Dagvoorzitter HotelTech 2017 Mathijs Bouman: 'De digitale revolutie is nu'

13 oktober 2017 | Roy Spijker

Tijdens HotelTech 2017, hét kennisevent voor hoteliers, is macro-econoom Mathijs Bouman dagvoorzitter. Tijdens dit event wil hij hoteliers meegeven dat de digitale revolutie volop aan de gang is. "Over twintig jaar kijken we terug op deze tijd, als de elektrificatie van de industriële revolutie in de twintigste eeuw."

Als econoom en journalist werkt Mathijs Bouman als columnist bij het Financieele Dagblad en is hij beurscommentator bij RTL-Z. Daarnaast is hij regelmatig te zien in tv-programma’s als De Wereld Draait Door, Nieuwsuur een RTL Late Night. Als dagvoorzitter van HotelTech 2017 zal hij het event op een bevlogen en professionele wijze aan elkaar praten, waardoor geen enkele vraag onbeantwoord blijft en er interessante discussies zullen zijn.

Bouman heeft een duidelijk doel voor ogen tijdens HotelTech 2017. “Als dagvoorzitter probeer ik tijdens het evenement ondernemers wakker te schudden dat de digitale revolutie nu plaatsvindt. Deze revolutie gaat veel veranderen, waaronder onze economie. Bedrijven die deze revolutie willen doorstaan zullen zelf dingen moeten gaan organiseren, anders zullen ze het niet overleven.”

Als voorbeeld noemt Bouman bedrijven als Deliveroo of Foodora, die de wereld van bezorgmaaltijden op zijn kop zetten. Volgens de macro-econoom zouden hoteliers hier zelf ook iets mee moeten doen. “Hoe tof zou het zijn als je eten kunt bestellen op je hotelkamer van een restaurant uit de buurt van het hotel. Dat kan nu in principe al, maar wil je in de toekomst relevant blijven dan moet je als hotel zelf ook met vernieuwingen komen.  Doe je dat niet, dan gaan de Deliveroo’s en de Foodora’s er van de wereld dit oppakken en blijf je als bedrijf achter de feiten aanlopen. Je moet je daar tegen wapenen”

Personeelstekort? Leid zelf op!
Bouman laat ook nog even zijn licht schijnen op de huidige economische situatie in Nederland. “Economische gezien gaat het goed in Nederland. Het geld stroomt binnen. De cijfers die we nu zien zien er rooskleurig uit, ook voor volgend jaar. Eigenlijk zijn alle problemen die we nu op economisch vlak hebben, luxeproblemen.”

De macro-econoom doelt dan met name op het personeelstekort wat er op dit moment heerst. Een probleem waar ook de horeca mee kampt. “Tijdens de economische crisis die in 2008 begon, is er te weinig geïnvesteerd in opleidingen. Daardoor is er nu een personeelstekort, dit geldt niet alleen in de horeca, maar is te zien in bijna alle branches. Je kunt dit als bedrijf oplossen door personeel zelf te gaan opleiden. Je ziet ook dat grote bedrijven, zoals de NS en Philips, dit al doen.  Als ik een hotelier was zou ik dolgraag in het bestuur van een ROC bij mij in de buurt willen zitten.”

HotelTech 2017

Mathijs Bouman zal tijdens HotelTech 2017 fungeren als dagvoorzitter. Naast de macro-econoom zullen er keynote-sessies zijn van Herman Rijksen en Jaap Zijlstra, Brechtje de Leij en Herman Konings. Wil jij als hotelier op deze dag aanwezig zijn? Via de website van HotelTech 2017 is het mogelijk om je aan te melden voor het event.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: