Eerste leerlingen gestart met horeca-opleiding Hotel Casa

4 september 2018 | Thijs Jacobs

Op maandag 3 september is in Hotel Casa de nieuwe horeca-opleiding ‘House of Hospitality’ van start gegaan. Met het initiatief gaat het hotel samen met het ROC van Amsterdam het toenemende personeelstekort in de sector op een vernieuwende manier te lijf. Meer dan 75 procent van de lestijd vindt plaats op de werkvloer onder leiding van ervaren vakmensen van Hotel Casa.

Jaarlijks betreden 10.000 tot 11.000 gediplomeerden van horecaopleidingen de arbeidsmarkt. Dat is niet genoeg om de miljoenen (internationale) bezoekers te kunnen bedienen en te voldoen aan het groeiende personeelstekort. House of Hospitality draagt bij aan extra nieuwe instromers.

Hans Vugts, een van de initiatiefnemers en directeur van Hotel Casa: ’De eerste klas binnen Hotel Casa begint met 15 leerlingen, maar met House of Hospitality en alle partners werken we aan een veel grotere ambitie: duizend extra studenten in hospitality-opleidingen binnen vier jaar. Niet alleen nieuwe instromers, maar ook zij-instromers die hun carrière een nieuwe wending willen geven.’

Leren op de werkvloer van ervaren hotelpersoneel 

De leerlingen van House of Hospitality krijgen wekelijks 4 dagen in Hotel Casa les van zowel ROC-docenten als personeel van het Amsterdamse hotel. Daarnaast krijgen zij 1 dag theorievakken op school zoals Nederlands, rekenen, economie en een vreemde taal. Hans Vugts: ‘In het eerste jaar leert de klas alle afdelingen binnen het hotel kennen. Van de keuken en het restaurant tot de receptie en de facilitaire en technische dienst.'

Volwaardig erkend mbo-diploma

House of Hospitality is een voltijd BOL-opleiding van 2 tot 3 jaar op mbo-niveau 4 en wordt georganiseerd binnen 9 aantal horecabedrijven. De leerlingen van de eerste klas binnen Hotel Casa komen rechtstreeks van de middelbare school of een andere mbo-opleiding en zijn tussen de 17 en 23 jaar. De toelating en diplomering verloopt via het ROC van Amsterdam. Een succesvolle afronding van de opleiding resulteert dan in een volwaardig en erkend mbo-diploma, met daarbij de nodige ervaring en referenties.

Over Hotel Casa 

Eind jaren ’50 werd Hotel Casa opgericht met als doel woningnood onder studenten op te lossen. Door kamers door het jaar heen gedeeltelijk beschikbaar te stellen aan hotelgasten, kan Casa tot op de dag van vandaag studenten voorzien van betaalbare huisvesting. Naast een overnachtingsgelegenheid is Hotel Casa de afgelopen jaren ontpopt tot een heuse hotspot met specialty coffeebar, restaurant East57 en dakterras HOPP. Het maatschappelijke karakter van de organisatie maakt het mogelijk om iets terug te doen voor studenten in onze hoofdstad, maar ook voor de inwoners in omgeving Amsterdam Oost. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: