Column Ewout Hoogendoorn: Louvre, Disney, Ikea en gastvrijheid

1 januari 2010 | Ewout Hoogendoorn

Onze dochter, die al een tijdje in Parijs woont, nam ons met tegenzin mee naar het Louvre. Ze was er al een paar keer geweest en vond er niets aan. Voor ons was het 40 jaar geleden; tijdens een schoolreisje. De piramide was er toen nog niet. De rest echter wel, inclusief de alleen in het Frans gestelde teksten onder de schilderijen en de onbetamelijk trieste bewegwijzering. De omvang van de collectie is enorm; op weg naar de ingang zakt de moed je al in de schoenen. Onderweg naar de Franse schilders werden we afgeleid door een bord met: La Joconde (Mona Lisa). Jawel, na 40 jaar wilden we haar wel weer even zien. Dat was een fout. We werden - de bordjes volgend - door het hele Louvre geleid, en op het moment suprême, toen we rechtsaf naar Salle 6 moesten, stond het bordje net om de hoek. Zo'n 500 meter verder, tussen versteende Etrusken, kwamen we erachter dat we terug moesten. Mooi niet; we wilden weg. Onmogelijk echter om de uitgang te vinden.

Onmiskenbaar begon zich het Ikea-gevoel op te dringen: je wilt een bepaalde stoel en niets anders; moet daarvoor het hele pand door; die stoel is net uitverkocht. Je baalt en wilt direct weg en moet weer het hele pand door. Maar bij Ikea doen ze dat expres. Ik snap dat.

Een bezoekje aan Disney Parijs zou de conservatoren van het Louvre de schellen van de ogen doen vallen. Op iedere hoek van de straat staat daar een glimlachende, opgepoetste acteur die dienstbaar probeert je de weg te wijzen. Als zo iemand er even niet staat, is er nog de heldere bewegwijzering. Er zijn bovendien suggesties te zien, met routes door het park voor verschillende typen gasten. Zo veel dat je denkt: Hoepel op, ik zoek mijn eigen weg wel.

Ach ja, het is niet gauw goed voor een toerist. Want als je daarna door Quartier Latin wandelt, wíl je niet eens de weg weten. Gewoon lekker genieten, door de straatjes slenteren en expres verdwalen. Hoe komt dat? Ben ik een niet in kunst geïnteresseerde boerenhollander? Ik sluit dat zeker niet uit. Toch denk ik dat de gastvrijheid van mensen die ergens werken hét verschil maakt. In Quartier Latin is het volstrekt ongeorganiseerd; iedere restauranthouder moet op eigen titel de gasten voor zich zien te winnen. Bij Disney is het overgeorganiseerd, maar de intentie is sympathiek. Die mensen - met die instelling - zag ik niet in het Louvre, noch bij Ikea. Ik begreep mijn dochter volkomen en liet haar beloven dat ze ons pas weer naar het Louvre zou meenemen als we 90 zijn. Dan worden we tenminste rondgereden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Column Tanja Seegers: Ongedierte (en hoe Booking.com haar in de steek liet)

De telefoon rinkelt… Ik kijk op mijn horloge: 7.50 uur. Wie belt er in godsnaam tijdens de ontbijtservice. Ik haal snel de eitjes uit de pan en neem op. Een man begint een lang verhaal af te steken maar het enige wat ik opvang is bedwantsen. Bedwantsen??? Wat?? Omdat de ontbijtzaal nog vol...

Achtergronden Rotterdam
Roots en Rotterdam Pride organiseren uitbundige zondagbrunch

Van 22 tot en met 29 september 2019 vindt Rotterdam Pride plaats. Door middel van cultuur, kennis en entertainment wordt seksuele, sekse, culturele en genderdiversiteit op een positieve manier bespreekbaar en zichtbaar gemaakt. De stad bruist gedurende deze week van de evenementen en samen met Ro...

Awards Cocktails
Andrei Talapanescu van Pulitzer's Bar uitgeroepen tot Patrón Perfectionist Benelux 2019

Andrei Talapanescu, Head Bartender Pulitzer’s Bar, is uitgeroepen tot Patrón Perfectionist van de Benelux tijdens de Patrón Perfectionists cocktailcompetitie. Hij wist de jury te overtuigen van zijn kwaliteiten tijdens de Benelux finale in de Vondelkerk in Amsterdam en draagt nu ...

OTA's Marriott
Marriott kiest voor Expedia als 'optimized distributor'

Met ingang van 15 oktober worden Marriott International’s b2b-tarieven, beschikbaarheid en content voor meerdere reisaanbieders exclusief gedistribueerd door Expedia Group, zo lezen we op zakenreisnieuws.nl. De partijen zijn in april dit jaar deze exclusieve overeenkomst overeengekomen. Fri...

Toerisme Opening
Landal Kaatsheuvel verwelkomt op 4 oktober de eerste gasten

Vanaf 4 oktober 2019 zijn de eerste gasten welkom op het gloednieuwe luxe vakantiepark Landal Kaatsheuvel, waar de eerste 24 vakantiewoningen gereed zijn. Voordat het zover is, kunnen huiseigenaren en relaties komen proefslapen in het weekend van 27 september. In datzelfde weekend vinden op 28 en 29...

Opening Culinair
Midtown Grill Amsterdam heropend na renovatie

Na een twee maanden durende renovatie heeft het nieuwe Midtown Grill restaurant opnieuw haar deuren geopened. Midtown Grill is een spraakmakend steakhouse dat een ongeëvenaarde ervaring biedt met de beste steaks uit de vernieuwde open showkeuken, “Meat Experience Room” en exclusieve...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: