Column Hans van Spronsen: Groene marketing

15 mei 2019 | Hans van Spronsen

De wereld komt langzamerhand in beweging voor een beter klimaat. Ons kabinet heeft grootste plannen, we hebben klimaattafels en klimaatmarsen, maar natuurlijk ook de recente verkiezingen waar dit item een belangrijke rol speelde. Kortom, het lijkt erop dat de mens van vandaag de dag hier bewust mee omgaat. De vraag is echter wanneer de consument - en ook onze gast - daadwerkelijk het klimaatbeleid van een onderneming gaat meewegen in zijn of haar besluit bij aankoop van producten en diensten. Gaat onze gast bij de keuze voor een hotel het element duurzaamheid, ofwel de ecologische footprint van dit hotel, een rol laten spelen?

We zien vooralsnog dat de consument grote moeite heeft om bijvoorbeeld voor biologische producten meer te moeten betalen dan voor ‘gewone’ producten. Weliswaar groeit dit aandeel, maar het gaat nog steeds erg langzaam. Ook is het de vraag in welke mate de hotelgast daadwerkelijk zijn handdoeken minder laat wassen omdat het hotel een kaartje neerzet waarop staat vermeld dat dit goed voor het milieu is. Hier laten we trouwens als sector best wat lopen, want uit onderzoek blijkt dat gasten hier daadwerkelijk rekening mee gaan houden als er informatie wordt verstrekt over de besparing en het effect hiervan op het milieu. Een kleine moeite met misschien wel een groot effect voor een hotel. Desalniettemin zal een groep gasten – nu, maar zeker op termijn - duurzaamheid in hun keuze mee laten spelen. Dit wordt onderbouwd door de opkomst van websites zoals www.bookdifferent.nl. Een website die met behulp van slimme algoritmes een oplossing geeft voor de gast die op zoek is naar een duurzaam hotel.

Het lijkt er dus op dat we serieus werk moeten gaan maken van de ‘D van Duurzaamheid’. Tijd voor de D van Duurzaamheid in uw marketingmix en meer aandacht in uw communicatie over welk energielabel uw hotelpand heeft, hoeveel energie het bedrijf zelf opwekt en welke andere duurzame maatregelen u allemaal genomen heeft. De gast van de toekomst zal dit steeds belangrijker gaan vinden!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards Cocktails
Super Lyan beste hotelbar van Amsterdam

Super Lyan is uitgekozen tot beste hotelbar van Amsterdam. De prijs werd zaterdag voor de zevende keer uitgereikt door de Belvedere Best Hotel Bar Awards tijdens de jaarlijkse Hotelnacht. De prijs werd in ontvangst genomen door Bar Manager Dan Garnell, Director of F&B Jos van Hunen en hoteldirec...

Achtergronden Internationaal
Relais & Châteaux verwelkomt negen nieuwe leden

Negen nieuwe leden van over de hele wereld komen de familie Relais & Châteaux verrijken. Dankzij hun uitzonderlijke locaties, de charme van hun architectuur, hun unieke geschiedenis en het talent van hun chef-koks, openen deze huizen nieuwe vensters naar de wereld voor reizigers. Chatha...

Columns
Column Hans van Spronsen: OK Boomer

Wellicht heeft u het de afgelopen weken of maanden online voorbij zien komen, de nieuwe online grap die graag wordt verspreid door millennials en de generaties die daarop volgen; ‘OK Boomer’. Kort gezegd is het een grapje met een serieuze kern, de term werd zelfs al gebruikt in het parle...

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: