Column: Inzicht in gastvrijheidspsychologie gewenst

Auteur: Hans van Spronsen
Columns 21 oktober 2020
Column: Inzicht in gastvrijheidspsychologie gewenst

Triest nieuws, maar we zullen nog een lange periode moeten dealen met het coronavirus. Alhoewel veel hotels in Nederland deze zomer hebben geprofiteerd van de binnenlandse vakanties gaan we een twijfelachtige herfst en winter tegemoet. Ik ben bang dat een deel van uw gasten een psychologisch ‘tikje’ aan deze periode overhoudt. Het zorgen voor een schone bacteriën- en virusvrije omgeving zal een belangrijk uithangbordje worden in uw bedrijf en communicatie. En als u deze herfst en winter binnen gasten ontvangt, dan is een virusfilterend luchtverversingssysteem zeker een psychologische pré…

Als deze pandemie ons iets leert, is het wel dat degene met terras het deze zomer drukker hebben gehad. De buitenlucht was de psychologische drempel die veel Nederlanders wel over durfden. Zo zal een restaurant dat de mogelijkheid heeft om de gasten over meerdere zalen te verspreiden, ook een voordeel hebben. Communiceer dit dan ook aan uw gasten… Berichten hierover op social media of een nieuwsbrief kunnen mensen net over die drempel heen trekken. En ontken die psychologische drempels niet; ze zijn er en deal ermee. Gasten in hotels worden rustig als ze – op afstand – met dezelfde gastvrijheid worden ontvangen. Zeker als ze dan ook hebben gelezen welke maatregelen u heeft getroffen.  

Daarnaast blijft transparantie een groot goed… Wees eerlijk en oprecht naar uw gasten en laat zien dat u en uw personeel zich houden aan de afspraken. Maak statafels die tijdens een borrel bijna dwangmatig zorgen uw gasten zich houden aan de 1,5 meter-regel. Als u dat nog niet gedaan heeft: verhuis uw restaurant naar uw grote zaal, zo is er meer ruimte en meer capaciteit. Geef uw gasten de optie om van uw F&B te genieten op de kamer door middel van roomservice, ook als u dat voorheen niet standaard aanbood.

Geef uw gast opties en zorg dat ze deze opties kennen. Alleen zo kunnen we zorgen dat we komende herfst en winter samen goed doorkomen als branche.  

Meer columns?

Hans van Spronsen voorziet Hospitality Management al jaren van columns. Die hebben we hier gebundeld.

HM302020

Overig nieuws