Den Haag heeft duurste terrassen

24 juli 2013 |
Den Haag heeft duurste terrassen<

Amsterdam is niet langer de duurste terrasstad van ons land. De hoofdstad is voorbij gestevend door vier andere steden. Den Haag voert dit jaar de ranglijst aan als duurste terrasstad, een rondje
drank (2 bier, 2 fris, 2 rosé, en 2 koffie) kost hier 21,70 euro. De stad wordt in de ranglijst gevolgd door Rotterdam, Haarlem en ’s-Hertogenbosch. Amsterdam komt dit jaar op de vijfde plaats voor.

Prijzen omhoog
Gemiddeld zijn de terrasprijzen dit jaar met 3,1 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Nijmegen is wederom de goedkoopste terrasstad, waar men voor het genoemde rondje precies 19 euro betaalt. De resultaten komen uit het jaarlijkse terrasonderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Warmond.

Rotterdam schommelt
Waar Rotterdam vorig jaar de grootste daling op de ranglijst noteerde stijgt de stad na een prijsstijging van 8,3 procent dit jaar met zeven plekken omhoog het hardst. Eindhoven is de enige stad met een prijsdaling van 0,3 procent en blijft daarmee op de één na laagste plaats staan. De grootste daler op de ranglijst is Amsterdam, dat sinds de start van het jaarlijkse onderzoek steevast op de eerste plaats eindigde. Een rondje is er dit jaar slechts 0,7 procent duurder geworden.

Amersfoort kan het breed laten hangen
Voor het onderzoek wordt jaarlijks de terraskoopkracht bepaald door het gemiddeld besteedbaar inkomen van de inwoners af te zetten tegen de terrasprijzen. Hieruit blijkt dat Amersfoort de hoogste terraskoopkracht heeft, waar de inwoners gemiddeld 20,7 rondjes per week kunnen bestellen. In Enschede is de koopkracht het laagst, hier kan men wekelijks slechts 16,5 rondjes geven.
De gemiddelde terraskoopkracht over 21 Nederlandse steden is 19,1 rondjes per week. Hiermee is de gemiddelde terraskoopkracht gedaald ten opzichte van vorig jaar, toen men gemiddeld nog 19,6 rondjes per week kon betalen.

Frisse bieren in trek
Naast die traditionele hardlopers rosé, witbier en (zelfgemaakte) ice-tea zien we dit jaar met name de alcoholvrije bieren en bieren met een laagalcoholpercentage een vlucht nemen. Ook mixen van bieren met frisdrank zijn populair als verfrissende dorstlesser op het terras. Hiermee lijkt een einde gekomen aan het suffige imago van malt bier en bier met een lager alcoholpercentage en zijn de dranken gepromoveerd tot hippe zomerse dorstlessers op het terras.

Door Frank Lindner:mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: