Column Ewout Hogendoorn: wat is 'smart' hotels?

11 november 1998 | Redactie

Heeft u al een Smart uitgezocht? ’t Kost maar twintig mille, en ze toveren hem zo voor je uit zo’n grappige 'Smart tower'. Net een rol smarties. Je kunt hem op internet bestellen en volle­dig via de computer inrichten. Ooit waren autofabrikanten trots op massaproductie; de mensen van Smart zijn trots op 'mass customisation'.

De aardigheid is niet alleen dat je werkelijk op internet (www.smart.com) je eigen auto kunt samenstellen, maar dat de bestelling ook vrijwel 100% geautomatiseerd wordt verwerkt. Daarin schuilt een volledig vernieuwde aanpak op het gebied van ontwikkeling, productie, voorraadbeheer, marketing en distributie. De samenwerking tussen die disciplines wordt aangeduid met 'supply chain management'. Wilt u een rode auto met gele deuren? Dat wordt geregistreerd, en op het moment dat uw auto in productie is, wordt een signaal afgegeven aan de spuitinstallatie dat de deuren geel moeten worden gespoten en de rest rood. Dat betekent wel dat de leverancier van de deuren moet weten op welk moment er deuren moeten worden geleverd, en de verfleverancier zal de benodigde hoeveelheden gele en rode verf moeten kennen. De deurenleverancier heeft tegelijkertijd de montage maar op zich genomen ? dat werkt wel zo efficiënt ?, terwijl de verfleverancier zelf bijhoudt of de reservoirs in de assem­blagefabriek moeten worden bijgevuld. Deze volledig nieuwe aanpak van productie en distributie is het resultaat van een samenwerking tussen twee fabrikanten die op zich niets met elkaar te maken hebben: Mercedes en Swatch. Misschien is juist daardoor een doorbraak bereikt.

Hoe zou zoiets werken in de hotellerie? Accor en Marriott richten zich al geruime tijd op verschillende groepen gebruikers van hun product. Zij registreren met 'Guest Recognisation Systems' individuele behoeften en wensen van de gast. Bij Accor wordt de inkoop zodanig geregeld dat er maar één keer per dag een vrachtwagen hoeft voor te rijden. Daarin zitten alle ingekochte waren, van computers tot groenten. 'Supply chain management' zou echter beteke­nen dat de groenteboer ? op contractbasis ? zelf bijhoudt wanneer er wat moet worden bijge­vuld.

De 'één op één marketing' zou een potentieel gastenbestand moeten kunnen opleveren voor wie een bepaald hotel de optimale keuze is. Dat betekent een geautomatiseerde samenwerking met informatiesystemen van bedrijven uit de directe omgeving; met de systemen van verga­derlocaties, winkels en attracties; maar ook met de informatiesystemen van hotels waar de gasten eventueel vandaan komen. Dan kan immers tijdig en effectief aanvullende informatie ingewonnen worden over (de wensen van) de individuele klant.

Het zou ook vertaald moeten worden naar een 'yield management systeem' voor zowel kamers als food en beverage: het informatiemanagement systeem geeft nauwkeurig aan in welke perioden gasten meer willen ? en gezien de bezetting ook moeten ? betalen. Naar analogie van de Smart zou een vijfsterrenkamer dan goedkoper moeten kunnen zijn dan nu.

Auteur: Ewout G. Hoogendoorn

HM30JAAR HM301998

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Ondernemen Longread
Simuleer een bijna-doodervaring voor je hotel

De coronacrisis overvalt iedereen. De omvang en impact nemen dramatische proporties aan. Hadden we eerder en meer rekening moeten houden met de desastreuze effecten van corona? Misschien. Hiervoor is echter een paradigmashift nodig. Van optimisme naar paranoïde optimisme. We moeten de eindighei ...

Wet- en regelgeving Hotelketens Internationaal
Miljoenenboete Marriott voor datalek uit 2014

Marriott moet een boete van 18,4 miljoen pond (ruim 20 miljoen euro) betalen voor de datalek uit 2014. De boete wordt betaald aan de Britse privacyautoriteit. De Information Commissioner's Office (ICO) concludeert dat de hotelketen te weinig moeite heeft gedaan om de gegevens van de gasten te be ...

Columns
Column Tanja Seegers: Er zijn geen grenzen

Precies een jaar geleden zei mijn grote held Eliud Kipchoge letterlijk: “Ik wil mensen inspireren, er zijn geen grenzen!” De Keniaanse atleet liep op 12 oktober 2019 de marathon binnen 2 uur. Met maar liefst een snelheid van 21,1 km per uur behaalde hij een historisch record. Hij deed wa ...

Branded Content
Hotelmanagers welkom in de zorg: "Oprecht contact maakt voor mij het verschil"

Bart van der Ven, locatiemanager bij WoonZorgcentra Haaglanden (WZH), is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van het woonzorgcentrum WZH Schoorwijck voor ouderen. Samen met zijn medewerkers zorgt hij dagelijks voor de verzorging, behandeling en begeleiding van de bewoners waarbij hij zelfstan ...

Coronacrisis
61% van de Nederlanders wil met Kerst (verantwoord) buiten de deur eten

Uit het persmoment van dinsdag jl. is duidelijk geworden dat de horeca nog een tijd gesloten blijft. Hoelang is nog niet precies duidelijk. Hoopvol is de blik nu gericht op kerst. Nederlanders willen deze feestdagen weer genieten van quality time buiten de deur. Uit onderzoek van TheFork* blijkt dat ...

Hotelketens Internationaal
Accor opent nieuw hotel Mercure Han-sur-Lesse

Accor, ’s werelds meest toonaangevende hotelgroep, opent vandaag het nieuwe hotel Mercure Han-sur-Lesse in de idyllische gelijknamige plaats Han-sur-Lesse, middenin de Belgische Ardennen. Deze opening is in samenwerking met Accor’s Franchise Partner Unibricks. Het viersterrenhotel telt 1 ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: