Column Hans van Spronsen: Groene marketing

15 mei 2019 | Hans van Spronsen

De wereld komt langzamerhand in beweging voor een beter klimaat. Ons kabinet heeft grootste plannen, we hebben klimaattafels en klimaatmarsen, maar natuurlijk ook de recente verkiezingen waar dit item een belangrijke rol speelde. Kortom, het lijkt erop dat de mens van vandaag de dag hier bewust mee omgaat. De vraag is echter wanneer de consument - en ook onze gast - daadwerkelijk het klimaatbeleid van een onderneming gaat meewegen in zijn of haar besluit bij aankoop van producten en diensten. Gaat onze gast bij de keuze voor een hotel het element duurzaamheid, ofwel de ecologische footprint van dit hotel, een rol laten spelen?

We zien vooralsnog dat de consument grote moeite heeft om bijvoorbeeld voor biologische producten meer te moeten betalen dan voor ‘gewone’ producten. Weliswaar groeit dit aandeel, maar het gaat nog steeds erg langzaam. Ook is het de vraag in welke mate de hotelgast daadwerkelijk zijn handdoeken minder laat wassen omdat het hotel een kaartje neerzet waarop staat vermeld dat dit goed voor het milieu is. Hier laten we trouwens als sector best wat lopen, want uit onderzoek blijkt dat gasten hier daadwerkelijk rekening mee gaan houden als er informatie wordt verstrekt over de besparing en het effect hiervan op het milieu. Een kleine moeite met misschien wel een groot effect voor een hotel. Desalniettemin zal een groep gasten – nu, maar zeker op termijn - duurzaamheid in hun keuze mee laten spelen. Dit wordt onderbouwd door de opkomst van websites zoals www.bookdifferent.nl. Een website die met behulp van slimme algoritmes een oplossing geeft voor de gast die op zoek is naar een duurzaam hotel.

Het lijkt er dus op dat we serieus werk moeten gaan maken van de ‘D van Duurzaamheid’. Tijd voor de D van Duurzaamheid in uw marketingmix en meer aandacht in uw communicatie over welk energielabel uw hotelpand heeft, hoeveel energie het bedrijf zelf opwekt en welke andere duurzame maatregelen u allemaal genomen heeft. De gast van de toekomst zal dit steeds belangrijker gaan vinden!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Gratis scan voor onafhankelijke hotels en B&B's

Het nieuwe platform Scanjehotel.nl is een initiatief om hoteleigenaren van onafhankelijke hotels en B&B’s te helpen met het mogelijk - tijdelijk - verlagen van de maandelijkse kosten. Van energieleveranciers tot TV - en internetaanbieders en afvalkosten: alle maandelijkse vaste lasten ...

Interview Coronacrisis
“De onduidelijkheid vanuit de overheid is vermoeiend”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit tiende hoofdstuk be...

Coronacrisis
"Kabinet verlengt coronamaatregelen die gelden tot 6 april "

Het kabinet besluit aanstaande dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatregelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden en musea, worden dan verder besproken. Verschillende landelijke media, waaronder NU.nl en ...

Interview Coronacrisis
Oproep: “Leveranciers, denk alsjeblieft mee met ons”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit negende hoofdstuk b...

Interview Coronacrisis
"Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Hoe maak ik mijn hotel meer crisisbestendig?

Hotels sluiten massaal hun deuren vanwege het coronavirus. Een zeer ingrijpend en moeilijk besluit. Hotelketens Van der Valk en Fletcher kondigen aan ruimte beschikbaar te stellen om herstellende coronapatiënten op te vangen. Ziekenhuizen houden zo meer ruimte over voor de zware zorg. Geven hot...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: