Column Hans van Spronsen: Au, dat doet zeer!

23 maart 2000 | Hans van Spronsen

In allerlei dagblad- en tijdschriftartikelen is de afgelopen jaren nogal wat geschreven over die vermaledijde ‘adviseurs’. Zij rekenen teveel, leveren geen meerwaarde op, schrijven alleen precies dat op wat je zelf ook al wist, en nog veel meer van dat soort ‘bevindingen’. Zeker trendgevoelige managementbladen hebben een sterke voorkeur voor dit soort artikelen. De lezers zijn het immers al snel met dergelijke stelling eens, en dat scoort.

Tegelijkertijd groeit de adviesbranche als nooit tevoren. Een reden voor mij om ook eens bij dit fenomeen stil te staan. Mede gezien het feit dat ik recentelijk weer eens een aantal gesprekken hebt gevoerd met mijn adviseur. De bovenstaande kwalificaties wil ik niet onderschrijven, alhoewel de adviseur ook wel wordt omschreven als een ‘naar personage’, en dat heb ik ook zo ervaren, althans in eerste aanleg.

Die adviseur komt zo maar in je bedrijf kijken, stelt allerlei vragen en doet vervolgens alsof hij de wijsheid in pacht heeft. Daarbij komt nog dat hij - zo op het oog - vaak heel weinig begrip heeft voor alle duidelijke redenen waarom bepaalde zaken nog niet geregeld zijn, of soms zelfs fout gaan in je bedrijf. Kortom: een vervelend moment in ons ondernemersbestaan.

Het is echter zaak om gebruik te maken van hetgeen u overkomt. Natuurlijk zullen er dingen naar voren komen waarop u niet zit te wachten. Natuurlijk lijkt hij een wijsneus; uiteraard toont hij weinig of geen begrip. Natuurlijk roept of schrijft de adviseur dingen die niet te realiseren zijn in uw beleving. Maar u en ik vergeten soms dat wij juist deze persoon in hebben gehuurd om uiterst kritisch (au, dat is pijnlijk voor ons ondernemersego) te zijn; ook over ons eigen functioneren. Een oud gezegde luidt immers: ‘Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.’

Wij zijn als ondernemer niet gewend aan ongelijk krijgen. Maar misschien zijn we ook wel een beetje bedrijfsblind geworden. Wellicht zijn we een beetje vastgeroest. Juist in een wereld die zo ontzettend snel verandert als die van tegenwoordig, hebben we meer dan ooit behoefte aan die ‘nare’ mensen.

Allereerst dient men wat afstand te nemen van het moment. Gewoon eens rustig nadenken over wat die adviseur onder onze aandacht heeft gebracht. Vervolgens eens kritisch naar uw bedrijf en naar uzelf kijken. Het zou weleens zo kunnen zijn dat u dan veel meer inspiratie en inzicht opdoet van die adviseur dan u zich aanvankelijk kon voorstellen. En ja, het zal altijd een beetje zeer blijven doen. Maar niemand kan alles zelf weten. Het is dan ook geen schande als een rasechte ondernemer zich zo nu en dan even spiegelt aan een adviseur. Echt niet! Ik durf dat - zelf een adviseur - hardop te zeggen. Want dat deed even zeer...

Deze column van Hans van Spronsen verscheen eerder in een uitgave van hotelvakblad Hospitality Management.

HM302000

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
Hotelovernachtingen volgend jaar weer terug op niveau 2019

Na de grootste dip uit de historie van de hotelsector is herstel in zicht. In 2022 komt het aantal hotelovernachtingen in Nederland weer uit op het niveau van piekjaar 2019 met bijna 55 miljoen. In Amsterdam duurt het een jaar langer voordat de schade is ingelopen, omdat de stad erg afhankelijk is v ...

Achtergronden Ondernemen
Max Brown Hotels winnaar 'Hotel Website of the Year 2021'

Zojuist is tijdens een digitale ceremonie bekend gemaakt dat Max Brown Hotels winnaar is geworden van de Hotel Website of the Year verkiezing 2021. De hotelketen mag deze titel een jaar lang voeren en heeft een bokaal en een cheque ter waarde van € 1.000 ontvangen. Communicatieboodschap door ...

Personeel Achtergronden
Bekende gezichten van Château Neercanne nemen afscheid

Château Neercanne kondigt aan dat twee bekende gezichten van Château Neercanne per 1 maart aanstaande afscheid gaan nemen vanwege een volgende stap in hun carrière. Maître d’Hotel Dennis Lemmens maakt promotie binnen Oostwegel Collection en wordt Food & Beverage Ma ...

Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: 2020; Het jaar van personeelstekort tot gastentekort

Begin 2020 was onze zorg en grootste uitdaging voor het jaar: het personeelstekort. In maart werden we ruw geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Corona sneed ons de pas af. Dit met ongelofelijke gevolgen voor onze sector. Al snel moesten we leven met de verplichte sluiting en vervolgens met d ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: