Column Hans van Spronsen: Hallo, Alexa

11 oktober 2019 | redactie

Wordt onze stem wel genoeg gehoord in de hotellerie? Natuurlijk houdt het moderne hotel tal van zaken met betrekking tot het gastgedrag bij. Vervolgens zet men deze informatie om in toekomstig beleid. Vandaag de dag zal deze informatievergaring zich concentreren op ons boekingsgedrag en nog weinig op ons feitelijke gedrag in het hotel. Toch denk ik dat hier veel winst te behalen is om zo ons aanbod beter af te stemmen op de behoefte van de gast.

Op deze manier informatie vergaren zou nog wel eens kunnen gaan schelen in de hoogte van bepaalde investeringen, energieverbruik en de inzet van medewerkers. Dit kan bijvoorbeeld door meer inzicht te krijgen in de tijdstippen van het gebruik van de hotelfaciliteiten. Door de implementatie van slimme software kunt u uw managementinformatiesysteem bij voortduring verbeteren. Met voordelen voor uw gasten en uw effect op het milieu.

Ook zal de gebruiksvriendelijkheid van de apparatuur in de hotelkamer de komende jaren veranderen. Nu al kan ik in mijn auto roepen “ik heb het koud” en dan wordt automatisch de verwarming hoger gezet. Maar niet alleen in mijn auto kan dit, door de komst van producten zoals Alexa zal ook in huis stapje voor stapje de stem gestuurde aansturing van apparaten verder ontwikkelen. Lijkt me trouwens prettig om alleen maar te hoeven zeggen dat ik trek heb in espresso bij thuiskomst en dat dit dan binnen luttele ogenblikken klaar staat. Of dat ik vanuit mijn auto alvast de verlichting van de hal en de woonkamer kan aanzetten. De mogelijkheden lijken onbeperkt te worden.

En Alexa zal ook in het hotel in de toekomst niet meer weg te denken zijn. Het zal namelijk net zo gaan als met de ontwikkeling van de badkamer. Als ik thuis gewend ben aan bepaalde luxe wil ik dat zeker ook in een hotel. Alexa doet in een aantal hotels al de gordijnen dicht, zet de airco wat hoger zetten en zet koffie. Het wordt dus tijd dat u Alexa gaat ontmoeten en goede vrienden met haar wordt. Over een paar jaar is zij niet meer weg te denken uit uw vriendenkring.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Events Hoteltech
LiveBlog HotelTech 2019

14.45 College door Jean-Pierre van der Rest Jean-Pierre van der Rest gaf een college over ‘Future of revenue management’ en met name over prijsstelling. Heden is Van der Rest druk met onderzoek naar psychological pricing. “We ontwikkelen alsmaar verder door op het gebied van ...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: