Column Hans van Spronsen: Groene marketing

15 mei 2019 | Hans van Spronsen

De wereld komt langzamerhand in beweging voor een beter klimaat. Ons kabinet heeft grootste plannen, we hebben klimaattafels en klimaatmarsen, maar natuurlijk ook de recente verkiezingen waar dit item een belangrijke rol speelde. Kortom, het lijkt erop dat de mens van vandaag de dag hier bewust mee omgaat. De vraag is echter wanneer de consument - en ook onze gast - daadwerkelijk het klimaatbeleid van een onderneming gaat meewegen in zijn of haar besluit bij aankoop van producten en diensten. Gaat onze gast bij de keuze voor een hotel het element duurzaamheid, ofwel de ecologische footprint van dit hotel, een rol laten spelen?

We zien vooralsnog dat de consument grote moeite heeft om bijvoorbeeld voor biologische producten meer te moeten betalen dan voor ‘gewone’ producten. Weliswaar groeit dit aandeel, maar het gaat nog steeds erg langzaam. Ook is het de vraag in welke mate de hotelgast daadwerkelijk zijn handdoeken minder laat wassen omdat het hotel een kaartje neerzet waarop staat vermeld dat dit goed voor het milieu is. Hier laten we trouwens als sector best wat lopen, want uit onderzoek blijkt dat gasten hier daadwerkelijk rekening mee gaan houden als er informatie wordt verstrekt over de besparing en het effect hiervan op het milieu. Een kleine moeite met misschien wel een groot effect voor een hotel. Desalniettemin zal een groep gasten – nu, maar zeker op termijn - duurzaamheid in hun keuze mee laten spelen. Dit wordt onderbouwd door de opkomst van websites zoals www.bookdifferent.nl. Een website die met behulp van slimme algoritmes een oplossing geeft voor de gast die op zoek is naar een duurzaam hotel.

Het lijkt er dus op dat we serieus werk moeten gaan maken van de ‘D van Duurzaamheid’. Tijd voor de D van Duurzaamheid in uw marketingmix en meer aandacht in uw communicatie over welk energielabel uw hotelpand heeft, hoeveel energie het bedrijf zelf opwekt en welke andere duurzame maatregelen u allemaal genomen heeft. De gast van de toekomst zal dit steeds belangrijker gaan vinden!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

Personalia
Sander Allegro nieuwe algemeen directeur van QL Hotels

Sander Allegro, vaste columnist voor Hospitality Management, maakte zojuist via social media bekend dat hij per 1 januari 2020 aan de slag gaat als algemeen directeur van QL Hotels. Hieronder lees je de bekendmaking van Sander, die hij op Facebook plaatste: 'Per 1 januari 2020 ga ik aan de sl...

Achtergronden Internationaal
Virtuoso feliciteert awardwinnende topmanagers

Wereldwijd reisnetwerk Virtuoso feliciteert de vijf leden en adviseurs van het reisbureau die de EMEA netwerkprijzen voor innovatie, leiderschap en verkoopkracht hebben gewonnen. De Virtuoso EMEA Member Awards tonen leden die het kaliber van het talent binnen het netwerk illustreren. De winnaars wer...

Opening Internationaal
Louvre Hotels Group opent twee hotels in ‘Le Belaroïa’

Louvre Hotels Group zet zijn ontwikkelingsstrategie voort door uit te breiden op belangrijke locaties. Deze keer richten zij zich in Montpellier specifiek op Le Belaroïa, een complex van 9000 m2, ontworpen door de Franse architect Manuelle Gautrand. In dit complex worden voor het eerst in Frank...

Achtergronden
Camille Oostwegel senior neemt afscheid

In 2020 gaat de Oostwegel Collection een nieuwe fase in, zo laat het Limburgse hotelbedrijf weten. Camille sr. neemt op zijn zeventigste verjaardag afscheid als eigenaar en algemeen directeur en draagt het stukje over aan zijn zoon, Camille jr. In het nieuwe jaar gaat de Oostwegel Collection vers...

Awards F&B
Genomineerden F&B Professional of the Year 2020 bekend

Ieder jaar gaat de AF&BM, hét netwerk voor F&B professionals, op zoek naar de F&B Professional of the Year. Dit is die professional die gastheer of -vrouw pur sang is en die dag in dag uit laat zien dat hij of zij met aanstekelijk enthousiasme een echte motivator en coach is voor ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: