomen; dat blijkt uit de Kerncijfers van het Productschap Wijn. Deze tonen aan dat in 1987 de Nederlander 14,6 liter wijn dronk; in 1997 was dat opgelopen tot 17,5 liter; voor 2007 werd een consumptie van 21,6 liter wijn per hoofd van de bevolking vastgesteld.

Daarbij wil men zoveel mogelijk keuze hebben. Speciale wijnkoelkasten en geautomatiseerde bewaarsystemen die verschillende hoeveelheden ‘tappen’, vliegen over de toonbank.

Wellicht dat de bovengenoemde getallen uit het consumentenonderzoek, als gevolg van het huidige economische klimaat aan erosie onderhevig zijn, maar de kennis die gasten inmiddels bezitten met betrekking tot wijn, is een factor die ook in de toekomst niet veronachtzaamd mag worden.

De bulk voorbij

De bargast weet anno 2008 precies wat hij of zij in het glas wil hebben en waarnaar hij moet vragen. De kennis van consumenten inzake wijnsoorten, streken en druiven is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Er is een wildgroei ontstaan van professionele en minder professionele wijnverenigingen en wijnclubjes. Rond de feestdagen duiken nieuwe wijngidsen en wijnkalenders op die gretig aftrek vinden.

Dit behoort natuurlijk zijn weerslag te hebben op het barpersoneel. Barkeepers en f&B-medewerkers dienen voldoende kennis van zaken te hebben; zij moeten mee kunnen komen met de soms stormachtige ontwikkelingen die gaande zijn op het gebied van vinificatie en oenologie. Het verschil weten tussen een zoete en droge witte wijn volstaat allang niet meer.

Wat zijn de trends van vandaag? Er is al enige tijd sprake van een opkomst van de 'nieuwe wijnlanden', zoals Hongarije en Bulgarije. Wijn wordt ook steeds noordelijker verbouwd. Zelfs Zweden en Finland slagen erin om mooie wijnen te produceren. Anderzijds is de consument ook op zoek naar het authentieke in wijn. Zo wordt er meer gevraagd naar karaktervolle, doch minder bekende Franse wijnen. Duidelijk is, dat de consument de bulk een beetje zat is. Daardoor is er ook meer aandacht gekomen voor diversiteit; speciale lokale druiven en wijnen mogen rekenen op extra populariteit. Denk bijvoorbeeld aan de plaatselijk zeer geliefde druivensoorten in Duitsland en Oostenrijk. De opmars van de Grüner Veltliner, bijvoorbeeld, is indrukwekkend.

Veel wijndrinkers wensen tegenwoordig ook vaker 'doordrinkbare' wijnen. Voor hen komen de zware bewaarwijnen hooguit nog op tafel bij gerechten op sterrenniveau. Vandaar waarschijnlijk de toegenomen vraag naar wijnen uit landen zoals Turkije en Israel, waarvan de wijnen over het algemeen lekker doordrinkbaar zijn.

Rondje wereld

In Spanje mogen de wijngebieden langs de Duero, ten Noordwesten van Madrid, sinds kort rekenen op ongekende populariteit, ondanks dat de streek het eerste wijnhuis al zag in 1846. Pas in 1982 ontving het gebied de beschermende D.O. status. Het gebied is de laatste tijd enorm ontwikkeld en Ribera del Duero wordt gezien als een van de meest veelbelovende gebieden van Spanje. Het gebied heeft de afgelopen decennia een goede indruk kunnen maken met krachtige en toch fruitige wijnen.

In Zuid-Afrika raken de kleine onbekende wijngebieden met specifieke microklimaten in zwang. Daarbij worden de wijnen uit Zuid-Afrika steeds goedkoper op de markt gebracht.

Australië en Nieuw-Zeeland stonden eerst bekend als landen die op basis van geïmporteerde wijnstokken uit de oude wereld wijnen ‘namaakten’. Tegenwoordig is er extra aandacht voor het unieke terroir aan die kant van de planeet.

Bij dit alles vraagt de bargast zich wel af: Welke wijn krijg ik, voor welke prijs? Dat de betalingsbereidheid in de lift zit, kwam eerder al ter sprake, maar de consument – zeker de Nederlandse – blijft steevast rekening houden met de inhoud van zijn portemonnee. Niet alleen de toprestaurateurs en de f&b-managers uit het hogere hotelsegment zijn daarom naarstig op zoek naar nieuwe wijnen. Ook in kleinere hotelrestaurants en hotelbars wil men tegenwoordig iets bijzonders schenken tegen een aantrekkelijke prijs. De topwijnen van de vermaarde producenten worden stilaan ingeruild voor goedkopere wijnen die qua smaakbeleving niet beduidend onderdoen.

Wat nu?

Moet de hele hotelbar nu omgebouwd worden tot een heuse wijnbar? Is het nodig om te kiezen voor een concept dat gestoeld is op één dranksoort? Dat zou kunnen, maar u doet er de andere gasten wellicht te kort mee. Beter is het om gewoon voor een goede en gedegen wijninkoop te zorgen en uw wijnen te schenken in de juiste glazen. Het kan natuurlijk wel ... Neem maar een kijkje op de website van Monvínic, een wijnbar annex restaurant annex bibliotheek annex proeflaboratorium in Barcelona.

Serveert u in de hotelbar ook nog passende hapjes en gerechten, dan is uw hotel weer helemaal bij de tijd.

Wijnmode

IN

Prosecco en andere mousserende wijnen, zoals cava uit Spanje.

Champagne. In Nederland eindelijk ‘normaal’.

‘Gezonde’ wijn, met minder suikers en een lager alcoholpercentage.

Hip uitziende kleine flesjes.

Schroefdop.

UIT

Nog redelijk populair, maar aan erosie onderhevig: de rosé.

Dit wordt helaas alleen nog in Frankrijk begrepen: lichte rode wijn, gekoeld.

Oubollige etiketten met veel goud.

Kunststof/plastic kurk.

Nederland bruist

Ruim 600 champagneliefhebbers trokken vorige maand naar de Noordwijkse Hotels van Oranje voor een van de grootste bruisende evenementen van Nederland: ‘Proef! Champagne & sprankelend’. Op de overzichtsproeverij waren meer dan twintig champagnehuizen en een keur aan fraaie mousserende wijnen uit de gehele wereld vertegenwoordigd. Het was de zevende keer dat dit evenement gehouden werd, voorheen onder de naam ‘Champagne aan Zee’. De organisatie, wijntijdschrift Perswijn, was verheugd met de wederom toegenomen belangstelling voor mousserende wijnen, met name buiten de feestdagen. Het toenemende aanbod uit Europese streken en daarbuiten van variërend prijsniveau maakt ‘de bubbeltjes' het hele jaar door geliefd aan tafel, op het terras en aan het strand.

Opvallend was de aanwezigheid van Tsjechische mousserende wijn van kwaliteitshuis Znovin. Kwaliteit kwam dit keer ook uit Italië met mooie Prosecco's, de zomerhit van afgelopen jaar. De kleinere Champagnehuizen trokken de aandacht van hen die op zoek waren naar een ‘eigen Champagne’. Toch vielen de prijzen bij de grote merken.

Het proefpanel van Perswijn verkoos dit keer tot beste Champagnes van het Jaar:

1. Bollinger Special Cuvée Brut - Wijn Verlinden
2. Gosset Extra Reserve - Residence Wijnimport
3. Charles Heidsieck brut reservé - Goessens Wijnen

Bij de mousserende wijnen werden als beste verkozen:

1. Ferrari Perlé 2002- Vinites
2. Monte Rossi Cuvée Prima - Eck en Maurick
3. Toques et Clochers, Sieur D'Arques - Bacchantes

HM302008

Overig nieuws