De onstuitbare opmars van draadloos internetten

27 april 2003 | Redactie

Geen geharrewar met kabels; niet afhankelijk zijn van internetaansluitingen; wel snelheden die het honderdvoudige zijn van een GSM-verbinding: de voordelen van Wi-Fi zijn evident. Niet verwonderlijk dus dat deze internetstandaard bezig is aan een flinke opmars. In de nabije toekomst zal de gast in steeds meer hotelkamers draadloos het wereldwijde web kunnen betreden. En dat is echt niet alleen weggelegd voor de grotere hotels.

Het Amsterdamse hotel Okura bood bezoekers al enige tijd de mogelijkheid om via Wi-Fi te internetten in de hal, de bar, het restaurant en de conferentieruimten. Sinds kort is de service uitgebreid naar de hotelkamers. Volgens het hotel is de dienst zo in trek dat besloten is om alle 370 kamers erbij te trekken. Het enige wat de gast nodig heeft, is een laptop met een ingebouwde Wi-Fi antenne of een Wi-Fi antennekaart die op de pc is aan te sluiten.
Zo’n antenne is eventueel bij de conciërge van het hotel verkrijgbaar. Een prepaid kaart voor twee uur kost 12 euro; aan een 24-uurs dagkaart hangt een prijskaartje van 25 euro.

Harde voorwaarde

Verantwoordelijk voor de realisatie van Wi-Fi in het Okura is het Amsterdamse bedrijf Aervik. Volgens marketingdirecteur Jaap van den Berg beseffen steeds meer bedrijven dat draadloos internet een toegevoegde waarde betekent voor een hotel. ‘We hebben ons in de eerste helft van 2002 wel eens een roepende in de woestijn gevoeld,’ zegt hij. ‘Maar zeker de grotere hotels die gericht zijn op de zakelijke markt, zijn zich nu volledig bewust van de meerwaarde die een Wi-Fi netwerk de gasten biedt. Voor steeds meer groepen zakelijke klanten - maar ook voor congresorganisatoren - is de mogelijkheid draadloos online te gaan een harde voorwaarde bij het selecteren van een hotel.’
Voor de kleinere hotels is Wi-Fi vooralsnog geen prioriteit, stelt Van den Berg. Maar daar kan volgens hem snel verandering in komen. ‘Met de toenemende penetratie van de PDA - al dan niet in combinatie met de mobiele telefoon - wordt deze service ook voor de toeristen steeds belangrijker. Men wil ook tijdens de vakantie de e-mail kunnen checken, maar liever niet op een pc in een “businesscorner”.’
Hôteliers die leiding geven aan een kleiner hotel hoeven volgens Van den Berg niet bang te zijn voor enorme investeringen. Sterker nog, een klein hotel heeft zo zijn voordelen. Van den Berg: ‘Daar voorzien we de publieke ruimtes van een Wi-Fi signaal. Door het bereik van de antennes hebben in veel gevallen alle kamers ook automatisch een goede signaaldekking. Het zijn juist de gebouwen met meer etages die vanwege de zware betonnen structuur relatief veel antennes nodig hebben om op alle verdiepingen een goed signaal te kunnen garanderen.’
Draadloos breedbandinternet op de kamer of niet, de keus is uiteraard aan u. Maar u bent gewaarschuwd. Steeds vaker selecteren gasten op de mogelijkheid gebruik te kunnen maken van een draadloze internetverbinding, liefst nog op de kamer ook. ‘Want’, zegt Van den Berg, ‘het wegschuiven van het nachtkastje om op de knieën een telefoonsnoertje in te prikken en zo een trage analoge verbinding tot stand te brengen is niet meer van deze tijd.’

HM302003

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel vier: SP

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview Corona
Interview: deze hotelier opent zijn terras op 16 maart

Gilles Harthoorn is eigenaar van Hotel Duinzicht op Schiermonnikoog. Gisteren zetten veel horecaondernemers in Friesland de terrassen op de kop als ludieke actie vanwege de sluiting van de horeca, maar op 16 maart wil deze hotelier zijn terras daadwerkelijk openen. “Als er geen stipje op de ho ...

Plannen voor hotel in Rotterdamse Delfshaven

Van de molen tot de bruggen en de oude kerk. Delfshaven bruist van de historie, maar toeristen en Rotterdammers weten het karakteristieke deel van Rotterdam nog steeds niet voldoende te vinden. De gemeente Rotterdam heeft dan ook grote plannen om Delfshaven het komende jaar terug op de kaart te z ...

Ondernemen
Jonge Honden: Jan Willem Janssen pakt door met H2OTEL

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Jan Willem Janssen (26), eigenaar van H2OTEL in Rotterdam. Een monoloog. ...

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: