Column Ewout Hogendoorn: wat is 'smart' hotels?

11 november 1998 | Redactie

Heeft u al een Smart uitgezocht? ’t Kost maar twintig mille, en ze toveren hem zo voor je uit zo’n grappige 'Smart tower'. Net een rol smarties. Je kunt hem op internet bestellen en volle­dig via de computer inrichten. Ooit waren autofabrikanten trots op massaproductie; de mensen van Smart zijn trots op 'mass customisation'.

De aardigheid is niet alleen dat je werkelijk op internet (www.smart.com) je eigen auto kunt samenstellen, maar dat de bestelling ook vrijwel 100% geautomatiseerd wordt verwerkt. Daarin schuilt een volledig vernieuwde aanpak op het gebied van ontwikkeling, productie, voorraadbeheer, marketing en distributie. De samenwerking tussen die disciplines wordt aangeduid met 'supply chain management'. Wilt u een rode auto met gele deuren? Dat wordt geregistreerd, en op het moment dat uw auto in productie is, wordt een signaal afgegeven aan de spuitinstallatie dat de deuren geel moeten worden gespoten en de rest rood. Dat betekent wel dat de leverancier van de deuren moet weten op welk moment er deuren moeten worden geleverd, en de verfleverancier zal de benodigde hoeveelheden gele en rode verf moeten kennen. De deurenleverancier heeft tegelijkertijd de montage maar op zich genomen ? dat werkt wel zo efficiënt ?, terwijl de verfleverancier zelf bijhoudt of de reservoirs in de assem­blagefabriek moeten worden bijgevuld. Deze volledig nieuwe aanpak van productie en distributie is het resultaat van een samenwerking tussen twee fabrikanten die op zich niets met elkaar te maken hebben: Mercedes en Swatch. Misschien is juist daardoor een doorbraak bereikt.

Hoe zou zoiets werken in de hotellerie? Accor en Marriott richten zich al geruime tijd op verschillende groepen gebruikers van hun product. Zij registreren met 'Guest Recognisation Systems' individuele behoeften en wensen van de gast. Bij Accor wordt de inkoop zodanig geregeld dat er maar één keer per dag een vrachtwagen hoeft voor te rijden. Daarin zitten alle ingekochte waren, van computers tot groenten. 'Supply chain management' zou echter beteke­nen dat de groenteboer ? op contractbasis ? zelf bijhoudt wanneer er wat moet worden bijge­vuld.

De 'één op één marketing' zou een potentieel gastenbestand moeten kunnen opleveren voor wie een bepaald hotel de optimale keuze is. Dat betekent een geautomatiseerde samenwerking met informatiesystemen van bedrijven uit de directe omgeving; met de systemen van verga­derlocaties, winkels en attracties; maar ook met de informatiesystemen van hotels waar de gasten eventueel vandaan komen. Dan kan immers tijdig en effectief aanvullende informatie ingewonnen worden over (de wensen van) de individuele klant.

Het zou ook vertaald moeten worden naar een 'yield management systeem' voor zowel kamers als food en beverage: het informatiemanagement systeem geeft nauwkeurig aan in welke perioden gasten meer willen ? en gezien de bezetting ook moeten ? betalen. Naar analogie van de Smart zou een vijfsterrenkamer dan goedkoper moeten kunnen zijn dan nu.

Auteur: Ewout G. Hoogendoorn

HM30JAAR HM301998

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

The Prince Akatoi in Londen heropent

Het Prince Akatoki in Marylebone, het enige Japanse vijfsterren hotel in Londen, heropent in augustus met een nieuw "Taste of Japan"-pakket om de gasten onder te dompelen in het Japans. gastvrijheid en cultuur. De naam Akatoki komt van een Aziatisch Japans woord voor "dageraad" o...

Horeca & Recht Hotel & Recht
Een vergoeding voor goodwill aan het einde van de huur, hoe zit dat eigenlijk?

Als onderdeel van een huurovereenkomst met betrekking tot hotelruimte onderhandelen partijen regelmatig over de vraag wat er met de (al dan niet door huurder) in het gehuurde aangebrachte voorzieningen zal gebeuren bij het einde van de huur. Een afspraak dat huurder deze voorzieningen (al dan niet o...

Economie
UWV: vooral jongeren in de horeca doen beroep op TOFA

De afgelopen 5 weken konden flexwerkers, oproep- en uitzendkrachten met inkomstenverlies door corona een beroep doen op de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten (TOFA). Ruim zeventig procent van de goedgekeurde aanvragen gaat naar werknemers tussen de 18 en 27 jaar. Veel va...

Amsterdam
Hotel W meerdere keren beschoten

In de nacht van dinsdag op woensdag is Hotel W in Amsterdam meerdere keren beschoten, zo staat de lezen op de website van Het Parool. Er raakte niemand gewond. Wel zitten er meerdere kogelgaten in de voordeur van het hotel. Om iets voor half vier vannacht kreeg de politie de melding van een schi...

Columns
Column Hans van Spronsen: In je kracht staan

Eén keer een beetje zweverige titel maar wel één die de lading dekt van mijn betoog. Vooral middelgrote en kleinere hotels moeten zich in deze coronatijden hieraan vasthouden. Vertrouwen is een speerpunt in het contact met uw gasten. Hebben zij het vertrouwen dat zij in uw horec...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: