HotelTech 2017: ‘We zijn meer dan ooit een kind van onze eigen generatie’

26 september 2017 | Thijs Jacobs

Wat maakt het dat de mens anderen dingen doet dan gisteren, en vandaag andere dingen doet dan morgen? Op die vraag probeert Herman Konings het antwoord te zoeken. Als veranderingspsycholoog is hij verbonden aan de KU Leuven en houdt hij zich dagelijks bezig met het veranderend gedrag van mensen. Tijdens HotelTech zal hij een inspirerende keynote geven over trends op het gebied van hospitality.

Konings: “Tijdens mijn keynote op HotelTech wil ik het belang aangeven om te denken in generaties en niet in demografie. De mens is namelijk meer dan ooit een kind van zijn eigen generatie. Voor de hospitality-branche komt er een grote uitdaging aan, nu de babyboomers steeds vaker vrije tijd krijgen om te reizen. Maar die moeten zij wel op de juiste manier invullen.”

Denkfouten

Volgens Konings maken veel hotels een denkfout, door zich vooral te focussen op babyboomers en niet te kijken naar de millennial. “Wat veel vaker wordt vergeten is dat de relatie tussen de millennials en babyboomers uitstekend is. Ze kunnen goed met elkaar praten en luisteren ook naar elkaar. Als babyboomers tegen hun kinderen zeggen dat ze een weekendje naar Parijs gaan, dan luisteren naar de adviezen die de millennial geeft. De suggesties die zij doen voor een leuke Airbnb, gezellige eettentjes en romantische straatjes worden opgevolgd.”

Vrije generatie

Konings heeft hier wel een verklaring voor. “De babyboomers van nu komen uit een vrije generatie. Zij zijn opgegroeid onder een goede welvaart en kennen geen oorlogen. Ze leefden volgens het mantra ‘seks, drugs en rock ’n roll’ en hebben dit altijd bij zich gehouden. Nu ze ouder worden, willen ze aan dit gevoel vast blijven klampen. Door te luisteren naar de adviezen van hun kinderen, de millennials, kunnen zij dit doen.”

A.I.

Een ander aspect waar Herman Konings het tijdens HotelTech over wil hebben is de robotisering van hospitality. Met name de invloed van Artificial Intelligence mag zeker niet onderschat worden. “A.I. is ook voor de hotellerie zeer belangrijk, het zorgt voor efficiency en tijdwinst. Toch moeten hotels oppassen dat ze hier niet in doorslaan. Een robot is voor de gast een leuke ervaring voor een keer, maar daarna wordt het al snel een computer die precies doet wat de gast verlangt. De mens wil graag met emoties zien. A.I in het hotel kan, maar combineer dit met de menselijke factor.”

AANMELDEN VOOR HOTELTECH (20 NOVEMBER 2017) IS GRATIS VOOR HOTELIERS. KLIK OP DEZE LINK VOOR AANMELDING. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel Hotelketens
Erwin M. Bruyn wordt Country Manager bij Deutsche Hospitality

Deutsche Hospitality herstructureert haar merkenportfolio. In de toekomst wordt het traditionele merk Steigenberger Hotels & Resorts gecombineerd met het lifestyle merk Jaz in the City om samen het nieuwe 'upscale' segment te vormen. Hierdoor wordt het mogelijk om gezamenlijke synergi&eu ...

Achtergronden
14 jaar geleden in Hospitality Management; Robert Kranenborg

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2007. Een interview met Robert Kranenborgh. In 2007 chef van het met e ...

De stelling van de maand: 2022 wordt nog uitdagender dan 2021

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De tweede stelling luidt ...

Internationaal
Edition Hotels opent 8 hotels wereldwijd

Edition Hotels kondigt haar verdere internationale uitbreiding aan richting eind 2022, met de geplande opening van acht nieuwe accommodaties verspreid over drie continenten. Onder de nieuwe openingen bevinden zich locaties in Rome, Madrid, Dubai, Reykjavik, Tampa, Doha, Mexico's Riviera Maya ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Economie Interview Ewout Hoogendoorn
BORON investeert: 10.000 bedden op 30 locaties

In een tijd dat de hotellerie gebukt gaat onder de gevolgen van het coronavirus, maakt BORON - de investeringsmaatschappij van de familie J.A. Fentener van Vlissingen (oprichter BCD Travel) - bekend flink te investeren in de hotellerie. De plannen liegen er niet om: 10.000 bedden op minimaal der ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: