Designhotels: seen one, seen them all?

23 december 2002 | Redactie

Nieuw-Amsterdam is toch wat sneller gegroeid dan onze voorvaders verwachtten toen ze na een oorlog met de Britten de status quo accepteerden, die betekende dat de hertog van York zijn buit Nieuw-Amsterdam mocht houden en het door Michiel de Ruyter veroverde Suriname aan Nederland toeviel. Nederland telde toen zo’n tweeënhalf miljoen zielen, dus lang hadden we het toch niet vol kunnen houden in de ‘Nieuwe Wereld’.

In Amerika is alles groter, riep men jarenlang. Inderdaad, veel gebouwen zijn groter; de auto’s natuurlijk; de afstanden in ieder geval. Maar hotelkamers vaak niet. De prijzen ervan daarentegen weer wel. Sander Allegro sliep tijdens het IHRA-congres in New York voor 199 dollar per nacht (zie zijn column) in het Hilton, hetgeen een goede score was. Ik was heel nieuwsgierig naar de wat nieuwere hotels en heb me uitgesloofd door in drie verschillende hotels te slapen.

Het eerste was het Hudson Hotel aan de 59e straat, onderdeel van de pretentieuze groep van Ian Schrager. Een heel hippe, met veel geel belichte hal en bar. Prijs van de kamer : 197 dollar. Betaalbaar, zult u zeggen, met in het achterhoofd het Hilton. Vergeet het maar. De Hudson-kamer is bijzonder vernuftig ingedeeld. Kan niet anders, want hij is slechts 15 m2 ‘groot’! Voor de vorm hebben ze er nog een toilet ingepast, maar om daar gebruik van te kunnen maken, moet je bij Cirque du Soleil werken. Een glazen wand, als scheiding tussen doucheruimte en slaapruimte is leuk bedacht, maar als je de plastic gordijnen aan twee zijden dicht doet, plakken die direct aan je lijf en moet je naar boven kijken om te ademen. Ontbijt? Drie happen lucht voor 20 dollar. Geen aanrader dus.

De volgende halte was het W Hotel, aan de 43e straat. Je betaalt 279 dollar, maar wat een verschil: ruime kamer, grote ramen, ruim bureau... Laptop aan, stekker erin en hoppa: met breedband op internet voor 15 dollar per dag. De filosofie van W is: ‘We take care whatever, whenever.’ Ik had een verloopstekkertje nodig en belde de servicelijn. De medewerker hield vol en na drie keer heen en weer lopen bracht hij de goede. Aan het einde van iedere conversatie zei hij: ‘No problem, we do whatever, whenever’.

Tot slot het Time Hotel, een designhotel in de 49e straat (225 dollar). Nou ja, design... Dat was het waarschijnlijk een paar jaar geleden. Het oogt leuk en met name de met eieren gevulde eierdozen onder de glazen lift blijven fascineren. Internet? ‘Telephone, sir!’ Met andere woorden: stop maar een draadje in de telefoon (een beetje zoals dat ging in een willekeurig papa & mamahotel, vijf jaar geleden).

Ook al lijken veel designhotels op elkaar; in Amsterdam zijn ze er domweg niet. Waarom niet? Te provinciaals? Volgens mij is er gewoon nog niemand op het idee gekomen. Ik garandeer u: binnen anderhalf jaar wordt er een designhotel geopend in Amsterdam; over drie jaar hebben we er minstens vijf, met - heel origineel - een gele hal en zwarte uniformen voor het personeel.

HM302002

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Ondernemen
Jongen Honden: Jan Willem Janssen pakt door met H2OTEL

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Jan Willem Janssen (26), eigenaar van H2OTEL in Rotterdam. Een monoloog. ...

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Interview
"De hotellerie en de zorg verschillen niet veel van elkaar"

De coronacrisis laat diepe wonden achter in de hotellerie. Omzetten kelderen en gasten blijven weg. Veel hotelondernemingen hebben noodgedwongen een groot deel van hun medewerkers moeten laten gaan. De angst heerst dat op het moment dat de hotellerie weer aantrekt en de toeristen ons land weer w ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Hotel & Recht
Creatief gebruik van je hotel tijdens Corona

Door de coronacrisis is het aantal luchtvaartpassagiers van en naar Nederland in 2020 met meer dan 70% gedaald. Dit heeft logischerwijs een direct weerslag op de bezettingsgraad van hotels, die ook met meer dan 70% is gedaald, zo viel te lezen in dit magazine. Het is dan ook niet verwonderlijk dat c ...

Economie Corona
CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse o ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: