Column Mehrsa Ghadiri: Fooiflatie

Auteur: mehrsa ghadiri
Columns Mehrsa Ghadiri 17 november 2023
Column Mehrsa Ghadiri: Fooiflatie

Europeanen vonden de fooiencultuur in de VS altijd al extreem, maar nu vinden ook steeds meer Amerikanen dat het geven van, of meer het vragen om, ‘tips’ uit de hand aan het lopen is. Veel bedrijven moedigen hun gasten aan om fooi te geven en twee op de drie gasten staan hier negatief tegenover (bron: Bankrate, Juni 2023). Ze vinden dat juist bedrijven de medewerkers meer moeten betalen in plaats van te vertrouwen op de fooien die worden gegeven. 

Een fooi geven was een manier om waardering te tonen voor de verleende dienst en goed uitgevoerd werk. Maar op dit moment is er bijna geen betalingstransactie in de VS waarbij niet om een fooi gevraagd wordt, ook als er (vrijwel) geen sprake is van een dienst. Als u bijvoorbeeld koffie gaat halen of een to go bestelling ophaalt, wordt vrijwel zeker een elektronisch scherm naar u toegedraaid met de vraag of u een fooi van 18 procent, 20 procent, 25 procent of soms zelfs 30 procent wilt toevoegen. Nog verwarrender is echter dat als u naar de plaatselijke supermarkt gaat om een halve liter melk of een zakje chips te kopen, de kans is groot dat er een tipscherm op u gericht wordt. Gekker moet het niet worden.

Decennialang was er min of meer overeenstemming bereikt over de fooienetiquette: 15 tot 20 procent, afhankelijk van het serviceniveau, voor de mensen die haren knipten, drankjes maakten en voor iedereen die het minimumloon verdiende. Soms werd er een dollar in de fooienpot bij coffeeshops gedaan, soms ook niet. Een van de redenen waarom het geven van fooien een belangrijk gespreksonderwerp is geworden, is vanwege de “fooiflatie”: de snelle toename van restaurants, winkels, supermarkten, cafés, en vele andere bedrijven die digitale afrekensystemen implementeren. Hierdoor ontstaat een ongemakkelijke interactie waarbij door gasten een gevoel van druk wordt ervaren. De druk om tips te geven bij elke interactie voelt opdringerig en stressvol, maar veel mensen drukken toch op de 20 procent knop, alleen al uit pure schaamte.

De uit de hand gelopen fooiencultuur in Amerika staat ver af van de originele gedachte. Een snelle Google zoekopdracht over dit onderwerp levert miljoenen artikelen op waarin wordt besproken hoe belachelijk het allemaal is, maar niemand komt met een suggestie over hoe we dit kunnen oplossen. De enige suggestie is om de prijzen te verhogen en van daaruit medewerkers beter te betalen. Maar of dit de beste oplossing is, terwijl iedereen nu al klaagt dat de prijzen te hoog zijn, vraag ik me af. Voor velen is de fooiencultuur een verplichte gewoonte geworden en voor anderen een inkomstenbron die niet meer gemist kan worden.

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws