Column Ewout Hoogendoorn: Louvre, Disney, Ikea en gastvrijheid

1 januari 2010 | Ewout Hoogendoorn

Onze dochter, die al een tijdje in Parijs woont, nam ons met tegenzin mee naar het Louvre. Ze was er al een paar keer geweest en vond er niets aan. Voor ons was het 40 jaar geleden; tijdens een schoolreisje. De piramide was er toen nog niet. De rest echter wel, inclusief de alleen in het Frans gestelde teksten onder de schilderijen en de onbetamelijk trieste bewegwijzering. De omvang van de collectie is enorm; op weg naar de ingang zakt de moed je al in de schoenen. Onderweg naar de Franse schilders werden we afgeleid door een bord met: La Joconde (Mona Lisa). Jawel, na 40 jaar wilden we haar wel weer even zien. Dat was een fout. We werden - de bordjes volgend - door het hele Louvre geleid, en op het moment suprême, toen we rechtsaf naar Salle 6 moesten, stond het bordje net om de hoek. Zo'n 500 meter verder, tussen versteende Etrusken, kwamen we erachter dat we terug moesten. Mooi niet; we wilden weg. Onmogelijk echter om de uitgang te vinden.

Onmiskenbaar begon zich het Ikea-gevoel op te dringen: je wilt een bepaalde stoel en niets anders; moet daarvoor het hele pand door; die stoel is net uitverkocht. Je baalt en wilt direct weg en moet weer het hele pand door. Maar bij Ikea doen ze dat expres. Ik snap dat.

Een bezoekje aan Disney Parijs zou de conservatoren van het Louvre de schellen van de ogen doen vallen. Op iedere hoek van de straat staat daar een glimlachende, opgepoetste acteur die dienstbaar probeert je de weg te wijzen. Als zo iemand er even niet staat, is er nog de heldere bewegwijzering. Er zijn bovendien suggesties te zien, met routes door het park voor verschillende typen gasten. Zo veel dat je denkt: Hoepel op, ik zoek mijn eigen weg wel.

Ach ja, het is niet gauw goed voor een toerist. Want als je daarna door Quartier Latin wandelt, wíl je niet eens de weg weten. Gewoon lekker genieten, door de straatjes slenteren en expres verdwalen. Hoe komt dat? Ben ik een niet in kunst geïnteresseerde boerenhollander? Ik sluit dat zeker niet uit. Toch denk ik dat de gastvrijheid van mensen die ergens werken hét verschil maakt. In Quartier Latin is het volstrekt ongeorganiseerd; iedere restauranthouder moet op eigen titel de gasten voor zich zien te winnen. Bij Disney is het overgeorganiseerd, maar de intentie is sympathiek. Die mensen - met die instelling - zag ik niet in het Louvre, noch bij Ikea. Ik begreep mijn dochter volkomen en liet haar beloven dat ze ons pas weer naar het Louvre zou meenemen als we 90 zijn. Dan worden we tenminste rondgereden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: