Beleving verandert door Immersive Technology – de toekomst is ruimtelijk!

27 november 2019 | Dr. Dai-In Danny Han

In mijn vorige column beloofde ik om mijn ervaringen met MagicLeap One te delen, de draagbare Mixed Reality-headset waaronder andere Google zo’n 2,3 miljard USD in investeerde. Hieronder mijn eerste indrukken.

Magic Leap, de toekomst is gearriveerd... Toch?

Magic Leap CEO, Rony Abovitz, beschrijft de gedachte achter deze ‘mixed-reality’-ervaring als een onderdompeling in een ‘beleving van een ander niveau’. Toen ik de headset probeerde, was mijn eerste indruk dat een serieuze stap is gezet naar computergestuurde ruimtelijke ervaring. Het apparaat creëert met 3D-beelden een illusie binnen de reële wereld waar je echt mee kunt interacteren. Het is indrukwekkend hoe de computerinformatie zich inbedt in de omgeving waarbij de reële elementen met de software beelden tot één geheel worden gecombineerd. Die mix van reële en virtuele elementen was voor mij de beste die ik tot nu toe heb gezien en het ging verder dan mijn ervaringen met de Microsoft HoloLens, toen ik de HoloLens 1 testte. De headset zelf draagt ook comfortabeler, omdat hij lichter is en meer aanpassingsmogelijkheden heeft, waardoor ik hem langer kon gebruiken zonder last te hebben van irritatie in mijn gezicht.

De Magic Leap werkt met een mini-computer die je aan je broekriem vastmaakt en daarnaast een compacte controller voor de bediening. De 3D-beelden zijn overtuigend maar het gezichtsveld is beperkt tot 50 graden, dus je kunt maar één of twee virtuele elementen tegelijk zien. Dat maakt het wat minder spannend, zeker omdat de online hype rondom dit product verwachtingen creëerde van StarWars-achtige hologrammen. Het apparaat zelf blijft imponeren en ik ben er zeker van dat de ontwikkeling ervan nog meer gaat laten zien. Toen ik de Magic Leap probeerde, waren de toepassingen nog vrij beperkt, dus de prijs van 2.295,- USD en het feit dat momenteel verkoop alleen in de VS plaatsvindt, maakt hem voor onze markt op dit moment nog niet actueel.

Recente ontwikkelingen

In juni had ik het genoegen om de 5e Internationale AR & VR-conferentie bij te wonen, bij de Universität der Bundeswehr in München, Duitsland (https://philipprauschnabel.wixsite.com/arvrconference). Het is een jaarlijkse conferentie voor een wereldwijde vertegenwoordiging van academici en industrie. Er komen AR- en VR-ontwikkelaars, toerisme-aanbieders, organisaties voor bestemmingsmarketing en andere bedrijven in de particuliere sector. Dit jaar was het thema Changing Realities in a Dynamic World. Op de conferentie werd me extra duidelijk dat de gastvrijheidsbranche zal moeten investeren in het bijhouden van de technische mogelijkheden, want langzaam verandert de vraag van: “Wat kan het?” naar: “Hoe zal het onze maatschappij en ons leven veranderen?”.

Op de foto: twee spelers in een VR-gaming omgeving van Locomotion door NOUS (Dai-In Han)

 

 

 

 


Begin november sprak ik nog op Food & Hospitality Multisensory Perspectives Symposium in Lyon met een van de oprichters van een spannende start-up, TheLabInTheBag (www.thelabinthebag.com). Zij zijn in staat om experimentele omgevingen te creëren die alle vijf sensorische stimuli beïnvloeden. Samen met dit soort labs zullen we de gastvrijheid van de toekomst experimenteel kunnen testen, en daarmee wordt dat de nieuwe stap in het ontwerp van gastvrijheid en van de toekomstverwachtingen van gasten.  

Toekomst

Dus wat is de boodschap voor onze sector? Om te beginnen kunnen we concluderen dat draagbare technologie die gebruik maakt van ruimtelijke informatica zich snel ontwikkelt. Dit zal sterke invloed hebben op hoe we de gastbeleving kunnen oppakken en transformeren. De toekomst van software zal ruimtelijk zijn en vroeg of laat zullen dit soort draagbare apparaten (als we de ontwikkelingen van lichamelijke implantaten nog even buiten beschouwing laten) onze smartphones vervangen.

En als u denkt, dat gaat wat ver... Denk even terug aan toen we onze verhalen nog deelden van mond tot mond en later via kranten, radio en tv uitkwamen bij internet, tablets en smartphones. De opkomende Augmented, Virtual en Mixed Reality-technologie, het Internet of Things, het uitrollen van het 5G-netwerk, ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie en machine learning met organische taalverwerkingsalgoritmen, het duidt er allemaal op dat smartphones en tablets binnenkort ook tot de geschiedenis gaan behoren.

Met deze column sluit ik mijn serie over Immersive Technology in de horecasector. In de afgelopen jaren zijn we via prototypen en bruikbaarheidstests doorgegroeid naar de nieuwe technologieën die op een heel nieuwe manier vorm kunnen geven aan ervaringen van consumenten en gasten. Het verandert de manier waarop we beleving in verschillende vormen in de horeca kunnen ontwerpen, beïnvloeden en consumeren. Het zal ook drastisch veranderen hoe onze gasten technologie gaan gebruiken. Om ervoor te zorgen dat we relevant blijven in onze branche, moeten we bljven experimenteren met hoe we waarde kunnen toevoegen aan de gastervaring, zowel met als zonder technologie. Ik kijk uit naar deze ontwikkelingen die een avontuurlijke toekomst voor de horeca voorspellen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Hilton Hotelketens
Hilton lanceert nieuw merk: Tempo

Hilton heeft met Tempo een nieuw merk in de markt gezet. De Amerikaanse keten meldt echter nog niet wanneer het eerste Tempo-hotel zal openen. Inmiddels telt Hilton achttien merken, waaronder DoubleTree en Waldorf Astoria, zo lezen we op zakenreis.nl. Verenigde Staten Tempo richt zich op de jo...

Economie Achtergronden
Vitale ouderen en stijgende welvaart stuwen groei Leisure

De sector Leisure groeit in 2020 en 2021 gematigd met 2,5 procent, waarbij een sterke groei van bestedingen van ouderen in de toeristische sector wordt waargenomen. Het aantal hotelovernachtingen van binnen- en buitenlandse toeristen groeit met 6 procent. Dit zijn de kernpunten van de sectorprognose...

Accor Internationaal
Accor doet plastic in de ban

Accor kondigt vandaag haar toezegging aan om als eerste hotelgroep ter wereld toe te treden tot de UN Global Tourism Plastics Initiative. Hiermee tekent de hotelgroep voor het verwijderen van alle plastic wegwerpartikelen voor gasten uit alle hotels voor het einde van 2022. Dit initiatief van Accor ...

Toerisme KHN
KHN wil toeristendrukte spreiden door het jaar, maar kan dat wel?

Het aantal toeristen in Nederland groeit de komende jaren van 42 miljoen in 2017, naar bijna 60 miljoen in 2030. Volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) biedt deze groei gouden kansen voor de Nederlandse economie. KHN wil er dan ook voor zorgen dat deze groei positief uitpakt voor bedrijven, bew...

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: