Column Gabriella Esselbrugge: graag zonder prikkels

21 augustus 2018 | David Bakker

De tijd van less is more is aangebroken. Ons brein krijgt meer informatie aangeboden dan ze kan verwerken. Hoe lastig is dat als je als hotelier onophoudelijk een informatiestoot krijgt: dashboards met managementinformatie, review-verslagen, online data, gastcontacten en teamoverleggen.

Meer data zorgt voor een betere besluitvorming, maar kan ik de overload nog wel handelen? Op een gegeven moment was daar de druppel: ik blokkeerde in mijn hoofd omdat er zo’n lading data over me heen kwam en ik door de bekende bomen het bos niet meer zag. Ik zocht naar minder en waardevollere informatie.

Door deze tegenstrijdigheden kreeg ik behoefte aan overzicht. Tegenwoordig vraag ik  samenvattingen van data die op me worden afgevuurd. Ik ben dashboards gaan gebruiken, die meedenken. We hebben bijvoorbeeld online data over ons hotelbereik op social media keihard nodig maar hoe zoek ik, hoe kan ik het vertalen, interpreteren en op waarde schatten?

Door het instellen van dashboards werd mijn analytisch vermogen nog wel op de proef gesteld, maar er kwam ook structuur. Ik kreeg weer ruimte om na te denken over zaken die daadwerkelijk relevant zijn. Zo hoefde ik bijvoorbeeld niet meer alle social media-berichten zelf door te lezen, maar kreeg ik een samenvatting van mijn social performance. En ik kan nu met één druk op de knop zien wat de inhoud is van reviews en hoe wij scoren op onderdelen als merkwaarde, comfort, faciliteiten, personeel en prijs-kwaliteitsverhouding. Waar ik ook veel aan heb, zijn de statistieken van onze eigen websites in één tool. Ik ben nu nog maar één klik verwijderd van week- en maandscores op het gebied van conversie en in welke markt(en) een potentiële groei ligt. Met een speciaal managementrapportagesysteem krijg ik de broodnodige financiële interne informatie.

Nu denk ik: had ik maar veel eerder gebruik gemaakt van deze supertools.

I found paradise in a dashboard light

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: