Column Ewout Hoogendoorn: In Duitsland is het gras groener

1 oktober 2015 | Ewout Hoogendoorn

Dat is even wennen. Op de EXPO Real in München is de maandag altijd hoteldag. Daar spreken bankiers, investeerders en hoteliers over hun visies en hun plannen. In Duitsland zijn ze de crisis al helemaal vergeten, zo blijkt. Iedereen heeft er zin in; zelfs de banken durven ongegeneerd te stellen dat ze willen investeren. Sterker nog: ze geven aan dat ook Nederland hoog op het lijstje staat van interessante investeringslocaties.

Het is toch grappig om in het buitenland te moeten horen dat het bij ons best goed gaat. Dat weten we hier nog niet. Misschien dáárdoor zijn in de afgelopen decennia veel van de grotere hotels in Nederland door buitenlandse investeerders overgenomen. Op het moment dat wij ook in de gaten krijgen dat het in Nederland best goed gaat, en al die doemdenkerij allang achterhaald is, is de markt alweer over het hoogtepunt heen. Dan doen we er wellicht verstandig aan om niet meer te investeren. 

Om Nederland een beetje te vergelijken met Duitsland... Wij hebben ongeveer 3.000 hotels met pak ‘m beet 100.000 kamers; alles meegeteld. Duitsland telt zo’n 16.000 hotels met circa 600.000 kamers. Berlijn heeft grofweg 60.000 kamers in 800 hotels; Amsterdam 25.000 kamers in 300 hotels. In Duitsland zijn er vijf steden met minimaal hetzelfde aantal inwoners als in Amsterdam.

Presentaties in Nederland zijn vrijwel altijd negatief, en als er al een positief geluid klinkt, dan wordt daar direct een komma geplaatst met een bijzin erachter waaruit onzekerheid blijkt. Of gewoon een soort ‘cover your ass’ tekst, zoals: "Maar het kan ook anders uitpakken." Niet in Duitsland. Daar is het: de beuk erin. Het geld klotst er over de muren en tja, wel jammer dat er zo weinig echt goede projecten beschikbaar zijn. 

ABN AMRO presteert het om een rapport uit te brengen waarin staat dat er 1 miljard omzet gemist is in de hotellerie, en dat de cijfers van 2007 een heel ver verwijderd droombeeld zijn. Hoe dat werkt moet ik nog eens rustig uitzoeken. Een creatieve, doch sombere bankman heeft geloof ik bedacht dat, als hij één of ander enorm groeipercentage van 15 jaar geleden lineair zou doortrekken vanaf het meest beroerde moment in de crisis, er nu 1 miljard omzet meer moet zijn. En dan antwoordt de directeur van die bank, op de vraag of ze nog eens een keer krediet gaan verstrekken, dat ze "doen wat ze altijd al hebben gedaan". Ha ha! Ik begin nu ook langzaam te begrijpen waarom al die buitenlandse investeerders in hotels niet in Nederland bankieren, maar gewoon hun eigen bank meenemen.

In Duitsland heerst in ieder geval de visie dat ze daar alweer op de cijfers van 2008 zitten, en uitgaan van verdere groei. Laat ik ophouden met de banken bekritiseren en Klaas Knot, directeur van De Nederlandsche Bank, aanhalen. Hij heeft er "het volste vertrouwen in" dat Nederland uit de recessie is, en dat het allemaal goed komt. Heerlijk, zo’n man. Maar waar hij dat op baseert, zegt hij niet...

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
''Afwaardering en leegstand op komst in hotelsector''

De hotelmarkt verkeert in zwaar weer door de coronacrisis. De bezettingsgraden lagen in april en mei onder de 10% en verschillende hotels zijn al failliet gegaan. Nu het toerisme weer op gang komt, lijkt het weer de goede kant op te gaan. Dat idee is echter onterecht, omdat het zakelijk bezoek voorl...

Wellness Coronacrisis
Wellness van Amrâth Hotel & Thermen Born-Sittard weer open

Per 1 juli is het wellness complex van Amrâth Hotel & Thermen Born-Sittard weer geopend. Na de verplichte sluiting van ruim 3 maanden zijn management en medewerkers blij om weer gasten te mogen ontvangen. General Manager Yvanka Vos is enthousiast dat ze na lang wachten haar gasten weer ...

Branded Content
Vrouwelijke ondernemers en managers gaan post-lockdown ‘unwinden’ op de Veluwe

Vrouwelijke ondernemers en managers in onze branche hebben het de afgelopen maanden extra zwaar gehad. Ze moesten in de lockdown vaak meerdere ballen in de lucht houden. Via zoom-meetings moesten ze hun teams blijven aansturen en motiveren. Ondertussen drukte ook de continue aandacht voor kinderen ...

Koffie & thee Longread
Koffiekennis: alles over koffievarianten

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is speci...

BUAS Coronacrisis
Hotelpersoneel onder het vergrootglas tijdens de coronapandemie

De uitbraak van het SARS-CoV-2 virus (coronavirus) in het eerste kwartaal van 2020 bood een unieke kans voor onderzoek: welke impact heeft een dergelijke pandemie op de tevredenheid van hotelgasten? Karlien Stokman schreef voor haar opleiding aan de BUAS haar scriptie over dit onderwerp. De belangri...

Toerisme Den Haag
Den Haag is een perfecte Staycation bestemming

In maart en april vlogen de annuleringen binnen bij de hotels. Het leek een dramatisch jaar te worden. Ondertussen zitten hotels aan de kust weer helemaal vol en profiteren ze van het feit dat veel Nederlanders dit jaar voor een vakantie in eigen land gaan. – Aankomend weekend nog last minu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: