Column Hans van Spronsen: Groene marketing

15 mei 2019 | Hans van Spronsen

De wereld komt langzamerhand in beweging voor een beter klimaat. Ons kabinet heeft grootste plannen, we hebben klimaattafels en klimaatmarsen, maar natuurlijk ook de recente verkiezingen waar dit item een belangrijke rol speelde. Kortom, het lijkt erop dat de mens van vandaag de dag hier bewust mee omgaat. De vraag is echter wanneer de consument - en ook onze gast - daadwerkelijk het klimaatbeleid van een onderneming gaat meewegen in zijn of haar besluit bij aankoop van producten en diensten. Gaat onze gast bij de keuze voor een hotel het element duurzaamheid, ofwel de ecologische footprint van dit hotel, een rol laten spelen?

We zien vooralsnog dat de consument grote moeite heeft om bijvoorbeeld voor biologische producten meer te moeten betalen dan voor ‘gewone’ producten. Weliswaar groeit dit aandeel, maar het gaat nog steeds erg langzaam. Ook is het de vraag in welke mate de hotelgast daadwerkelijk zijn handdoeken minder laat wassen omdat het hotel een kaartje neerzet waarop staat vermeld dat dit goed voor het milieu is. Hier laten we trouwens als sector best wat lopen, want uit onderzoek blijkt dat gasten hier daadwerkelijk rekening mee gaan houden als er informatie wordt verstrekt over de besparing en het effect hiervan op het milieu. Een kleine moeite met misschien wel een groot effect voor een hotel. Desalniettemin zal een groep gasten – nu, maar zeker op termijn - duurzaamheid in hun keuze mee laten spelen. Dit wordt onderbouwd door de opkomst van websites zoals www.bookdifferent.nl. Een website die met behulp van slimme algoritmes een oplossing geeft voor de gast die op zoek is naar een duurzaam hotel.

Het lijkt er dus op dat we serieus werk moeten gaan maken van de ‘D van Duurzaamheid’. Tijd voor de D van Duurzaamheid in uw marketingmix en meer aandacht in uw communicatie over welk energielabel uw hotelpand heeft, hoeveel energie het bedrijf zelf opwekt en welke andere duurzame maatregelen u allemaal genomen heeft. De gast van de toekomst zal dit steeds belangrijker gaan vinden!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Charme Hotels breidt uit met Kasteel Solhof en Hotel Ter Elst in België

Charme Hotels heeft het hotel Ter Elst te Edegem en het kasteel Solhof te Aartselaar aan haar collectie mogen toevoegen. Hotel Ter Elst is gelegen aan de rand van de stad Antwerpen, heeft 53 ruime kamers, voorzien van gratis koffie en thee, airconditioning en wifi. ’s Ochtends kan de gast geni...

Hotelketens Achtergronden
Pulitzer maakt customer journey compleet met webshop

De Pulitzer ervaring maar dan thuis. Het is vanaf nu mogelijk met de lancering van de nieuwe Pulitzer Home collection van Pulitzer Amsterdam. Het populaire vijfsterrenhotel lanceert deze week een eigen online shop waarin typische Pulitzer producten worden verkocht. Online Shop Het idee van de ...

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Hotel Parkview Amsterdam gesloten door burgemeester vanwege incidenten met handgranaten

Gisteren is op last van burgemeester Halsema Hotel Parkview aan de Korte Van Eeghenstraat in Amsterdam gesloten. De sluiting is voor onbepaalde tijd en op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In de nacht van 5 op 6 juli is er een explosie geweest in de Korte Van Eeghenstraat. Het...

Achtergronden Tech
Gen Z: sociale media belangrijkste inspiratiebron voor vakantiebestemming

Er wordt veel gespeculeerd over Generatie Z en het gebruik van sociale media. Zijn Gen Z’ers het al zat? Delen ze nog steeds content? Zijn ze echt zo afhankelijk van influencers? Nieuw onderzoek van Booking.com wijst uit dat, alhoewel Gen Z-reizigers visueel ingesteld zijn, hun vakantiekeuzes ...

Amsterdam Interview Longread
Afscheidsinterview Hans Vugts, Hotel Casa Amsterdam

Het begrip ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ is dusdanig ingeburgerd dat de afkorting MVO telkens opduikt in allerlei marketingstrategieën. Veel bedrijven gaan kort door de bocht om zich dat predicaat toe te eigenen. Dus laten we maar eens kijken naar een hotel dat niet enkel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: