Column Hans van Spronsen: Hallo, Alexa

11 oktober 2019 | redactie

Wordt onze stem wel genoeg gehoord in de hotellerie? Natuurlijk houdt het moderne hotel tal van zaken met betrekking tot het gastgedrag bij. Vervolgens zet men deze informatie om in toekomstig beleid. Vandaag de dag zal deze informatievergaring zich concentreren op ons boekingsgedrag en nog weinig op ons feitelijke gedrag in het hotel. Toch denk ik dat hier veel winst te behalen is om zo ons aanbod beter af te stemmen op de behoefte van de gast.

Op deze manier informatie vergaren zou nog wel eens kunnen gaan schelen in de hoogte van bepaalde investeringen, energieverbruik en de inzet van medewerkers. Dit kan bijvoorbeeld door meer inzicht te krijgen in de tijdstippen van het gebruik van de hotelfaciliteiten. Door de implementatie van slimme software kunt u uw managementinformatiesysteem bij voortduring verbeteren. Met voordelen voor uw gasten en uw effect op het milieu.

Ook zal de gebruiksvriendelijkheid van de apparatuur in de hotelkamer de komende jaren veranderen. Nu al kan ik in mijn auto roepen “ik heb het koud” en dan wordt automatisch de verwarming hoger gezet. Maar niet alleen in mijn auto kan dit, door de komst van producten zoals Alexa zal ook in huis stapje voor stapje de stem gestuurde aansturing van apparaten verder ontwikkelen. Lijkt me trouwens prettig om alleen maar te hoeven zeggen dat ik trek heb in espresso bij thuiskomst en dat dit dan binnen luttele ogenblikken klaar staat. Of dat ik vanuit mijn auto alvast de verlichting van de hal en de woonkamer kan aanzetten. De mogelijkheden lijken onbeperkt te worden.

En Alexa zal ook in het hotel in de toekomst niet meer weg te denken zijn. Het zal namelijk net zo gaan als met de ontwikkeling van de badkamer. Als ik thuis gewend ben aan bepaalde luxe wil ik dat zeker ook in een hotel. Alexa doet in een aantal hotels al de gordijnen dicht, zet de airco wat hoger zetten en zet koffie. Het wordt dus tijd dat u Alexa gaat ontmoeten en goede vrienden met haar wordt. Over een paar jaar is zij niet meer weg te denken uit uw vriendenkring.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: