De koffiesmaak van de Nederlanders evolueert

Auteur: Redactie
F&B 17 februari 1995
De koffiesmaak van de Nederlanders evolueert

De koffiesmaak van de Nederlanders evolueert. Was tot enkele jaren geleden een gewoon kopje koffie nog bon-ton, tegenwoordig zijn het de verschillende koffiesoorten die thuis  goede sier maken bij de consument. Het zal dan ook niemand verbazen dat espressomachines voor thuisgebruik erg in zwang  zijn.

Voor de consument zijn de mogelijkheden anno 1995 legio. Het levensmiddelenkanaal voorziet ruim in hun behoefte. Vakanties, een multiculturele samenleving, de lancering van nieuwe melanges door branderijen, allemaal factoren die de voorkeur van de consument hebben beïnvloed.

Inspelen op de trend

Ook de horeca merkt de veranderende smaak van de consument. Illustratief in dit verband is het gegeven, dat espresso al goed is voor vijfentwintig procent van de koffie-omzet. Nederland is inmiddels de grootste afnemer van espressomachines in West Europa. Koffiebranderijen van eigen bodem doen hun uiterste best de hotelwereld voor zich te winnen. Nog verser, nog beter van smaak, wel of niet vacuüm verpakt, puur of melange, boon of gemalen, cafeïne-vrij? Kortom, ook voor de Nederlandse hotelmanager zijn er voldoende mogelijkheden om in te spelen op de trend.

Licht op groen?

Zelfs de koffiekaart heeft onlangs zijn intrede gedaan in het Parkhotel Rotterdam, met hoopvolle resultaten. De origines deden de kassa rinkelen. Maar zet dit proefproject het licht op groen voor de overige hotels? Hebben zij de intentie om ook een dergelijk koffie-assortiment aan te bieden, met als gevolg grotere voorraden en investeringen in kostbare koffiemolens? De vraag rijst, of en in welke mate de hotelbranche de thuistrend zal volgen.

Onderzoek

Om de meningen te peilen ging Hospitality Management op telefonisch onderzoek uit. Aan een kleine honderd hotels

- verspreid over heel Nederland - werd een aantal vragen voorgelegd. Het telefoonpanel informeerde onder andere naar het huidige assortiment, de omzetverhoudingen tussen de verschillende soorten en eventuele verruiming van het bestaande aanbod in de toekomst.

De resultaten

Natuurlijk zal het niemand verbazen dat de gewone kop koffie overal te verkrijgen is. Daarnaast schenkt 72 procent van de hotels espresso, terwijl 4 procent ook overige koffieprodukten zoals cafeïnevrije koffie en speciale melanges aanbiedt.

Verdeling van de koffie

Eerder werd al vermeld dat espresso goed is voor een marktaandeel van 25 procent. Het aandeel in de hotelwereld wijkt hiervan iets af. De oorzaak hiervan ligt in het feit dat er tijdens ontbijt en lunches vaak traditioneel gewone koffie wordt gedronken.

Staaf diagram

Op de vraag of de intentie er is om in de nabije toekomst (binnen een jaar) het koffie assortiment uit te breiden werd veelal ontkennend geantwoord. Slechts 19 procent van de respondenten gaf hierop een positieve reactie. Van de ondervraagden die hierop negatief antwoordden, gaf 63 procent aan dit niet te willen vanwege de extra investeringen die het met zich meebrengt.

Koffiekaart

Wel is 28 procent van de ondervraagden er van overtuigd, dat indien een koffiekaart wordt ingevoerd, dit een impuls zou kunnen beteken voor de koffie-omzet. De extra omzet denkt men vooral te kunnen genereren door het bezoek van koffieliefhebbers.

Mevrouw, wij zien door de bonen het bos niet meer. (reactie van een geënquêteerde). Het feit dat het Rotterdamse Parkhotel zich mag verheugen in een toegenomen koffie-omzet lijkt helaas de overige hotels niet te overtuigen. Mocht u uw gasten iets anders willen serveren zonder extra  investeringen, serveer dan een Spaanse 'café cortado'.

Neem een extra sterke espresso, giet daarop twee delen warme melk en serveer dit in een 1,5 dl. glas, suiker naar smaak toevoegen.

Overig nieuws