Column Hans van Spronsen: Hallo, Alexa

11 oktober 2019 | redactie

Wordt onze stem wel genoeg gehoord in de hotellerie? Natuurlijk houdt het moderne hotel tal van zaken met betrekking tot het gastgedrag bij. Vervolgens zet men deze informatie om in toekomstig beleid. Vandaag de dag zal deze informatievergaring zich concentreren op ons boekingsgedrag en nog weinig op ons feitelijke gedrag in het hotel. Toch denk ik dat hier veel winst te behalen is om zo ons aanbod beter af te stemmen op de behoefte van de gast.

Op deze manier informatie vergaren zou nog wel eens kunnen gaan schelen in de hoogte van bepaalde investeringen, energieverbruik en de inzet van medewerkers. Dit kan bijvoorbeeld door meer inzicht te krijgen in de tijdstippen van het gebruik van de hotelfaciliteiten. Door de implementatie van slimme software kunt u uw managementinformatiesysteem bij voortduring verbeteren. Met voordelen voor uw gasten en uw effect op het milieu.

Ook zal de gebruiksvriendelijkheid van de apparatuur in de hotelkamer de komende jaren veranderen. Nu al kan ik in mijn auto roepen “ik heb het koud” en dan wordt automatisch de verwarming hoger gezet. Maar niet alleen in mijn auto kan dit, door de komst van producten zoals Alexa zal ook in huis stapje voor stapje de stem gestuurde aansturing van apparaten verder ontwikkelen. Lijkt me trouwens prettig om alleen maar te hoeven zeggen dat ik trek heb in espresso bij thuiskomst en dat dit dan binnen luttele ogenblikken klaar staat. Of dat ik vanuit mijn auto alvast de verlichting van de hal en de woonkamer kan aanzetten. De mogelijkheden lijken onbeperkt te worden.

En Alexa zal ook in het hotel in de toekomst niet meer weg te denken zijn. Het zal namelijk net zo gaan als met de ontwikkeling van de badkamer. Als ik thuis gewend ben aan bepaalde luxe wil ik dat zeker ook in een hotel. Alexa doet in een aantal hotels al de gordijnen dicht, zet de airco wat hoger zetten en zet koffie. Het wordt dus tijd dat u Alexa gaat ontmoeten en goede vrienden met haar wordt. Over een paar jaar is zij niet meer weg te denken uit uw vriendenkring.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns
Column Hans van Spronsen: OK Boomer

Wellicht heeft u het de afgelopen weken of maanden online voorbij zien komen, de nieuwe online grap die graag wordt verspreid door millennials en de generaties die daarop volgen; ‘OK Boomer’. Kort gezegd is het een grapje met een serieuze kern, de term werd zelfs al gebruikt in het parle...

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Awards Culinair
Booking.com lanceert nieuwe pilot-app 'CityBook'

Door het gebruik van machine learning krijgen reizigers aanbevelingen die het makkelijker maken om de steden te verkennen. Met als missie het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te beleven, kondigt Booking.com een nieuwe pilot aan: CityBook. Deze digitale stedengids brengt inspiratie, pl...

Wet- en regelgeving Airbnb
KHN: Snel ingrijpen op platformen zoals Airbnb noodzakelijk

De Tweede Kamer spreekt donderdag 16 januari in een schriftelijk verslag over nieuwe wetgeving voor huizenverhuurplatformen, zoals Airbnb. In aanloop naar deze kamerbehandeling pleit Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voor verplichte medewerking van deze platformen als het gaat om toezicht op verhuu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: