Zet vijftigplussers op een voetstuk

Auteur: Redactie
Economie Financieel 23 februari 2006
Zet vijftigplussers op een voetstuk

Nederland telt bijna 5 miljoen 'babyboomers'; dat zijn Nederlanders die tussen 1946 en 1965 geboren zijn. Van de 2,6 miljard euro aan totale vakantiebestedingen door Nederlanders in ons land, wordt bijna 40% door babyboomers uitgegeven. Daarmee vormen ze een belangrijke consumentengroep voor de Nederlandse horeca. Jaarlijks is de groep vijftigplussers goed voor ruim de helft van alle hotelovernachtingen - van Nederlanders - in Nederland.

De babyboomgeneratie kan worden gesplitst in twee groepen: de vroege babyboomers die nu tussen de 50 en 60 jaar oud zijn, en de late babyboomers (40-50). Met name de vroege babyboomers (bijna 2,5 miljoen Nederlanders!) hebben doorgaans veel vrije tijd en bovendien nog een prima gezondheid. Ook beschikken zij vaak over een goed salaris; zij hebben minder hypotheeklasten en de kinderen zijn de deur uit. Allemaal gunstige omstandigheden om er regelmatig op uit te trekken. Uit onderzoek blijkt dat de vroege babyboomers inderdaad graag op pad gaan: zij gaan vaker dan andere Nederlanders in eigen land met vakantie en per keer gemiddeld ook langer.

Ouderen belangrijk

De vroege babyboomers nemen veruit de meeste binnenlandse vakanties en hotelovernachtingen voor hun rekening. Zij zijn jaarlijks goed voor ruim 4 miljoen vakanties en bijna 25 miljoen overnachtingen in de Nederlandse hotellerie en verblijfsrecreatie. Ongeveer 10% van alle overnachtingen (2,5 miljoen) vindt plaats in Nederlandse hotels.

Ook de 65-plussers verblijven relatief vaak in hotels. Zij zijn de afgelopen jaren steeds goed geweest voor bijna 2 miljoen hotelovernachtingen. Op jaarbasis nemen beide groepen oudere Nederlanders ruim de helft van alle hotelovernachtingen in Nederland voor hun rekening.

Vroege babyboomers zijn goed te spreken over het hotelpersoneel en de hotelkamers. Voor wat betreft de voorzieningen in en rond het hotel, is de groep vroege babyboomers tevreden over de netheid/hygiëne en de klantvriendelijkheid van het hotelpersoneel. Ook voor zaken als reserveringsmogelijkheden en de behandeling bij het inchecken en uitchecken is de waardering hoog. De waardering van de late babyboomers is nagenoeg gelijk. Late babyboomers lijken iets meer waarde te hechten aan aspecten als recreatieve voorzieningen in en om het hotel, de inrichting, de levendigheid, gezelligheid en sfeer, kindvriendelijkheid en entertainment.

Totaal aantal overnachtingen in de hotelsector in Nederland naar leeftijdsgroep (%), 2004

Bron: Continu Vakantieonderzoek 2005 (CVO).

Auteur: Bedrijfschap Horeca en Catering

HM302006

Overig nieuws