Column Hans van Spronsen: Hallo, Alexa

11 oktober 2019 | redactie

Wordt onze stem wel genoeg gehoord in de hotellerie? Natuurlijk houdt het moderne hotel tal van zaken met betrekking tot het gastgedrag bij. Vervolgens zet men deze informatie om in toekomstig beleid. Vandaag de dag zal deze informatievergaring zich concentreren op ons boekingsgedrag en nog weinig op ons feitelijke gedrag in het hotel. Toch denk ik dat hier veel winst te behalen is om zo ons aanbod beter af te stemmen op de behoefte van de gast.

Op deze manier informatie vergaren zou nog wel eens kunnen gaan schelen in de hoogte van bepaalde investeringen, energieverbruik en de inzet van medewerkers. Dit kan bijvoorbeeld door meer inzicht te krijgen in de tijdstippen van het gebruik van de hotelfaciliteiten. Door de implementatie van slimme software kunt u uw managementinformatiesysteem bij voortduring verbeteren. Met voordelen voor uw gasten en uw effect op het milieu.

Ook zal de gebruiksvriendelijkheid van de apparatuur in de hotelkamer de komende jaren veranderen. Nu al kan ik in mijn auto roepen “ik heb het koud” en dan wordt automatisch de verwarming hoger gezet. Maar niet alleen in mijn auto kan dit, door de komst van producten zoals Alexa zal ook in huis stapje voor stapje de stem gestuurde aansturing van apparaten verder ontwikkelen. Lijkt me trouwens prettig om alleen maar te hoeven zeggen dat ik trek heb in espresso bij thuiskomst en dat dit dan binnen luttele ogenblikken klaar staat. Of dat ik vanuit mijn auto alvast de verlichting van de hal en de woonkamer kan aanzetten. De mogelijkheden lijken onbeperkt te worden.

En Alexa zal ook in het hotel in de toekomst niet meer weg te denken zijn. Het zal namelijk net zo gaan als met de ontwikkeling van de badkamer. Als ik thuis gewend ben aan bepaalde luxe wil ik dat zeker ook in een hotel. Alexa doet in een aantal hotels al de gordijnen dicht, zet de airco wat hoger zetten en zet koffie. Het wordt dus tijd dat u Alexa gaat ontmoeten en goede vrienden met haar wordt. Over een paar jaar is zij niet meer weg te denken uit uw vriendenkring.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: