HotelTech 2017. Brechtje de Leij: “Maak je klaar voor mobile only”

6 september 2017 | Thijs Jacobs

Brechtje de Leij is een van de keynotesprekers tijdens HotelTech 2017 en gaat de aanwezigen meer vertellen over de impact van mobile op de dagelijkse processen. Hoe maak je je hotel klaar voor het ‘mobile only’ tijdperk waarin we leven?

“Websites zijn traditioneel geënt op desktop, terwijl de smartphone nu het apparaat is waarmee we het vaakst online zijn. Jongeren hebben vaak zelfs helemaal geen desktop of laptop meer; ze zien dat als apparaten waarmee hun ouders werken. Zij doen dat niet”, aldus Brechtje.

Dienstverlening is anders


Inderdaad, veel websites – en ook hotelwebsites – zijn ‘klaar voor mobiel’. Dat is niet genoeg volgens Brechtje. “Op een mobile website bied je de content anders aan, je dienstverlening is anders. Kijk uit voor lastig te bedienen linkjes, gebruik ook stemcommando’s voor mijn part. Kijk ook uit met formulieren en invulvelden. Vraag niet om teveel informatie, want de mens is ongeduldig, alles moet snel. Dat is niet erg, want er zijn heel veel kansen en bovendien extra manieren om op meer momenten relevant te zijn met je dienstverlening. Vroeger was iemand ‘disconnected’ als hij naar buiten ging. Dan had je geen internet, maar was je met iets compleet anders bezig. Dat is compleet veranderd, want dat schermpje is er altijd.”

Relevant zijn


Hoteliers kunnen ook binnen het hotel meer doen met mobile applicaties en websites. “Iedereen neemt zijn eigen apparaat mee. De vraag is hoe je die verbindt met de aanwezige diensten in het hotel. Je kunt de ervaring van de gast verrijken. Bij citizenM bijvoorbeeld, daar kun je als gast je eigen lichtplan maken met de app. Tijdens de sessie op HotelTech kijk ik niet alleen naar het heden, maar ook naar de toekomst. Het eerste Google Glass project is geflopt, maar er zijn nu toch heel veel bedrijfjes die een extra laag over de werkelijkheid heen leggen. Dat kan met een bril, maar ook met de smartphone. Mensen gaan straks op een andere manier door de stad lopen en zien dan bijvoorbeeld een hotel met een aanbieding, realtime. Weer een extra moment om relevant te zijn.”

BEN JE HOTELIER? SCHRIJF JE VIA DEZE LINK IN VOOR HOTELTECH 2017!

 

Mobile first


Hoe kunnen hoteliers de huidige website verbeteren, of is het simpelweg terug naar het tekenbord en een nieuw platform ontwikkelen met ‘mobile first' in het achterhoofd? “Bij Sanoma heb ik de app van NU.nl ‘in-house’ gehaald. NU.nl wil altijd de eerste op elk apparaat en elk systeem zijn, ook op smartwatches bijvoorbeeld. Tijdens mijn periode gingen we van 50 procent mobile gebruik naar 80 procent. Op ieder apparaat wordt ook andere content aangeboden en op een andere manier gepresenteerd. Ook op basis van locatie zie je andere content. Eigenlijk pas je de content aan op basis van wat je weet, dat geldt ook op social media. Targeting is extreem belangrijk. De ontwikkeling gebeurde bij NU.nl op basis van ‘mobile first’ en dat is uiterst succesvol gebleken. Ik raad iedereen aan om zo te werken, want op die manier zie je ook goed wat je weg kunt laten, heel veel content kan immers weg. Een overvloed aan content kan op mobile tegen je werken… Vanuit die gestripte basis kun je voor andere apparaten elementen toevoegen, waardoor je een overzichtelijke website krijgt op ieder apparaat.”

Desktop relevant maken


Is desktop dan helemaal verdwenen? “Nee, dat niet. Tijdens de lunch is er een piek op desktop en bij NU.nl verzonden we de ouderwetse nieuwsbrief tijdens de lunch. Op die manier maakten we desktop weer relevant. Apps worden wel minder belangrijk. De meeste tijd wordt door mensen toch besteed aan een klein rijtje apps, zoals Facebook, Snapchat en Twitter. Misschien een nieuws-app erbij en de e-mail app... Dat is het wel. Een app is ook niet meer noodzakelijk, want websites lijken steeds meer op apps. Ze kunnen zelfs offline werken en zich als app gedragen.”

Storytelling over platformen heen


Er zijn veel plekken waar je je kunt manifesteren als hotel. Zowel online als offline. Hoe doe je dat effectief? Brechtje: “Als je op een feestje met marketingmensen vertelt dat je in print adverteert, word je uitgelachen. Dat is niet terecht, want ook print kan uiterst effectief zijn binnen bepaalde doelgroepen. Een succesvol bereik bestaat uit storytelling over alle platformen heen. Je moet vooral overal aanwezig zijn en speldenprikjes uitdelen. Op die manier denken mensen aan je als ze een hotel willen boeken. En daarna moet dat proces vooral snel en intuïtief zijn, want anders ben je iemand gewoon kwijt. Voor bedrijven met een ‘legacy’, zoals een website die vanuit een desktopgedachte is ontwikkeld, kost dat inzet en geld. ING pakt dat bijvoorbeeld goed aan en Uber is helemaal goed bezig. Wie een Uber bestelt hoeft niet na te denken over betalen, want dat gaat automatisch. Daarentegen heeft Uber geen legacy… Bij ING kun je met één vingerafdruk betalen, terwijl je bij ABN-Amro nog met een reader zit te hannesen. De één pakt het beter op dan de ander, zo ook binnen de hotellerie.”

BEN JE HOTELIER? SCHRIJF JE VIA DEZE LINK IN VOOR HOTELTECH 2017!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens
Van der Valk Hotel Amersfoort start ‘restaurant take over’

Nu restaurants gesloten zijn, maar hotels wel nog open mogen, is Van der Valk Hotel Amersfoort-A1 een samenwerking gestart met lokale restaurants in Amersfoort. Een zogenoemde restaurant take over. Zo krijgen de koks van bekende restaurants in Amersfoort de mogelijkheid om hun gerechten klaar te mak ...

Personalia
QL Hotels presenteert nieuwe Managing Director

Het team van QL Hotels & Restaurants wordt per 1 december versterkt met Mathilde van der Weerd die in de rol van Managing Director de uitrol van een ambitieuze nieuwe strategie gaat aansturen. Mathilde van der Weerd maakte eerder carrière bij onder meer Postillion Hotels en is actief als ...

Personalia Personeel
Nieuwe gezichten bij Carlton Hotel Collection

Bij Carlton Hotel Collection staan de ontwikkelingen niet stil, ook niet in deze roerige tijden. Ondernemerschap en innovatie zijn al jaren centrale pijlers binnen de groep en juist nu zetten de hotels hier vol op in. Met vier prachtkansen in de vorm van vier nieuw vervulde posities geeft Carlton Ho ...

Columns
Column Jantiene Berg: #OpenToWork

Het is inmiddels bijna zes maanden geleden dat ik samen met mijn compagnon de deur van ons urban boutique hotel moest sluiten. Het uitspreken van het faillissement ging in een recordtijd van twee minuten via de telefoon. Een ultrasnelle flitsscheiding. De start van een nieuw begin? In eerste instant ...

KHN
Rob Jetten bezoekt KHN-lid Hotel Theater Figi in Zeist

D66-fractieleider Rob Jetten bracht op vrijdag 20 november, tijdens de Dag van de Ondernemer, een bezoek aan Hotel Theater Figi in Zeist. Jetten ging daar in gesprek met ondernemer Victoria Ruijs, KHN-voorzitter Robèr Willemsen en MKB-directeur Leendert-Jan Visser over ondernemen in deze coro ...

Hotelketens
Hotelketen: Motel 6

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In deze uitgave behandelen we Motel 6. Waar in 1962 een overnachting zes dollar kostte. Motel 6 is een hospitalitybedrijf met een keten van motels die voor een scherpe prijs ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: