HotelTech 2017. Brechtje de Leij: “Maak je klaar voor mobile only”

6 september 2017 | Thijs Jacobs

Brechtje de Leij is een van de keynotesprekers tijdens HotelTech 2017 en gaat de aanwezigen meer vertellen over de impact van mobile op de dagelijkse processen. Hoe maak je je hotel klaar voor het ‘mobile only’ tijdperk waarin we leven?

“Websites zijn traditioneel geënt op desktop, terwijl de smartphone nu het apparaat is waarmee we het vaakst online zijn. Jongeren hebben vaak zelfs helemaal geen desktop of laptop meer; ze zien dat als apparaten waarmee hun ouders werken. Zij doen dat niet”, aldus Brechtje.

Dienstverlening is anders


Inderdaad, veel websites – en ook hotelwebsites – zijn ‘klaar voor mobiel’. Dat is niet genoeg volgens Brechtje. “Op een mobile website bied je de content anders aan, je dienstverlening is anders. Kijk uit voor lastig te bedienen linkjes, gebruik ook stemcommando’s voor mijn part. Kijk ook uit met formulieren en invulvelden. Vraag niet om teveel informatie, want de mens is ongeduldig, alles moet snel. Dat is niet erg, want er zijn heel veel kansen en bovendien extra manieren om op meer momenten relevant te zijn met je dienstverlening. Vroeger was iemand ‘disconnected’ als hij naar buiten ging. Dan had je geen internet, maar was je met iets compleet anders bezig. Dat is compleet veranderd, want dat schermpje is er altijd.”

Relevant zijn


Hoteliers kunnen ook binnen het hotel meer doen met mobile applicaties en websites. “Iedereen neemt zijn eigen apparaat mee. De vraag is hoe je die verbindt met de aanwezige diensten in het hotel. Je kunt de ervaring van de gast verrijken. Bij citizenM bijvoorbeeld, daar kun je als gast je eigen lichtplan maken met de app. Tijdens de sessie op HotelTech kijk ik niet alleen naar het heden, maar ook naar de toekomst. Het eerste Google Glass project is geflopt, maar er zijn nu toch heel veel bedrijfjes die een extra laag over de werkelijkheid heen leggen. Dat kan met een bril, maar ook met de smartphone. Mensen gaan straks op een andere manier door de stad lopen en zien dan bijvoorbeeld een hotel met een aanbieding, realtime. Weer een extra moment om relevant te zijn.”

BEN JE HOTELIER? SCHRIJF JE VIA DEZE LINK IN VOOR HOTELTECH 2017!

 

Mobile first


Hoe kunnen hoteliers de huidige website verbeteren, of is het simpelweg terug naar het tekenbord en een nieuw platform ontwikkelen met ‘mobile first' in het achterhoofd? “Bij Sanoma heb ik de app van NU.nl ‘in-house’ gehaald. NU.nl wil altijd de eerste op elk apparaat en elk systeem zijn, ook op smartwatches bijvoorbeeld. Tijdens mijn periode gingen we van 50 procent mobile gebruik naar 80 procent. Op ieder apparaat wordt ook andere content aangeboden en op een andere manier gepresenteerd. Ook op basis van locatie zie je andere content. Eigenlijk pas je de content aan op basis van wat je weet, dat geldt ook op social media. Targeting is extreem belangrijk. De ontwikkeling gebeurde bij NU.nl op basis van ‘mobile first’ en dat is uiterst succesvol gebleken. Ik raad iedereen aan om zo te werken, want op die manier zie je ook goed wat je weg kunt laten, heel veel content kan immers weg. Een overvloed aan content kan op mobile tegen je werken… Vanuit die gestripte basis kun je voor andere apparaten elementen toevoegen, waardoor je een overzichtelijke website krijgt op ieder apparaat.”

Desktop relevant maken


Is desktop dan helemaal verdwenen? “Nee, dat niet. Tijdens de lunch is er een piek op desktop en bij NU.nl verzonden we de ouderwetse nieuwsbrief tijdens de lunch. Op die manier maakten we desktop weer relevant. Apps worden wel minder belangrijk. De meeste tijd wordt door mensen toch besteed aan een klein rijtje apps, zoals Facebook, Snapchat en Twitter. Misschien een nieuws-app erbij en de e-mail app... Dat is het wel. Een app is ook niet meer noodzakelijk, want websites lijken steeds meer op apps. Ze kunnen zelfs offline werken en zich als app gedragen.”

Storytelling over platformen heen


Er zijn veel plekken waar je je kunt manifesteren als hotel. Zowel online als offline. Hoe doe je dat effectief? Brechtje: “Als je op een feestje met marketingmensen vertelt dat je in print adverteert, word je uitgelachen. Dat is niet terecht, want ook print kan uiterst effectief zijn binnen bepaalde doelgroepen. Een succesvol bereik bestaat uit storytelling over alle platformen heen. Je moet vooral overal aanwezig zijn en speldenprikjes uitdelen. Op die manier denken mensen aan je als ze een hotel willen boeken. En daarna moet dat proces vooral snel en intuïtief zijn, want anders ben je iemand gewoon kwijt. Voor bedrijven met een ‘legacy’, zoals een website die vanuit een desktopgedachte is ontwikkeld, kost dat inzet en geld. ING pakt dat bijvoorbeeld goed aan en Uber is helemaal goed bezig. Wie een Uber bestelt hoeft niet na te denken over betalen, want dat gaat automatisch. Daarentegen heeft Uber geen legacy… Bij ING kun je met één vingerafdruk betalen, terwijl je bij ABN-Amro nog met een reader zit te hannesen. De één pakt het beter op dan de ander, zo ook binnen de hotellerie.”

BEN JE HOTELIER? SCHRIJF JE VIA DEZE LINK IN VOOR HOTELTECH 2017!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotel Opening
Eerste Leonardo Royal Hotel opent in Nederland

Op maandag 15 april, de geboortedag van Leonardo da Vinci, heeft het Leonardo Royal Hotel Amsterdam, met als afkorting LRHA, haar deuren geopend. Het allereerste Leonardo Royal Hotel in Nederland is gevestigd in een nieuw gebouw van 18 verdiepingen in het Amstelkwartier met maar liefst 490 kamers. ...

Interview Longread
Zo ga je om met bedrijfskleding in je hotel

Binnen de hotellerie is het dragen van bedrijfskleding zeer gebruikelijk. Het verhoogt de herkenbaarheid van de medewerkers en straalt professionalisme uit. Maar dan moeten de kleding en de uiterlijke verzorging wel helemaal in balans zijn. Anne-Marie van Leggelo is etiquette-expert en legt uit waar...

Achtergronden
Download de nieuwe uitgave van Hospitality Management

De aprileditie van Hospitality Management is weer uit. Dit keer aandacht voor de hotelkamer en interieur, waarbij Carlo Slag, eigenaar van Preston Palace hotel, en Debbie Zeeuw van der Laan, designer bij Valk Design, ons bijpraten over recente verbouwingen, hotelkamertrends en investeringen. Tapijt ...

Toerisme
Grote groei Amstelveense hotelovernachtingen

Het aantal hotelovernachtigingen in Amstelveen is in 2017 bijna vervijfvoudigd ten opzichte van 2015. In 2015 werden ruim 57.600 hotelovernachtingen geboekt in Amstelveen, in 2017 waren dat er al bijna 259.000. Dit aantal word verwacht alleen maar te groeien aangezien er in 2018 nog een aantal grote...

Financieel
De belastingdienst geeft vier belastingtips voor horecaondernemers

Veel startende ondernemers en ZZP’ers doen hun belastingaangifte zelf. Om dit zo makkelijk mogelijk te maken, heeft de Belastingdienst al privégegevens voor hen ingevuld. Het zakelijke deel van de aangifte moet je als ondernemer zelf invullen. Om ondernemers uit de horeca voor de inkoms...

Personalia
Jelrick Claus en Robin Harting vormen nieuw management van Claus

Per 1 april jongstleden vormen Jelrick Claus en Robin Harting het nieuwe dagelijks management van Claus in Hoofddorp. Jelrick Claus vervult de rol van Commercieel Manager en Robin Harting promoveert tot Operationeel Manager. Claus biedt multifunctionele eventzalen, restaurants, drie escape rooms, ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: