Column Ewout Hoogendoorn: Louvre, Disney, Ikea en gastvrijheid

1 januari 2010 | Ewout Hoogendoorn

Onze dochter, die al een tijdje in Parijs woont, nam ons met tegenzin mee naar het Louvre. Ze was er al een paar keer geweest en vond er niets aan. Voor ons was het 40 jaar geleden; tijdens een schoolreisje. De piramide was er toen nog niet. De rest echter wel, inclusief de alleen in het Frans gestelde teksten onder de schilderijen en de onbetamelijk trieste bewegwijzering. De omvang van de collectie is enorm; op weg naar de ingang zakt de moed je al in de schoenen. Onderweg naar de Franse schilders werden we afgeleid door een bord met: La Joconde (Mona Lisa). Jawel, na 40 jaar wilden we haar wel weer even zien. Dat was een fout. We werden - de bordjes volgend - door het hele Louvre geleid, en op het moment suprême, toen we rechtsaf naar Salle 6 moesten, stond het bordje net om de hoek. Zo'n 500 meter verder, tussen versteende Etrusken, kwamen we erachter dat we terug moesten. Mooi niet; we wilden weg. Onmogelijk echter om de uitgang te vinden.

Onmiskenbaar begon zich het Ikea-gevoel op te dringen: je wilt een bepaalde stoel en niets anders; moet daarvoor het hele pand door; die stoel is net uitverkocht. Je baalt en wilt direct weg en moet weer het hele pand door. Maar bij Ikea doen ze dat expres. Ik snap dat.

Een bezoekje aan Disney Parijs zou de conservatoren van het Louvre de schellen van de ogen doen vallen. Op iedere hoek van de straat staat daar een glimlachende, opgepoetste acteur die dienstbaar probeert je de weg te wijzen. Als zo iemand er even niet staat, is er nog de heldere bewegwijzering. Er zijn bovendien suggesties te zien, met routes door het park voor verschillende typen gasten. Zo veel dat je denkt: Hoepel op, ik zoek mijn eigen weg wel.

Ach ja, het is niet gauw goed voor een toerist. Want als je daarna door Quartier Latin wandelt, wíl je niet eens de weg weten. Gewoon lekker genieten, door de straatjes slenteren en expres verdwalen. Hoe komt dat? Ben ik een niet in kunst geïnteresseerde boerenhollander? Ik sluit dat zeker niet uit. Toch denk ik dat de gastvrijheid van mensen die ergens werken hét verschil maakt. In Quartier Latin is het volstrekt ongeorganiseerd; iedere restauranthouder moet op eigen titel de gasten voor zich zien te winnen. Bij Disney is het overgeorganiseerd, maar de intentie is sympathiek. Die mensen - met die instelling - zag ik niet in het Louvre, noch bij Ikea. Ik begreep mijn dochter volkomen en liet haar beloven dat ze ons pas weer naar het Louvre zou meenemen als we 90 zijn. Dan worden we tenminste rondgereden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Agnes Raggers F&B Professional of the Year 2020

Tijdens het AF&BM-jaargala in Hotel Okura Amsterdam heeft Agnes Raggers, F&B Manager van Mooirivier Hotel & Congres in Dalfsen, de F&B Professional of the Year Award 2020 uitgereikt gekregen. De finalestrijd ging dit jaar tussen Agnes Raggers, Bart Vanderstukken (Kruisherenhotel M...

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: