Eerste leerlingen gestart met horeca-opleiding Hotel Casa

4 september 2018 | Thijs Jacobs

Op maandag 3 september is in Hotel Casa de nieuwe horeca-opleiding ‘House of Hospitality’ van start gegaan. Met het initiatief gaat het hotel samen met het ROC van Amsterdam het toenemende personeelstekort in de sector op een vernieuwende manier te lijf. Meer dan 75 procent van de lestijd vindt plaats op de werkvloer onder leiding van ervaren vakmensen van Hotel Casa.

Jaarlijks betreden 10.000 tot 11.000 gediplomeerden van horecaopleidingen de arbeidsmarkt. Dat is niet genoeg om de miljoenen (internationale) bezoekers te kunnen bedienen en te voldoen aan het groeiende personeelstekort. House of Hospitality draagt bij aan extra nieuwe instromers.

Hans Vugts, een van de initiatiefnemers en directeur van Hotel Casa: ’De eerste klas binnen Hotel Casa begint met 15 leerlingen, maar met House of Hospitality en alle partners werken we aan een veel grotere ambitie: duizend extra studenten in hospitality-opleidingen binnen vier jaar. Niet alleen nieuwe instromers, maar ook zij-instromers die hun carrière een nieuwe wending willen geven.’

Leren op de werkvloer van ervaren hotelpersoneel 

De leerlingen van House of Hospitality krijgen wekelijks 4 dagen in Hotel Casa les van zowel ROC-docenten als personeel van het Amsterdamse hotel. Daarnaast krijgen zij 1 dag theorievakken op school zoals Nederlands, rekenen, economie en een vreemde taal. Hans Vugts: ‘In het eerste jaar leert de klas alle afdelingen binnen het hotel kennen. Van de keuken en het restaurant tot de receptie en de facilitaire en technische dienst.'

Volwaardig erkend mbo-diploma

House of Hospitality is een voltijd BOL-opleiding van 2 tot 3 jaar op mbo-niveau 4 en wordt georganiseerd binnen 9 aantal horecabedrijven. De leerlingen van de eerste klas binnen Hotel Casa komen rechtstreeks van de middelbare school of een andere mbo-opleiding en zijn tussen de 17 en 23 jaar. De toelating en diplomering verloopt via het ROC van Amsterdam. Een succesvolle afronding van de opleiding resulteert dan in een volwaardig en erkend mbo-diploma, met daarbij de nodige ervaring en referenties.

Over Hotel Casa 

Eind jaren ’50 werd Hotel Casa opgericht met als doel woningnood onder studenten op te lossen. Door kamers door het jaar heen gedeeltelijk beschikbaar te stellen aan hotelgasten, kan Casa tot op de dag van vandaag studenten voorzien van betaalbare huisvesting. Naast een overnachtingsgelegenheid is Hotel Casa de afgelopen jaren ontpopt tot een heuse hotspot met specialty coffeebar, restaurant East57 en dakterras HOPP. Het maatschappelijke karakter van de organisatie maakt het mogelijk om iets terug te doen voor studenten in onze hoofdstad, maar ook voor de inwoners in omgeving Amsterdam Oost. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanwege he...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: