HotelTech 2017: ‘We zijn meer dan ooit een kind van onze eigen generatie’

26 september 2017 | Thijs Jacobs

Wat maakt het dat de mens anderen dingen doet dan gisteren, en vandaag andere dingen doet dan morgen? Op die vraag probeert Herman Konings het antwoord te zoeken. Als veranderingspsycholoog is hij verbonden aan de KU Leuven en houdt hij zich dagelijks bezig met het veranderend gedrag van mensen. Tijdens HotelTech zal hij een inspirerende keynote geven over trends op het gebied van hospitality.

Konings: “Tijdens mijn keynote op HotelTech wil ik het belang aangeven om te denken in generaties en niet in demografie. De mens is namelijk meer dan ooit een kind van zijn eigen generatie. Voor de hospitality-branche komt er een grote uitdaging aan, nu de babyboomers steeds vaker vrije tijd krijgen om te reizen. Maar die moeten zij wel op de juiste manier invullen.”

Denkfouten

Volgens Konings maken veel hotels een denkfout, door zich vooral te focussen op babyboomers en niet te kijken naar de millennial. “Wat veel vaker wordt vergeten is dat de relatie tussen de millennials en babyboomers uitstekend is. Ze kunnen goed met elkaar praten en luisteren ook naar elkaar. Als babyboomers tegen hun kinderen zeggen dat ze een weekendje naar Parijs gaan, dan luisteren naar de adviezen die de millennial geeft. De suggesties die zij doen voor een leuke Airbnb, gezellige eettentjes en romantische straatjes worden opgevolgd.”

Vrije generatie

Konings heeft hier wel een verklaring voor. “De babyboomers van nu komen uit een vrije generatie. Zij zijn opgegroeid onder een goede welvaart en kennen geen oorlogen. Ze leefden volgens het mantra ‘seks, drugs en rock ’n roll’ en hebben dit altijd bij zich gehouden. Nu ze ouder worden, willen ze aan dit gevoel vast blijven klampen. Door te luisteren naar de adviezen van hun kinderen, de millennials, kunnen zij dit doen.”

A.I.

Een ander aspect waar Herman Konings het tijdens HotelTech over wil hebben is de robotisering van hospitality. Met name de invloed van Artificial Intelligence mag zeker niet onderschat worden. “A.I. is ook voor de hotellerie zeer belangrijk, het zorgt voor efficiency en tijdwinst. Toch moeten hotels oppassen dat ze hier niet in doorslaan. Een robot is voor de gast een leuke ervaring voor een keer, maar daarna wordt het al snel een computer die precies doet wat de gast verlangt. De mens wil graag met emoties zien. A.I in het hotel kan, maar combineer dit met de menselijke factor.”

AANMELDEN VOOR HOTELTECH (20 NOVEMBER 2017) IS GRATIS VOOR HOTELIERS. KLIK OP DEZE LINK VOOR AANMELDING. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview
"Sales is oprecht nieuwsgierig zijn"

De essentie van sales. In het jaar dat de hotellerie ondersteboven werd gekegeld, zijn veel hotels anders naar hun salesprocessen gaan kijken. Van zwaar afhankelijk van OTA’s, naar op de juiste momenten de klant persoonlijk benaderen. Een ding is zeker: de kennis over en verbinding mét ...

Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Personeel Hotelketens
Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

De Raad van Bestuur van Marriott International heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operation ...

Economie Hotelketens Internationaal
Accor verkoopt een belang van 1,5 procent in Huazhu voor 239 miljoen

Accor maakt bekend dat het de verkoop van een belang van 1,5% in Huazhu Group Limited (HTHT) heeft afgerond voor 239 miljoen euro. Deze transactie stelt Accor in staat om verdere waardecreatie van de initiële investering te ontwikkelen en tegelijkertijd haar balans te vereenvoudigen. Na deze tr ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: