Column Hans van Spronsen: Hoe gaan we het doen n.C.?

19 april 2020 | Hans van Spronsen

Ik schrijf deze column midden in roerige tijden, waarin wij voor onze klanten druk aan het werk zijn om alle mogelijke hulp te mobiliseren. Op 15 maart stond de horeca even stil en daarna is een groot deel van de ondernemers druk aan het werk gegaan met oplossingen. Gaan bezorgen, sluiten en gaan klussen, cadeaubonnen verkopen, enzovoorts… Hopelijk ook uw budgetten aanpassen, want als deze periode ons iets leert, is het dat je je moet focussen op wat je kunt beïnvloeden!  

Ik hoop dat als u dit leest alle kleine klussen, het schilderwerk en de grote schoonmaak zijn gebeurd in uw hotel en dat u contact hebt onderhouden met uw gasten en potentiële gasten. Heeft u bijvoorbeeld contact opgenomen met het bruidspaar dat hun huwelijk heeft gecanceld op de dag dat het zou worden gevierd? Wel zo warm en misschien heeft u zelfs een nieuwe datum kunnen afspreken. En natuurlijk heeft u via uw sociale media, nieuwsbrieven en website uw gasten laten zien wat er zoal opgeknapt is! Misschien heeft uw chef wel video’s opgenomen waarin hij gerechtjes laat zien van de nieuwe menukaart of recepten heeft gedeeld. Heeft u uw gasten die hebben gecanceld op andere voorwaarden nieuwe reserveringen aangeboden? 

De veerkracht van de Nederlandse maatschappij heeft in de eerste paar weken van deze crisis een paar prachtige voorbeelden opgeleverd. Zoals het aanbieden van hotelkamers voor het opvangen van herstellende patiënten uit het ziekenhuis en als opvang voor daklozen. Een flink aantal van u hebben getracht op positieve manier de mogelijkheden te verkennen. En nu verder… hoe gaan we de komende maanden met de effecten van deze coronacrisis om? Het is te hopen dat we deels weer kunnen openen in mei met een anderhalve meter restrictie, maar het is niet te voorspellen. Duidelijk is wel dat we in een andere wereld moeten gaan ondernemen, de scheiding wat betreft voor en na de coronavirus-crisis zal wereldwijd economisch goed voelbaar zijn. Dus aan de bak om uw hotel onder de aandacht van gasten te brengen die nog niet naar het buitenland durven, klaarstaan voor die gasten die toe zijn aan een feestje… Want als het coronavirus ons iets leert, naast dat we wereldwijd met elkaar verbonden zijn, is dat je het leven moet vieren wanneer dat kan. 

HM302020

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview
16 jaar geleden in Hospitality Managemen: Tolmeijer en Monaco

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een interview uit 2006 met Bas Tolmeijer en Francesco Monaco, directeuren van het Euro ...

Hotelketens Mice
Postillion Hotels opent hotel en congrescentrum in Den Haag

Postillion Hotels breidt uit naar Den Haag. Op maandag 15 maart 2021 opent het Meeting Centre van 2000 m2 in HSK Offices, naast Holland Spoor. In januari 2022 gaat het volledige Convention Centre van ruim 6500 m2 met een congrescapaciteit van 1400 personen plenair open. Postillion heeft de intentie ...

Achtergronden
De stelling van de maand: De MICE-markt wordt en blijft hybride

In deze nieuwe rubriek 'De Stelling van de Maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De eerste stelling luidt ...

Den Haag
Intell Hotel Den Haag Marina Beach is open

Direct aan het Noorderstrand ligt het dertien verdiepingen tellende Inntel Hotels Den Haag Marina Beach. Dit gloednieuwe strandhotel met het thema strand en haven beschikt over 226 luxe hotelkamers, Bar & Brasserie Willem I, Spa Flow en Meetings & Events zalen. Het hotel is een eyecatcher aa ...

Horeca naar de stembus deel vijf: D66

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Landal GreenParks verliest 35 procent omzet in 2020

Landal GreenParks heeft zich in 2020 – ondanks de coronacrisis – goed staande gehouden en wist haar positie als marktleider te handhaven, mede dankzij een sterke zomer met hoge bezettingscijfers en forse investeringen in marketing en op de parken. De uitstekende zomerprestaties maakte ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: