HotelTech 2017. Brechtje de Leij: “Maak je klaar voor mobile only”

6 september 2017 | Thijs Jacobs

Brechtje de Leij is een van de keynotesprekers tijdens HotelTech 2017 en gaat de aanwezigen meer vertellen over de impact van mobile op de dagelijkse processen. Hoe maak je je hotel klaar voor het ‘mobile only’ tijdperk waarin we leven?

“Websites zijn traditioneel geënt op desktop, terwijl de smartphone nu het apparaat is waarmee we het vaakst online zijn. Jongeren hebben vaak zelfs helemaal geen desktop of laptop meer; ze zien dat als apparaten waarmee hun ouders werken. Zij doen dat niet”, aldus Brechtje.

Dienstverlening is anders


Inderdaad, veel websites – en ook hotelwebsites – zijn ‘klaar voor mobiel’. Dat is niet genoeg volgens Brechtje. “Op een mobile website bied je de content anders aan, je dienstverlening is anders. Kijk uit voor lastig te bedienen linkjes, gebruik ook stemcommando’s voor mijn part. Kijk ook uit met formulieren en invulvelden. Vraag niet om teveel informatie, want de mens is ongeduldig, alles moet snel. Dat is niet erg, want er zijn heel veel kansen en bovendien extra manieren om op meer momenten relevant te zijn met je dienstverlening. Vroeger was iemand ‘disconnected’ als hij naar buiten ging. Dan had je geen internet, maar was je met iets compleet anders bezig. Dat is compleet veranderd, want dat schermpje is er altijd.”

Relevant zijn


Hoteliers kunnen ook binnen het hotel meer doen met mobile applicaties en websites. “Iedereen neemt zijn eigen apparaat mee. De vraag is hoe je die verbindt met de aanwezige diensten in het hotel. Je kunt de ervaring van de gast verrijken. Bij citizenM bijvoorbeeld, daar kun je als gast je eigen lichtplan maken met de app. Tijdens de sessie op HotelTech kijk ik niet alleen naar het heden, maar ook naar de toekomst. Het eerste Google Glass project is geflopt, maar er zijn nu toch heel veel bedrijfjes die een extra laag over de werkelijkheid heen leggen. Dat kan met een bril, maar ook met de smartphone. Mensen gaan straks op een andere manier door de stad lopen en zien dan bijvoorbeeld een hotel met een aanbieding, realtime. Weer een extra moment om relevant te zijn.”

BEN JE HOTELIER? SCHRIJF JE VIA DEZE LINK IN VOOR HOTELTECH 2017!

 

Mobile first


Hoe kunnen hoteliers de huidige website verbeteren, of is het simpelweg terug naar het tekenbord en een nieuw platform ontwikkelen met ‘mobile first' in het achterhoofd? “Bij Sanoma heb ik de app van NU.nl ‘in-house’ gehaald. NU.nl wil altijd de eerste op elk apparaat en elk systeem zijn, ook op smartwatches bijvoorbeeld. Tijdens mijn periode gingen we van 50 procent mobile gebruik naar 80 procent. Op ieder apparaat wordt ook andere content aangeboden en op een andere manier gepresenteerd. Ook op basis van locatie zie je andere content. Eigenlijk pas je de content aan op basis van wat je weet, dat geldt ook op social media. Targeting is extreem belangrijk. De ontwikkeling gebeurde bij NU.nl op basis van ‘mobile first’ en dat is uiterst succesvol gebleken. Ik raad iedereen aan om zo te werken, want op die manier zie je ook goed wat je weg kunt laten, heel veel content kan immers weg. Een overvloed aan content kan op mobile tegen je werken… Vanuit die gestripte basis kun je voor andere apparaten elementen toevoegen, waardoor je een overzichtelijke website krijgt op ieder apparaat.”

Desktop relevant maken


Is desktop dan helemaal verdwenen? “Nee, dat niet. Tijdens de lunch is er een piek op desktop en bij NU.nl verzonden we de ouderwetse nieuwsbrief tijdens de lunch. Op die manier maakten we desktop weer relevant. Apps worden wel minder belangrijk. De meeste tijd wordt door mensen toch besteed aan een klein rijtje apps, zoals Facebook, Snapchat en Twitter. Misschien een nieuws-app erbij en de e-mail app... Dat is het wel. Een app is ook niet meer noodzakelijk, want websites lijken steeds meer op apps. Ze kunnen zelfs offline werken en zich als app gedragen.”

Storytelling over platformen heen


Er zijn veel plekken waar je je kunt manifesteren als hotel. Zowel online als offline. Hoe doe je dat effectief? Brechtje: “Als je op een feestje met marketingmensen vertelt dat je in print adverteert, word je uitgelachen. Dat is niet terecht, want ook print kan uiterst effectief zijn binnen bepaalde doelgroepen. Een succesvol bereik bestaat uit storytelling over alle platformen heen. Je moet vooral overal aanwezig zijn en speldenprikjes uitdelen. Op die manier denken mensen aan je als ze een hotel willen boeken. En daarna moet dat proces vooral snel en intuïtief zijn, want anders ben je iemand gewoon kwijt. Voor bedrijven met een ‘legacy’, zoals een website die vanuit een desktopgedachte is ontwikkeld, kost dat inzet en geld. ING pakt dat bijvoorbeeld goed aan en Uber is helemaal goed bezig. Wie een Uber bestelt hoeft niet na te denken over betalen, want dat gaat automatisch. Daarentegen heeft Uber geen legacy… Bij ING kun je met één vingerafdruk betalen, terwijl je bij ABN-Amro nog met een reader zit te hannesen. De één pakt het beter op dan de ander, zo ook binnen de hotellerie.”

BEN JE HOTELIER? SCHRIJF JE VIA DEZE LINK IN VOOR HOTELTECH 2017!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Hilton Hotelketens
Hilton lanceert nieuw merk: Tempo

Hilton heeft met Tempo een nieuw merk in de markt gezet. De Amerikaanse keten meldt echter nog niet wanneer het eerste Tempo-hotel zal openen. Inmiddels telt Hilton achttien merken, waaronder DoubleTree en Waldorf Astoria, zo lezen we op zakenreis.nl. Verenigde Staten Tempo richt zich op de jo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: