Column: Stop de leegloop 2.0

5 maart 2021 | David Bakker

De kop van dit artikel (nee niet mijn behaarde gezicht) heb ik gestolen van Sander Allegro. In zijn column in de Kersteditie van Hospitality Management uitte hij zijn zorgen over de hotelprofessionals die de branche verlaten. 

Veel hospitality professionals verlaten noodgedwongen de branche, maar er is ook een groot deel dat vrijwillig een andere baan zoekt. Begrijpelijk. Mensen kiezen voornamelijk vanwege de dynamiek voor de hotelbranche. Nu er weinig gebeurt en de dynamiek daardoor ontbreekt wordt er gekozen voor een (al dan niet) tijdelijke switch. 

De zorg schreeuwt om personeel. Uit onderzoek van het UWV in mei 2020 blijkt dat 77 procent van de vacatures bij huisartsenpraktijken en gezondheidscentra moeilijk vervulbaar is. In ziekenhuizen ligt dit percentage op 56 procent. Ieder jaar heeft de zorg meer medewerkers nodig. Juist de kwaliteiten die hotelprofessionals hebben, zoekt men in de zorg.

Op de arbeidsmarkt heeft de hotellerie er een serieuze concurrent bij. De zorgsector biedt goede secundaire arbeidsvoorwaarden, ‘normale’ tijden en ruimte voor een gezinsleven. In de hotellerie is dit vaak niet het geval en juist de aantrekkingskracht  van de hotellerie - de dynamiek - ontbreekt nu voor een groot deel. Hoe houd je de mensen verbonden aan de branche? 

Binden en boeien zijn dan de toverwoorden die je vaak hoort en leest, maar deze krachttermen verliezen hun tanden als daar geen goede invulling aan wordt gegeven. Ik denk dat het verstandig is om mensen onderdeel te maken van de beslissingen die je als manager, directeur of eigenaar van een hotel maakt. 

Hotels worden gedwongen om een (tijdelijke) koerswijziging in te zetten. Cash is king. Door de medewerkers mee te nemen in de funnel die tot een beslissing leidt, voelt de medewerker zich onderdeel van die beslissing en is de binding met het bedrijf sterker. Hoe komen we samen uit de crisis? En hoe denkt een medewerker daar invulling aan te kunnen geven.

Aan de onderkant van de arbeidsmarkt heerst de angst dat veel mbo en hbo studenten niet voor een hotelopleiding zullen kiezen. Gienke Osinga, Academy Director Hotel Management & Facility management bij Breda Universoty of Apllied Sciences gaf in een interview op de Horecava begin februari aan dat de aanmeldingen blijven binnenstromen. Gelukkig maar. 

Die studenten hebben een stageplek nodig. En ondanks de penibele situatie waar veel hoteliers in zitten, lijkt het mij verstandig deze stageplekken te blijven bieden. We hopen en gaan er van uit dat we over één of twee jaar weer de wereld mogen ontdekken. Dan zijn er goed geschoolde en opgeleide hotelprofessionals nodig om deze mensen te laten genieten van een ontspannen weekend weg, een uiterst gestroomlijnde conferentie of een bruiloft om nooit te vergeten. Investeren in de toekomst gebeurt nu. 

David Bakker is redacteur van het vakblad Hospitality Management. Reageren? Graag! david.bakker@uitgeverijps.nl

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
ibis Styles Delft City Centre verwelkomt haar eerste gast

ibis Styles Delft City Centre opent vanaf vandaag haar deuren. Het driesterren hotel telt 82 kamers en is gevestigd aan het Van Leeuwenhoekpark 2 in Delft. Het hotel bevindt zich in het hart van het centrum, vlakbij het station. Met de toevoeging van ibis Styles Delft City Centre aan het ibis Styles ...

Hotelbouwplannen
Bouw Amrâth Galaxy Jaarbeurs Hotel vertraagd

De ambitie om nog dit jaar het Amrath Galaxy Jaarbeurs Hotel in Utrecht te openen, gaat niet worden gehaald. De bouw van het multifunctionele gebouw heeft vertraging opgelopen. Bijna drie jaar geleden startte de bouw van de 90 meter hoge toren. Het hotelgedeelte bestaat uit de eerste zeven verdie ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Corona
Terrassen gaan op 21 april niet open

De terrassen gaan op 21 nog niet open. De voorgenomen versoepelingen zijn met minstens een week opgeschoven, aangezien de besmettingscijfers nu nog te hoog zijn. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft dit bevestigd na het 'Catshuisoverleg' van zondag. De burgemeesters van ...

Toerisme Achtergronden
Oasis Parcs verandert naam in Oasis Premium Resorts

Het premium merk Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten. De exploitant van luxe vakantieresorts beheert momenteel zeven resorts in Nederland, Curaçao, Oost ...

Achtergronden
Dit lees je in de gloednieuwe Hospitality Management

Een bijzonder speciale editie van Hospitality Management valt over een aantal dagen bij iedere hotelier op de mat. Ewout Hoogendoorn – al jaren als gewaardeerde columnist verbonden aan het blad – interviewt niemand minder dan John Fentener van Vlissingen, oprichter van zakenreisconcern B ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: