Column Hans van Spronsen: Au, dat doet zeer!

23 maart 2000 | Hans van Spronsen

In allerlei dagblad- en tijdschriftartikelen is de afgelopen jaren nogal wat geschreven over die vermaledijde ‘adviseurs’. Zij rekenen teveel, leveren geen meerwaarde op, schrijven alleen precies dat op wat je zelf ook al wist, en nog veel meer van dat soort ‘bevindingen’. Zeker trendgevoelige managementbladen hebben een sterke voorkeur voor dit soort artikelen. De lezers zijn het immers al snel met dergelijke stelling eens, en dat scoort.

Tegelijkertijd groeit de adviesbranche als nooit tevoren. Een reden voor mij om ook eens bij dit fenomeen stil te staan. Mede gezien het feit dat ik recentelijk weer eens een aantal gesprekken hebt gevoerd met mijn adviseur. De bovenstaande kwalificaties wil ik niet onderschrijven, alhoewel de adviseur ook wel wordt omschreven als een ‘naar personage’, en dat heb ik ook zo ervaren, althans in eerste aanleg.

Die adviseur komt zo maar in je bedrijf kijken, stelt allerlei vragen en doet vervolgens alsof hij de wijsheid in pacht heeft. Daarbij komt nog dat hij - zo op het oog - vaak heel weinig begrip heeft voor alle duidelijke redenen waarom bepaalde zaken nog niet geregeld zijn, of soms zelfs fout gaan in je bedrijf. Kortom: een vervelend moment in ons ondernemersbestaan.

Het is echter zaak om gebruik te maken van hetgeen u overkomt. Natuurlijk zullen er dingen naar voren komen waarop u niet zit te wachten. Natuurlijk lijkt hij een wijsneus; uiteraard toont hij weinig of geen begrip. Natuurlijk roept of schrijft de adviseur dingen die niet te realiseren zijn in uw beleving. Maar u en ik vergeten soms dat wij juist deze persoon in hebben gehuurd om uiterst kritisch (au, dat is pijnlijk voor ons ondernemersego) te zijn; ook over ons eigen functioneren. Een oud gezegde luidt immers: ‘Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.’

Wij zijn als ondernemer niet gewend aan ongelijk krijgen. Maar misschien zijn we ook wel een beetje bedrijfsblind geworden. Wellicht zijn we een beetje vastgeroest. Juist in een wereld die zo ontzettend snel verandert als die van tegenwoordig, hebben we meer dan ooit behoefte aan die ‘nare’ mensen.

Allereerst dient men wat afstand te nemen van het moment. Gewoon eens rustig nadenken over wat die adviseur onder onze aandacht heeft gebracht. Vervolgens eens kritisch naar uw bedrijf en naar uzelf kijken. Het zou weleens zo kunnen zijn dat u dan veel meer inspiratie en inzicht opdoet van die adviseur dan u zich aanvankelijk kon voorstellen. En ja, het zal altijd een beetje zeer blijven doen. Maar niemand kan alles zelf weten. Het is dan ook geen schande als een rasechte ondernemer zich zo nu en dan even spiegelt aan een adviseur. Echt niet! Ik durf dat - zelf een adviseur - hardop te zeggen. Want dat deed even zeer...

Deze column van Hans van Spronsen verscheen eerder in een uitgave van hotelvakblad Hospitality Management.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
Nederlandse economie krimpt historisch met 8,5 procent

Volgens de eerste berekening van het CBS, op basis van nu beschikbare gegevens, is het bruto binnenlands product (bbp) in het tweede kwartaal van 2020 met 8,5 procent gedaald ten opzichte van een kwartaal eerder. Een dergelijke krimp is niet eerder door het CBS gemeten. De daling van het bbp in h...

Coronacrisis
CEO van Generator Hostels reageert op de quarantaineregels van het VK na verblijf in Nederland

Nederland is voor veel landen roodgekleurd, wanneer het corona betreft. Het aantal besmettingen per 100.000 inwoners is immers behoorlijk opgelopen in ons land, waardoor ons land een risicogebied is en enkel essentiële reizen door Britten naar ons land worden aangeraden. Britten die terugkeren ...

Economie Toerisme
Onderzoek: coronacrisis treft hotelindustrie zwaarder dan platforms zoals Airbnb

Op het hoogtepunt van de zomervakantie overtreffen de 'short-term rentals' op platforms zoals Airbnb de prestaties van de hotelmarkt. Deze platforms presteerden over het algemeen duidelijk beter dan vergelijkbare kwaliteitshotelconcurrenten, volgens een STR- en AirDNA-studie van 15 stedelijk...

Toerisme Coronacrisis
Nederlandse reizigers veranderen reisgedrag na corona: kleinere accommodaties en later boeken

Met het coronavirus in ons midden verandert ook ons reisgedrag. We kiezen voor kleinere accommodaties, stappen eerder in de auto dan het vliegtuig en kiezen massaal voor last minutes. Dat blijkt uit onderzoek van de VakantieDiscounter. Kleinschalige accommodaties worden populairder Van de 1....

Opening Utrecht
Nieuwste horecalocatie van Utrecht geopend

Drukke dagen in de keuken, nieuwe soepproevers en een volgeboekt hotel: de opening van Utrechts eerste soepbar Soep-er, én van de negen sfeervolle kamers van het bovengelegen logement Petit Beijers is een feit. Op zondag 12 juli openden horecaondernemers Janine en Tom hun deuren aan Vismarkt ...

Personalia
Hotelier Martin Lindelauf gaat met pensioen

Na ruim vierendertig jaar gaat Martin Lindelauf met pensioen. Een pensioen dat welverdiend is, maar velen vinden het toch jammer om hem te zien gaan. Collega, zakenpartner, leermeester of hoe je hem ook zou willen noemen, de man met het jaloersmakende cv gaat er definitief mee stoppen. Martin&rs...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: