Column Hans van Spronsen: Au, dat doet zeer!

23 maart 2000 | Hans van Spronsen

In allerlei dagblad- en tijdschriftartikelen is de afgelopen jaren nogal wat geschreven over die vermaledijde ‘adviseurs’. Zij rekenen teveel, leveren geen meerwaarde op, schrijven alleen precies dat op wat je zelf ook al wist, en nog veel meer van dat soort ‘bevindingen’. Zeker trendgevoelige managementbladen hebben een sterke voorkeur voor dit soort artikelen. De lezers zijn het immers al snel met dergelijke stelling eens, en dat scoort.

Tegelijkertijd groeit de adviesbranche als nooit tevoren. Een reden voor mij om ook eens bij dit fenomeen stil te staan. Mede gezien het feit dat ik recentelijk weer eens een aantal gesprekken hebt gevoerd met mijn adviseur. De bovenstaande kwalificaties wil ik niet onderschrijven, alhoewel de adviseur ook wel wordt omschreven als een ‘naar personage’, en dat heb ik ook zo ervaren, althans in eerste aanleg.

Die adviseur komt zo maar in je bedrijf kijken, stelt allerlei vragen en doet vervolgens alsof hij de wijsheid in pacht heeft. Daarbij komt nog dat hij - zo op het oog - vaak heel weinig begrip heeft voor alle duidelijke redenen waarom bepaalde zaken nog niet geregeld zijn, of soms zelfs fout gaan in je bedrijf. Kortom: een vervelend moment in ons ondernemersbestaan.

Het is echter zaak om gebruik te maken van hetgeen u overkomt. Natuurlijk zullen er dingen naar voren komen waarop u niet zit te wachten. Natuurlijk lijkt hij een wijsneus; uiteraard toont hij weinig of geen begrip. Natuurlijk roept of schrijft de adviseur dingen die niet te realiseren zijn in uw beleving. Maar u en ik vergeten soms dat wij juist deze persoon in hebben gehuurd om uiterst kritisch (au, dat is pijnlijk voor ons ondernemersego) te zijn; ook over ons eigen functioneren. Een oud gezegde luidt immers: ‘Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.’

Wij zijn als ondernemer niet gewend aan ongelijk krijgen. Maar misschien zijn we ook wel een beetje bedrijfsblind geworden. Wellicht zijn we een beetje vastgeroest. Juist in een wereld die zo ontzettend snel verandert als die van tegenwoordig, hebben we meer dan ooit behoefte aan die ‘nare’ mensen.

Allereerst dient men wat afstand te nemen van het moment. Gewoon eens rustig nadenken over wat die adviseur onder onze aandacht heeft gebracht. Vervolgens eens kritisch naar uw bedrijf en naar uzelf kijken. Het zou weleens zo kunnen zijn dat u dan veel meer inspiratie en inzicht opdoet van die adviseur dan u zich aanvankelijk kon voorstellen. En ja, het zal altijd een beetje zeer blijven doen. Maar niemand kan alles zelf weten. Het is dan ook geen schande als een rasechte ondernemer zich zo nu en dan even spiegelt aan een adviseur. Echt niet! Ik durf dat - zelf een adviseur - hardop te zeggen. Want dat deed even zeer...

Deze column van Hans van Spronsen verscheen eerder in een uitgave van hotelvakblad Hospitality Management.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Agnes Raggers F&B Professional of the Year 2020

Tijdens het AF&BM-jaargala in Hotel Okura Amsterdam heeft Agnes Raggers, F&B Manager van Mooirivier Hotel & Congres in Dalfsen, de F&B Professional of the Year Award 2020 uitgereikt gekregen. De finalestrijd ging dit jaar tussen Agnes Raggers, Bart Vanderstukken (Kruisherenhotel M...

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: