Column: Inzicht in gastvrijheidspsychologie gewenst

21 oktober 2020 | Hans van Spronsen

Triest nieuws, maar we zullen nog een lange periode moeten dealen met het coronavirus. Alhoewel veel hotels in Nederland deze zomer hebben geprofiteerd van de binnenlandse vakanties gaan we een twijfelachtige herfst en winter tegemoet. Ik ben bang dat een deel van uw gasten een psychologisch ‘tikje’ aan deze periode overhoudt. Het zorgen voor een schone bacteriën- en virusvrije omgeving zal een belangrijk uithangbordje worden in uw bedrijf en communicatie. En als u deze herfst en winter binnen gasten ontvangt, dan is een virusfilterend luchtverversingssysteem zeker een psychologische pré…

Als deze pandemie ons iets leert, is het wel dat degene met terras het deze zomer drukker hebben gehad. De buitenlucht was de psychologische drempel die veel Nederlanders wel over durfden. Zo zal een restaurant dat de mogelijkheid heeft om de gasten over meerdere zalen te verspreiden, ook een voordeel hebben. Communiceer dit dan ook aan uw gasten… Berichten hierover op social media of een nieuwsbrief kunnen mensen net over die drempel heen trekken. En ontken die psychologische drempels niet; ze zijn er en deal ermee. Gasten in hotels worden rustig als ze – op afstand – met dezelfde gastvrijheid worden ontvangen. Zeker als ze dan ook hebben gelezen welke maatregelen u heeft getroffen.  

Daarnaast blijft transparantie een groot goed… Wees eerlijk en oprecht naar uw gasten en laat zien dat u en uw personeel zich houden aan de afspraken. Maak statafels die tijdens een borrel bijna dwangmatig zorgen uw gasten zich houden aan de 1,5 meter-regel. Als u dat nog niet gedaan heeft: verhuis uw restaurant naar uw grote zaal, zo is er meer ruimte en meer capaciteit. Geef uw gasten de optie om van uw F&B te genieten op de kamer door middel van roomservice, ook als u dat voorheen niet standaard aanbood.

Geef uw gast opties en zorg dat ze deze opties kennen. Alleen zo kunnen we zorgen dat we komende herfst en winter samen goed doorkomen als branche.  

Meer columns?

Hans van Spronsen voorziet Hospitality Management al jaren van columns. Die hebben we hier gebundeld.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Tech Branded Content
Netflix streamen kan nu ook op de hotelkamer

Het Van der Valk Hotel in Vianen heeft een primeur te pakken. In dit hotel kunnen de hotelgasten, op dit moment op 12 kamers, alle content vanaf hun eigen device streamen naar de hotel-tv. Dit is nieuw, want met name Netflix kon in hotels tot op heden niet zomaar gestreamd worden. Thuis kan vrijw ...

Hotelketens Achtergronden
Escape room geopend in Hampshire Hotel

Sir Paul McCartney verlaat halsoverkop zijn hotelkamer na een onrustige nacht. In zijn haast is hij een gigantische koffer vergeten. De inhoud hiervan is raadselachtig. Vrijwel meteen na zijn vertrek contacteert zijn management het hotel. Zij verzoeken nadrukkelijk de koffer te bewaken en deze niet ...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Start van bouw Hotel De Timmerfabriek Vlissingen

Op donderdag 26 november heeft Wethouder John de Jonge, doormiddel van het onthullen van het bouwbord, de bouw van Hotel De Timmerfabriek officieel ingeluid. In het rijksmonumentale pand uit 1914 worden naast maar liefst 68 luxe loft (hotel)appartementen een restaurant, brasserie met chefs table, ba ...

Hotelketens Culinair
Thuisbezorging door Van der Valk tijdens Kerst

Het is niemand ontgaan; de horeca gaat er inmiddels vanuit dat er geen massale openstelling komt deze Kerst. Ook op het Van der Valk concern heeft corona flinke impact. Hoewel overnachtende hotelgasten welkom zijn, ziet de Kerst er voor Nederlands grootste horecabedrijf dit jaar heel anders uit. Sti ...

Interview Longread
Interview: ''Gelukkig hebben wij long-stay appartementen''

Loppersum. De Groningse plaats staat bekend als epicentrum van de aardbevingen, veroorzaakt door de gaswinning door de NAM. Tegelijkertijd is het een oase van rust, een plek waar je ruimte vindt en veilig kunt vertoeven. Cees de Vries, eigenaar van Hotel Spoorzicht & Spa, neemt ons mee door zijn ...

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: