Column Gabriella Esselbrugge: graag zonder prikkels

21 augustus 2018 | David Bakker

De tijd van less is more is aangebroken. Ons brein krijgt meer informatie aangeboden dan ze kan verwerken. Hoe lastig is dat als je als hotelier onophoudelijk een informatiestoot krijgt: dashboards met managementinformatie, review-verslagen, online data, gastcontacten en teamoverleggen.

Meer data zorgt voor een betere besluitvorming, maar kan ik de overload nog wel handelen? Op een gegeven moment was daar de druppel: ik blokkeerde in mijn hoofd omdat er zo’n lading data over me heen kwam en ik door de bekende bomen het bos niet meer zag. Ik zocht naar minder en waardevollere informatie.

Door deze tegenstrijdigheden kreeg ik behoefte aan overzicht. Tegenwoordig vraag ik  samenvattingen van data die op me worden afgevuurd. Ik ben dashboards gaan gebruiken, die meedenken. We hebben bijvoorbeeld online data over ons hotelbereik op social media keihard nodig maar hoe zoek ik, hoe kan ik het vertalen, interpreteren en op waarde schatten?

Door het instellen van dashboards werd mijn analytisch vermogen nog wel op de proef gesteld, maar er kwam ook structuur. Ik kreeg weer ruimte om na te denken over zaken die daadwerkelijk relevant zijn. Zo hoefde ik bijvoorbeeld niet meer alle social media-berichten zelf door te lezen, maar kreeg ik een samenvatting van mijn social performance. En ik kan nu met één druk op de knop zien wat de inhoud is van reviews en hoe wij scoren op onderdelen als merkwaarde, comfort, faciliteiten, personeel en prijs-kwaliteitsverhouding. Waar ik ook veel aan heb, zijn de statistieken van onze eigen websites in één tool. Ik ben nu nog maar één klik verwijderd van week- en maandscores op het gebied van conversie en in welke markt(en) een potentiële groei ligt. Met een speciaal managementrapportagesysteem krijg ik de broodnodige financiële interne informatie.

Nu denk ik: had ik maar veel eerder gebruik gemaakt van deze supertools.

I found paradise in a dashboard light

HM302018

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview
"Sales is oprecht nieuwsgierig zijn"

De essentie van sales. In het jaar dat de hotellerie ondersteboven werd gekegeld, zijn veel hotels anders naar hun salesprocessen gaan kijken. Van zwaar afhankelijk van OTA’s, naar op de juiste momenten de klant persoonlijk benaderen. Een ding is zeker: de kennis over en verbinding mét ...

Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Personeel Hotelketens
Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

De Raad van Bestuur van Marriott International heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operation ...

Economie Hotelketens Internationaal
Accor verkoopt een belang van 1,5 procent in Huazhu voor 239 miljoen

Accor maakt bekend dat het de verkoop van een belang van 1,5% in Huazhu Group Limited (HTHT) heeft afgerond voor 239 miljoen euro. Deze transactie stelt Accor in staat om verdere waardecreatie van de initiële investering te ontwikkelen en tegelijkertijd haar balans te vereenvoudigen. Na deze tr ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: