Column Hans van Spronsen: Groene marketing

15 mei 2019 | Hans van Spronsen

De wereld komt langzamerhand in beweging voor een beter klimaat. Ons kabinet heeft grootste plannen, we hebben klimaattafels en klimaatmarsen, maar natuurlijk ook de recente verkiezingen waar dit item een belangrijke rol speelde. Kortom, het lijkt erop dat de mens van vandaag de dag hier bewust mee omgaat. De vraag is echter wanneer de consument - en ook onze gast - daadwerkelijk het klimaatbeleid van een onderneming gaat meewegen in zijn of haar besluit bij aankoop van producten en diensten. Gaat onze gast bij de keuze voor een hotel het element duurzaamheid, ofwel de ecologische footprint van dit hotel, een rol laten spelen?

We zien vooralsnog dat de consument grote moeite heeft om bijvoorbeeld voor biologische producten meer te moeten betalen dan voor ‘gewone’ producten. Weliswaar groeit dit aandeel, maar het gaat nog steeds erg langzaam. Ook is het de vraag in welke mate de hotelgast daadwerkelijk zijn handdoeken minder laat wassen omdat het hotel een kaartje neerzet waarop staat vermeld dat dit goed voor het milieu is. Hier laten we trouwens als sector best wat lopen, want uit onderzoek blijkt dat gasten hier daadwerkelijk rekening mee gaan houden als er informatie wordt verstrekt over de besparing en het effect hiervan op het milieu. Een kleine moeite met misschien wel een groot effect voor een hotel. Desalniettemin zal een groep gasten – nu, maar zeker op termijn - duurzaamheid in hun keuze mee laten spelen. Dit wordt onderbouwd door de opkomst van websites zoals www.bookdifferent.nl. Een website die met behulp van slimme algoritmes een oplossing geeft voor de gast die op zoek is naar een duurzaam hotel.

Het lijkt er dus op dat we serieus werk moeten gaan maken van de ‘D van Duurzaamheid’. Tijd voor de D van Duurzaamheid in uw marketingmix en meer aandacht in uw communicatie over welk energielabel uw hotelpand heeft, hoeveel energie het bedrijf zelf opwekt en welke andere duurzame maatregelen u allemaal genomen heeft. De gast van de toekomst zal dit steeds belangrijker gaan vinden!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns
Column Ewout Hoogendoorn: Case Study Strandhotel

Cadzand is nogal op de schop gegaan. Mega-ontwikkelingen in hotels, appartementen en een prachtige nieuwe haven. Op de kuststrook dan. Net zoals bij veel van de Belgische kustdorpen kost hier een appartementje met direct zicht op zee minstens 6.000 euro per vierkante meter. Direct achter het eerste ...

Ontbijt
Wat zoekt de gast in het hotelontbijt?

Het hotelontbijt is in beweging. En hoe. Waar voorheen hotels bijna zonder uitzondering kozen voor het traditionele buffet, zijn veel hoteleigenaren tegenwoordig genoodzaakt verder te kijken. “Zelfs de AH To Go is een concurrent.” Rino Soeters is eigenaar van LBG Hotels. Een hotelgroe...

Onderwijs
Versnelde opleiding ROC Mondriaan biedt kansen voor hotelsector

De International Hotel and Management School van ROC Mondriaan sloot onlangs een samenwerkingsovereenkomst met een aantal gerenommeerde hotelketens en een congreslocatie om studenten versneld klaar te stomen voor een baan in de hotelsector. Daardoor kunnen studenten via een verkort traject binnen tw...

Hotelbouwplannen Opening
[FOTO'S] easyHotel met 153 kamers geopend bij Amsterdam Airport Schiphol

easyHotel Benelux heeft vorige week de deuren van haar nieuwste vestiging Amsterdam Airport Schiphol volledig geopend. Deze negende vestiging van easyHotel Benelux is met maar liefst 153 kamers het grootste hotel tot nu toe van dit snelgroeiende label. Sinds afgelopen juli was een gedeelte van de...

Interview Hoteltech
Annemarie van Gaal: "Ook de hotellerie kan nieuwe verdienmodellen aanboren"

Toen Wayne Gretzki, de wereldberoemde Canadese ijshockeyer, gevraagd werd naar de reden van zijn succes, antwoordde hij: “Ik skate naar waar de puck heen gaat en niet naar waar hij vandaan komt.” En zo is het. Veel ondernemers en managers borduren nog steeds voort op het verleden, op ...

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Het programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik, is definitief. De namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en auteur van de boeken 'Het drama Ahold' en &#...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: